Radio CR 102 met interessante ontvangst

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2010 19:45 #629985 door V300 register
Radio CR 102 met interessante ontvangst is gemaakt door V300 register
Ik heb nu een mooie, passende radio CR 102 ingebouwd. Als de auto stilstaat doet ie het prima, geen storing, veel zenders te vinden. Als ik 's ochtends wegga hoor ik de eerste 5km vrijwel alleen ruis, daarna steeds meer geluid na ongeveer 10km. Bij 20km is de verhouding ruis/geluid doorgeslagen naar geluid na 30km is er nog steeds veel storing, verhouding geluid/ruis zo'n 80/20. Ik heb reeds de antennekabel bij de antenne nagekeken, ook de stekkers zitten goed in de radio. Ook hoor is soms de automaatknop storen op de radio. Het lijkt me een opwarmeffect gecombineerd met storing, waar kan dit aan liggen?

Groeten,
Frits

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2010 20:02 #819125 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Radio CR 102 met interessante ontvangst
ligt de antennekabel ergens vlak naast een voeding?; is de antennekabel afgeschermd?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-02-2010 21:36 #819159 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Radio CR 102 met interessante ontvangst
Massa van de antenne is ook heel belangrijk, er kan bij de antenne voet roest zitten waar de antenne massa moet maken op blank metaal (beetje zuurvrije vaseline erop)

Wat ook nog wel eens voorkomt is dat de signaaldraad contact maakt met de afscherming van de antenne kabel (hoeft maar ??n van de "strands" te zijn waardoor je kortsluiting op het signaal veroorzaakt)

Gr; Wouter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2010 08:31 #819326 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radio CR 102 met interessante ontvangst
Het is een originele volvo antennekabel. De antenne zit op het achterscherm (tis een 4 deurs). Waar pakt ie dan de massa weg? Aparte kabeltje heb ik niet gezien, massa op het scherm is lastig want zit natuurlijk lak op.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2010 09:55 #819329 door V300 register
de klem waarmee de antenne aan de binnenkant van het plaatwerk geklemd zit, moet wel degelijk op blank staal grijpen. na montage moet er wat antiroest overheen gespoten worden (tectyl ML)

denk dat er inderdaad een probleem is met corrosie bij de antenne. door het rijden trilt de antenne en 'schuurt hij het weer op'

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2010 11:08 #819613 door V300 register
dan ga ik dat eens nakijken, ik laat het resultaat weten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2010 20:53 #820320 door V300 register
tja, antennemassa nagekeken, schoongemaakt, is wel beter ,nog niet helemaal goed. Blijft ook storen op de radio op het moment dat ik de knop op de automaathendel indruk. Het opwarmeffect blijft er ook in zitten. Zit er ergens een condensator in die het niet meer goed doet of zo? Toch ergens geen goede massa?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-12-2010 22:38 #857791 door V300 register
Auto weer uit de stalling gehaald, meegedaan aan de decemberactiviteit. Echter nog steeds beroerde ontvangst, koud helemaal niets, warm pas van enig niveau. Wie heeft er tips?

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2010 08:33 #857800 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Radio CR 102 met interessante ontvangst

frits340;163097 schreef : Auto weer uit de stalling gehaald, meegedaan aan de decemberactiviteit. Echter nog steeds beroerde ontvangst, koud helemaal niets, warm pas van enig niveau. Wie heeft er tips?

klinkt inderdaad als oude, versleten electronica. wellicht dat een condensator (en dan met name de elco's)-opfrisbeurt helpt, en afstellen van 't hele ding (er verloopt natuurlijk vanalles gedurende de jaren).

tuners zijn in mijn ogen wel altijd erg lastige dingen, met name als er geen documentatie is over het correct afstellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2010 10:26 #857803 door V300 register
autoradio's zijn wat betreft veroudering van componenten eigenlijk alleen gevoelig op de "vermogens" gedeeltes van het apparaat. Uitgedroogde elektrolyt condensators zorgen dan voor brom, ruis, klikken etc.

maar het ontvangst gedeelte heeft eigenlijk alleen electronica die goed blijft onafhankelijk van de leeftijd.

Ik verwacht dan ook dat het probleem bij deze auto in 1e plaats in de antenne, cq antennekabel zit. Je kunt dit natuurlijk het makkelijkst controleren door tijdelijk een andere radio aan deze kabelboom/antenne te hangen. Goede ontvangst = radio vervangen cq repareren, nog steeds bout ontvangst = antenne compleet vervangen incl. kabel. De kabel loopt door de A-stijl, gelukkig zit daar een aparte kap zodat je hemelbekleding niet los hoeft.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC