Accu loopt leeg en auto starten
- V300 register
- Verbannen
-
overigens zijn de meeste accupolen (als er een beetje vettigheid aan zit) makkelijk met de hand los te halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Fran?ois;72053 schreef : Meet de spanning over de polen in rust. Zou iets van 12 V moeten zijn.
Is dit 10 of 8 etc. dan is er een aantal cellen stuk.
Meet de spanning over de polen bij lopende motor, met lichten aan,
achterruitverwarming aan, blazer aan.
Nu moet je 14.2 V meten over de polen. Is dit nog steeds 12 V of minder,
dan laadt de dynamo niet meer bij. Controleer de bedrading.
Controleer de spanningsregelaar. Geen verbetering, dan zijn waarschijnlijk
de koolborstels in de dynamo overleden. Dus dynamo vervangen.
Gisteren m'n jumpstarter binnengekregen. Handig apparaatje.
Met uitstaande motor meet ik 12.9V over de polen; als ik de motor aanzet, plus lichten, radio en blazer meet ik 13.9V. Achterruitverwarming had ik niet aan.
Ik heb in ieder geval de aarde losgekoppeld. Kijken of ie morgen weer is leeggelopen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
DirkH;72485 schreef : Met uitstaande motor meet ik 12.9V over de polen; als ik de motor aanzet, plus lichten, radio en blazer meet ik 13.9V. Achterruitverwarming had ik niet aan.
in dat geval is de laadstroom vanaf de dynamo in ieder geval goed, (moet ong 13,8 zijn)
?f je hebt een verbruiker, ?f je hebt een slechte accu.
btw, grappige manier om een beetje te controleren of je een verbruikertje hebt..
contact uit en lampen uit, + pool eraf trekken en dan + pool voorzichtig op je + accupool leggen en dan kijken hoeveel er gevonkt word... als je dat vaak genoeg gezien heb als de boel in orde is kan je op die manier al checken of er grote gebruikers zijn, heb je dan vuurwerk dan is er een verbruikertje in het spel. zet bijv ook een keer contact en lampen aan om zo'n verschil duidelijker te zien.
ik deed dat wel eens met grootlicht aan, audioversterkers aan etc.. man ik kon zowat gaan lassen met die vonkenregen:lol:
maar je kan het natuurlijk ook op een iets meer technische manier controleren (wel wat minder spectaculair helaas:D), even een amperemeter tussen de + accupool en de + accuklem hangen om het precies te zien. zet de multimeter op volle Amperes (geen mA) anders klapt de zekering in de multimeter eruit:D
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
dit is btw om de vermogenskromme wat de versterkers eisen te versoepelen, en zo de interne hoogvermogensrelais te ontlasten. ik heb niet voor niets de kicker zx series gekozen, topquality, een hoog vermogen en een heel goed rendement in een kleine en goed gekoelde behuizing:)
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Waar moet ik op letten bij het kopen van een nieuwe accu?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
DirkH;72547 schreef : Accu losgekoppeld. Wederom leeggelopen. Duidelijke zaak dus.
Waar moet ik op letten bij het kopen van een nieuwe accu?
hou het simpel, goed merk + juiste maat = altijd goed.
Varta, Bosch, VMF-Calcium
45 Ah