Aanjager draait niet, weerstand wordt heet

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2010 08:49 #630520 door V300 register
Aanjager draait niet, weerstand wordt heet is gemaakt door V300 register
Een probleempje

De aanjager van mijn Volvo (343 1982) is gestopt.:lol: Gisteren de boel onder de motorkap eens bekeken. Als ik de schakelaar aanzet hoor ik wel wat klikken en begin dan ook wat te ruiken. Dat blokje met draadjes bij de motor wordt warm en begint te ruiken. Het schoepenradje draaid niet echt heel ligt.
Ik denk zelf dat het motortje naar de eeuwige jachtvelden is of moet ik ergens anders naar kijken?
Is de bak met het motortje eenvoudig met de vier zichtbare kruisschroeven te verwijderen? en moet ik dus opzoek naar een ander exemplaar?

Hoe denken de deskundigen op dit forum over dit probleem?:S

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2010 09:26 #844811 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanjager draait niet, weerstand wordt heet
Zekeringen checken volgens de vraagbaak. Zekeringen ok, kachelmotor vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2010 10:21 #844816 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanjager draait niet, weerstand wordt heet
als de weerstand warm wordt, wordt er stroom verbruikt.

als de motor dan niet begint te draaien is die inderdaad kapot.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
02-09-2010 10:23 #844817 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Aanjager draait niet, weerstand wordt heet
Bij vochtig / regenachtig weer komt er dan ook opeens rook onder je motorkap vandaan (heb er ervaring mee :D)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2010 14:46 #844829 door V300 register
mijn winner had dat ook, blower aan en dan met de hand het schoepenrad een slinger geven, bleef ie het de hele rit doen :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2010 15:15 #844830 door V300 register

koentje;154660 schreef : mijn winner had dat ook, blower aan en dan met de hand het schoepenrad een slinger geven, bleef ie het de hele rit doen :)

Ik heb dat ook geprobeerd maar omdat de weerstand begon te stinken maar heel snel uitgezet. Ik weet niet hoe ligt het schoepenrad hoort te draaien, ik vindt het niet lekker soepel draaien. Normaal als je een ventilatorschoep een zetje geeft draait die nog even, dit staat gelijk stil.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2010 15:49 #844832 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Aanjager draait niet, weerstand wordt heet
lagertjes versleten? Maakt hij al af en toe geluid?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2010 07:49 #844855 door V300 register

Erik;154663 schreef : lagertjes versleten? Maakt hij al af en toe geluid?

Helemaal geen geluid, staat gewoon stil, als ik de schakelaar aanzet en het schoepenrad een beetje draait gebeurt er ook niets, alleen de weerstand wordt steeds heter en begint te stinken. In een aantal seconden is die erg warm.

Zijn er verschillende modellen aanjager voor de 300 modellen in omloop?

Mijn Volvo (343 met nieuwe neus) heeft de aanjager onder de motorkap in de plastic bak tegen het schutbord zitten. Ik heb hem nog niet gedemonteerd maar lijkt met 4 grote parkers tegen het schutbord vast te zitten. In mijn olyslagerboek staat niets over de kachelunit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2010 12:09 #844859 door V300 register
Er zijn verschillende aanjagers gebruikt. Ik weet echt niet hoe het zit met de oude modellen van de 300-serie, maar de aanjagers van de latere modellen kun je aanpassen. Moest dat zelf ook doen, er zat verschil in de bedrading. Maar dat zie je vanzelf, je kunt 't gewoon uitwisselen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2010 14:47 #845268 door V300 register
Volgens mijn info zijn er dus oud en nieuw model aanjagers en ik moet een oud model hebben. Ik ga vanavond er een ophalen en morgen deze inbouwen. Ik hoop dat alles dan weer werkt. A.s. maandag gaat die voor de AltijdPretKeuring.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC