Dashboardverlichting
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

04-01-2011 16:26                #630844
        door V300 register

Dashboardverlichting is gemaakt door V300 register            

Een gedeelte van mijn dashboardverlichting werkt niet (aanjagerknop, kachelschuiven, asbak en klokje). Conform eerdere berichten in dit forum toch maar besloten het gehele dashboard weg te nemen om overal goed bij te kunnen. Na 3,5 uur het dashboard verwijderd (tweede keer zal veel sneller gaan, eerste keer alles ontdekken), maat het uitzicht valt me eigenlijk nog steeds tegen. Ik kijk tegen de kachelunit aan en kan eigenlijk nog steed sniet lekker overal bij. Het lampje van de aanjager bijvoorbeeld zit verstopt achter een grote dikke kabel voor de aanjager zelf (gezien vanaf de rechterkant van de unit wanneer je er voor zit). Mijn eerste vraag: kan deze dikke kabel eraf? En zo ja, hoe?
Mijn tweede vraag: Kan de hele kachelunit eigenlijk nog verder uit elkaar?
Mijn derde vraag: ik zit ook nog met vier bruine draadjes die ieder naar een kachelschuif gaan, ik zie niet dat deze ieder afzonderlijk naar een lampje gaan, maar wel naar de schuif. Mijn vraag: hoe werkt die verlichting, zit er een soort fiber in de knoppen die verlicht wordt door de bruine draadjes? En hoe krijgen die bruine draadjes stroom? Ze lijken vlak naast het lampje te beginnen. Werken de schuiflampjes alleen wanneer het lampje van de aanjager ook werkt?
Kortom : weer een hoop vragen van mij, graag jullie kennis!
    Mijn tweede vraag: Kan de hele kachelunit eigenlijk nog verder uit elkaar?
Mijn derde vraag: ik zit ook nog met vier bruine draadjes die ieder naar een kachelschuif gaan, ik zie niet dat deze ieder afzonderlijk naar een lampje gaan, maar wel naar de schuif. Mijn vraag: hoe werkt die verlichting, zit er een soort fiber in de knoppen die verlicht wordt door de bruine draadjes? En hoe krijgen die bruine draadjes stroom? Ze lijken vlak naast het lampje te beginnen. Werken de schuiflampjes alleen wanneer het lampje van de aanjager ook werkt?
Kortom : weer een hoop vragen van mij, graag jullie kennis!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- 

- Premium lid
- 

Minder
        Meer

04-01-2011 17:03                #859175
        door Wouter Borsje

Beantwoord door Wouter Borsje in topic Dashboardverlichting            

(glas)fiber in de draden om licht te geleiden heb ik alleen nog gezien bij bepaalde typen van Mercedes, word in onze auto's in ieder geval niet toegepast.
Voor zover mijn bekend dient alle aanwezige bruine bedrading in een V300 voor de massa, op sommige plekken in de auto komen meerdere massa draden samen op een zgn centraal massa punt.
Het uit elkaar halen van het dashboard/kachelbediening heb ik erg weinig ervaring mee, daar kan wellicht iemand anders je nog antwoord op geven.
    Voor zover mijn bekend dient alle aanwezige bruine bedrading in een V300 voor de massa, op sommige plekken in de auto komen meerdere massa draden samen op een zgn centraal massa punt.
Het uit elkaar halen van het dashboard/kachelbediening heb ik erg weinig ervaring mee, daar kan wellicht iemand anders je nog antwoord op geven.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

04-01-2011 22:36                #859197
        door V300 register

Beantwoord door V300 register in topic Dashboardverlichting            

Bij mij deded deze verlichtingen het ook niet, en later viel het me op dat er uberhaupt geen lampje in het klokje zat. Dus vraag ik je eerst, hebben ze het ooit gedaan? Het zou kunnen dat het een optie was? Ik heb ook geen lampjes kunnen vinden achter de schuivjes, wel drie massadraadjes die nergens aan vast zaten, met bronzen pinnetjes aan het uiteinde    
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

04-01-2011 22:41                #859198
        door Anjo van den Akker

Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Dashboardverlichting            

je moet bij de aanjagerknop het blauw/rode draadje hebben, als je daar voorzichtig aan trekt komt het lampje met fitting en al terug.
bij de kachels van na 86 is dit gelijk het lampje voor de kachelshuif, dmv een groot stuk lexan.
bij de 3 bruine draadjes, gaat bij mij ff geen belletje rinkelen; kan zijn dat dat nog iets specifieks is voor de oudere kachels
    bij de kachels van na 86 is dit gelijk het lampje voor de kachelshuif, dmv een groot stuk lexan.
bij de 3 bruine draadjes, gaat bij mij ff geen belletje rinkelen; kan zijn dat dat nog iets specifieks is voor de oudere kachels
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

04-01-2011 23:08                #859204
        door V300 register

Ik heb vier kachelschuiven, Anjo, weet je hoe die verlicht worden?
Naar iedere schuif gaat een bruine draadje, deze zitten per stuk aan het uiteinde in een van de vier schuifje vast en eindigen daar inderdaan in bronzen pinnetjes, Marcel.
Nog een vraagje, mannen, kan die grote kabel naar de aanjagerknop er nog af?
Verder: sinds ik de auto heb hebben de lampjes nog niet gebrand, maar er zitten wel lampjes in, deze zijn aardig zwart en branden (daarom) denk ik niet meer. Optie 1 is dus deze vervangen en dan weer kijken, maar de verlichting van de schuiven blijft me puzzelen.
    Naar iedere schuif gaat een bruine draadje, deze zitten per stuk aan het uiteinde in een van de vier schuifje vast en eindigen daar inderdaan in bronzen pinnetjes, Marcel.
Nog een vraagje, mannen, kan die grote kabel naar de aanjagerknop er nog af?
Verder: sinds ik de auto heb hebben de lampjes nog niet gebrand, maar er zitten wel lampjes in, deze zijn aardig zwart en branden (daarom) denk ik niet meer. Optie 1 is dus deze vervangen en dan weer kijken, maar de verlichting van de schuiven blijft me puzzelen.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

05-01-2011 08:53                #859217
        door V300 register

Ja je kan die kabel rustig naar achteren trekken en dan komt hij los. bij mij was hij losgeschoten door het plaatsen van een radio en geen verwarming == geen apk.    
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

05-01-2011 10:20                #859222
        door V300 register

ik meen toch echt dat het verlichte 'stipje' op de schuifjes gedaan wordt met lichtgeleiders vanaf het lampje bij de ventilatorknop???    
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

05-01-2011 11:17                #859225
        door V300 register

Wat zijn lichtgeleiders, Wouter?
Kunnen dat de bruine draadjes zijn die in het midden van het schuifje eindigen? En, kan het zijn dat deze niet werken indien het lampje van de aanjager niet werkt?
    Kunnen dat de bruine draadjes zijn die in het midden van het schuifje eindigen? En, kan het zijn dat deze niet werken indien het lampje van de aanjager niet werkt?
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

05-01-2011 11:33                #859226
        door V300 register

dat zijn inderdaad die bruine draadjes, het zijn kleine "glasvezeltjes" (stiekem plastic maar goed) met een omhulseltje. Als het lampje aan het ene einde van die bruine draadjes kapoetski is, komt er aan het andere einde geen licht uit.    
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

05-01-2011 19:23                #859236
        door V300 register

Dank, Diede, voor je inbreng, ik weet nu hoe het zit:yesyes:. Ik ga het weekend er mee verder, vandaag was het hier te koud voor priegelwerk.
Ik heb overigens nog iets geleerd vandaag: ik wist niet of het lampje (bv van de asbak) ook uit het houdertje kon, ik kreeg het er met geen mogelijkheid uit waardoor ik dacht dat het misschien gesoldeerd zat :no:. Mee naar de garage gereden hier in de buurt, man achter balie wist het ook niet maar gelukkig liep er nog iemand rond die met 340's gewerkt had, dus... het lampje kon er uit ... en ging er uit! Ze hadden ook nieuwe gelukkig. Ik zit nu met een hoeveelheid glazen 'druppels' (zo noem ik ze maar even), waarvan men beweert dat het lampjes zijn :yummie:. Het weekend ga ik ze vervangen en hopelijk genieten van goedwerkende dashboardverlichting, en kijken of de kachelschuiven verlicht worden!
    Ik heb overigens nog iets geleerd vandaag: ik wist niet of het lampje (bv van de asbak) ook uit het houdertje kon, ik kreeg het er met geen mogelijkheid uit waardoor ik dacht dat het misschien gesoldeerd zat :no:. Mee naar de garage gereden hier in de buurt, man achter balie wist het ook niet maar gelukkig liep er nog iemand rond die met 340's gewerkt had, dus... het lampje kon er uit ... en ging er uit! Ze hadden ook nieuwe gelukkig. Ik zit nu met een hoeveelheid glazen 'druppels' (zo noem ik ze maar even), waarvan men beweert dat het lampjes zijn :yummie:. Het weekend ga ik ze vervangen en hopelijk genieten van goedwerkende dashboardverlichting, en kijken of de kachelschuiven verlicht worden!
        Moderators: Mark Smeets