Anti-nadiesel-klep

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 18:51 #818019 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Anti-nadiesel-klep

Tj??rd;134324 schreef : ??

Anyway, zal hem eens mailen. Fuel-cut-off is weer wat anders dacht ik, dat is toch een systeem dat (bij rpm>1800 & gas los) de brandstoftoevoer afsluit, en zou open moeten zijn bij stationair. Dat zal je dus niet redden bij na-dieselen.

Erick: Begrijp ik het nou goed dat er een klep aan de stationairsproeier zit, of bedoel je dat de stationairsproeier zelf stuk is (open blijft staan)? Dat laatste toch?

De elektrisch klep aan de stationair sproeier gaat wel eens kapot en is niet goedkoop van de witte 340 die we hadden was deze kapot en zou toentertijd iets van 150 gulden kosten voor de complete stationair sproeier, maar ook de term Fuel cut off kan hier ook toegepast worden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 19:00 #818021 door Erick Janssen (GAST)

AvdAkker;134362 schreef : anti-nadiesel klep zou idd de omschrijving moeten zijn van de stationairsproeier; we noemen het wel voor het gemak de stationairsproeier maar de sproeier zelf is slechts een klein onderdeel van het ding stationair-solenoid zou al een iets betere benaming zijn; maar minder makkelijk:)

fuel cutoff is idd ongeveer de omschrijving die Tjeerd geeft; fuel cutoff schakelt de stationairsproeier in de situatie rpm boven 1800 en gas los uit om net dat beetje brandstof te sparen tijdens het afremmen.

Het wordt op veel carbs gebruikt, maar niet altijd in combinatie met wat elektronica, ook mijn Ascona heeft er een, de bedoeling van de klep is het onmiddellijk afsluiten van de benzine toevoer naar de stationair sproeier na het afzetten van het contact zodat de motor niet meer na kan "dieselen"

het na dieselen heeft geen nadelige effect op de motor maar is wel erg vervelend

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2010 19:03 #818022 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anti-nadiesel-klep
Ok?, maar de stationairsproeier wordt toch in beide gevallen afgesloten (contact uit en >1800 rpm & gas los) door hetzelfde kastje wat op de carb zit (bij de Volvo 300)?

Stel je rijdt 4500 rpm en je laat opeens gas los. Stationairsproeier is nog afgesloten tot aan de 1800 rpm. Het hoofdcircuit kan dus t/m die 1800 rpm (zonder gas) zelfstandig de juiste mengselverhouding vormen, zonder een apart/secundair systeem?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 19:13 #818024 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anti-nadiesel-klep
hooooooooooooooooooooo even; nu worden 2 zaken door elkaar gehaald!!

- stationairsproeier; deze zit IN de carburateur en sluit elektrisch het stationair-kanaal in de carburateur af. hier is in de 300 serie altijd een blauw/rode draad op aangesloten en elektrisch bediend via het contact; trek je tijdens het stationair lopen deze draad los dan moet de motor direct uitvallen.

- Fuel-cutoff systeem; deze unit zit nabij de ruitenwissermotor tegen het binnenscherm geschroefd. dit is een seperaat stukje electronica dat de stationairsproeier in speciale gevallen uitschakeld. dit systeem is niet op alle modellen aanwezig en werkt door een motortoerentalsignaal en een massasignaal op de gasklep (zwarte draad, massasignaal is er alleen als het gas volledig los is!) met deze 2 mediums werkt het kastje en zorgt ervoor dat als het toerental boven de 1800 is en je je gas los hebt; de stationairsproeier uitgeschakeld wordt.

meer weten over de fuel cutoff; ik zit er net een artikel over te tikken voor in de volvoice:)

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 19:14 #818025 door Erick Janssen (GAST)

punkazz;134370 schreef : Ok?, maar de stationairsproeier wordt toch in beide gevallen afgesloten (contact uit en >1800 rpm & gas los) door hetzelfde kastje wat op de carb zit (bij de Volvo 300)?

voor zover dat ik heb gezien zit er geen kastje op de carb

punkazz;134370 schreef : Stel je rijdt 4500 rpm en je laat opeens gas los. Stationairsproeier is nog afgesloten tot aan de 1800 rpm. Het hoofdcircuit kan dus t/m die 1800 rpm (zonder gas) zelfstandig de juiste mengselverhouding vormen, zonder een apart/secundair systeem?

? :wtf2: secundair systeem dat is gewoon als je rijdt [hoofd circuit], de stationair sproeier is alleen voor wat de naam zegt: stationair [toerental]
Ik denk dat de mengsel verhouding weinig to niets uitmaakt als je het gas loslaat en op de motor afremt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2010 19:43 #818037 door V300 register
Fuck, ik haal dingen door elkaar. Naast de drie, wat is dat voor 'n aansluiting ook alweer?

secundair systeem dat is gewoon als je rijdt [hoofd circuit], de stationair sproeier is alleen voor wat de naam zegt: stationair [toerental]
Ik denk dat de mengsel verhouding weinig to niets uitmaakt als je het gas loslaat en op de motor afremt

Stationaircircuit is voor net iets meer dan alleen stationair (lage belasting) naar wat ik begrepen heb. Maar goed, dat stationaire gebeuren snap ik wel, maar dat werd in de cursus een apart circuit genoemd voor de problemen die het hoofdcircuit niet kan opvangen (choke, stationair, acceleratie). Vandaar mijn vraag.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 19:46 #818038 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anti-nadiesel-klep
dat is de stationairsproeier; geen fuel-cutoff!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2010 20:13 #818045 door V300 register
Ok?, duidelijk.

Dan is dat toch precies wat ik dacht (nadat ik eenmaal wist dat fuel-cutoff niet hetzelfde was)

De andere vraag kwam ws van een hersenspinsel. Ik kan het ook niet terugvinden. Het zal wel over de acceleratiepomp (plots gasgeven) zijn gegaan :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2010 20:36 #818055 door V300 register

punkazz;134370 schreef : Ok?, maar de stationairsproeier wordt toch in beide gevallen afgesloten (contact uit en >1800 rpm & gas los) door hetzelfde kastje wat op de carb zit (bij de Volvo 300)?

Stel je rijdt 4500 rpm en je laat opeens gas los. Stationairsproeier is nog afgesloten tot aan de 1800 rpm. Het hoofdcircuit kan dus t/m die 1800 rpm (zonder gas) zelfstandig de juiste mengselverhouding vormen, zonder een apart/secundair systeem?

gas los = gasklep dicht = bijna 0 luchtstroom door de venturi.
het hoge toerental zorgt voor een heel hoog vacu?m in de inlaat.

bij een heel hoog vacuum is het mengsel wat uiteindelijk in de cilinder komt zo 'dun' dat dit niet goed meer verbrandt.

het probleem is dus: bij hoog toerental en gas los is het rendement van de verbranding zo slecht dat er veel CO en HC uitstoot is.

de oude oplossing: het decelleratie mechanisme. Dit zorgt ervoor dat bij deze omstandigheden de gasklep niet gelijk helemaal dicht gaat.
Gevolg = extra lucht dus een iets betere cilindervulling, betere verbranding, veel minder CO en HC bij afremmen op de motor.

de moderne oplossing: het fuel cut-off systeem. Bij toerental hoger dan X (afhankelijk van motortype) ?n gas los, dus precies de omstandigheden die voor veel CO en HC zorgen, wordt de stationairsproeier uitgeschakeld.
Omdat het hoofdcircuit en verrijkings circuits niets doen bij dichte gasklep, is er op dat moment dus geen enkele toevoeging van benzine aan de inlaatlucht.

De filosofie achter de moderne oplossing wordt momenteel nog steeds gebruikt want ook injectiesystemen schakelen de inspuiting volledig uit zodra je afremt op de motor.

De vriendelijke vriend die een anti-nadieselklep zoekt, is volgens mij gewoon op zoek naar een elektrische afsluiter van de stationairsproeier... en of daar nou een fuel cut-off op aangesloten zit of niet maakt dan ook niet veel meer uit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2010 20:38 #818058 door V300 register
Het verschil tussen fuel cut-off en decelleratie (en ook de reden waarom er auto's zijn die beide hebben) is dat het decelleratie mechanisme ook werkt als je het gas niet helemaal los laat.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC