Contactslot aan vervanging toe?
- V300 register
- Verbannen
- 

Als mijn 340 winner 1.4 '84 helemaal van het contact af is blijven de accu, benzine en het gordel lampje branden. Als de motor loopt is alles goed. Daarbij komt dat mijn accu, een nieuwe van Halfords, leeg loopt als de motor stilstaat.
Ik heb even onder de kap gekeken en ben er achter gekomen dat de dynamo bromt/zoemt als de auto van het contact af is. Als de motor draait brand het accu lampje niet dus het lijkt mij dat de dynamo goed is. Ik heb ook even bij het contactslot gekeken en alles zit goed aangesloten.
Wat mij ook opviel is dat het zwarte draadtje bij de dynamo los hangt. Nu las ik elders op dit forum dat deze voor het oliedruk lampje is en dat deze dus zou moeten blijven branden als de motor loopt maar dat doet hij niet. Kan misschien ook zijn dat het lampje o.i.d. gewoon kapot is maar dat weet ik niet.
In ieder geval, heb ik een nieuw contactslot nodig of kan dit ook ergens anders aan liggen. Wil het wel even zeker weten voor ik dingen ga aanschaffen terwijl het probleem achteraf ergens veroorzaakt wordt.
Zo ja, heb ik een contactslot nodig die specifiek voor deze auto is en kan ik deze zelf vervangen?
Bij voorbaat dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 

als je contactslot kapot zou zijn, zou de motor namelijk niet uitvallen bij het terugdraaien van de sleutel.
- V300 register
- Verbannen
- 

antiekeradio;164690 schreef : het kan zijn dat er een relais kapot is of verkeerd aangesloten, er zitten een aantal relais rond de stuurkolom onder het dashboard.
als je contactslot kapot zou zijn, zou de motor namelijk niet uitvallen bij het terugdraaien van de sleutel.
Hmm, dacht dat dit er niks mee te maken had en misschien is dat ook wel niet zo maar meestal als ik de sleutel terugdraai probeert de motor juist nog wel door te lopen en na een paar slagen valt ie wel uit.
Een vriend van me zegt dat je dat dieselen noemt en dat dat door een probleem in de cilinder of cilinderkop wordt veroorzaakt. Maar zou dat hier ook mee te maken kunnen hebben? Want de dashboard lampjes branden ook maar zwakjes als de auto van het contact af is en knipperen soms. Misschien dat het contactslot nog half contact maakt als je de sleutel terugdraait?
Maar ik zal morgen sowieso even de relais nalopen.
- V300 register
- Verbannen
- 

je kunt dit controleren door het draadje er voorzichtig af te nemen en aan de aansluiting 'tikken'. het afsluitertje zou duidelijk hoorbaar moeten klikken bij contact aan, en niet klikken bij contact uit.
- V300 register
- Verbannen
- 

dus als je bij de relais niks geks kunt vinden zou je daar naar kunnen kijken. stekkers losnemen en inspecteren, etc. (zowel langs motorzijde als onder het dashboard)
- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

Bij de stuurkolom zijn alle relays goed aangesloten. In de zekeringenkast heb ik alles goed schoon gemaakt. Sommige aansluitingen zat wat corrosie op dus heb ik alle aansluitingen wat opgeschuurd en wat contactspray op gedaan. De aansluitingen van de zekeringenkast binnen in de auto zijn allemaal netjes en er zijn geen tekenen van kortsluiting o.i.d.
Wel hangen er twee losse kabeltjes, een rood/blauwe en een wit/blauwe. Deze zitten aan de bundel van de witte koppel stekker die onder de stekkers van de zekeringenkast hangt.
De elektrische afsluiter klikt bij contact aan en klikt iets minder luid bij contact uit. Heb dit getest doormiddel van de massa op de accu aansluiten en dan de plus erop en weer eraf, gezien de auto toch op contact blijft staan. Maar het was me gisteren al op gevallen dat hij dat deed toen ik de accu gewoon had aangesloten en het contact met de sleutel aan en uit deed.
- V300 register
- Verbannen
- 

Is het proberen waard. Ik kreeg toen ik mijn auto net kreeg amper de sleutel omgedraaid, 'n spuitje vet erin en het was helemaal over!
- V300 register
- Verbannen
- 

Dat had ik gisteren al geprobeert met WD40.Dendorssers;164795 schreef : Spuit is met een of ander smeermiddeltje in je contactslot! Mss blijft er binnenin iets hangen vanwege gewoon droog te staan!
Is het proberen waard. Ik kreeg toen ik mijn auto net kreeg amper de sleutel omgedraaid, 'n spuitje vet erin en het was helemaal over!
- V300 register
- Verbannen
-