Radio-aansluitingen
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

Deze 28 jaar oude Grundig-radio heeft g??n stekkers en ook nooit gehad. Op de foto's is te zien welke aansluitingen er allemaal zijn.
Uit het radiovak in het dashboard komen vijf draden (of eigenlijk 4 en ??n kabel): plus en min voor de radio, plus en min voor ??n luidspreker en de antennekabel.
Alle stroom van de luidspreker loopt dus via de radio.
Als ik deze 5 draden aansluit, fikt de zekering door, ongeacht of de radio aanstaat of niet.
Wie heeft het verlossende antwoord?
Op de derde foto zie je de aansluitingen waar volgens mij de plus en min voor de radio aan moeten. Waar zijn alle andere aansluitingen dan voor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 

Heb je al geprobeerd om de +12V op de rechter van de twee connectors op je derde foto aan te sluiten, en de - (GND) op het lipje met aarde-teken aan het lipje met aardetekentje aan de linkerkant van je radio (zichtbaar op foto 1 en 2, onder je antennekabel)?
Het *kan* namelijk zo maar wezen dat die twee connectortjes daar zo vlak bij elkaar, beide 12V aansluitingen zijn (constant en contakt bijvoorbeeld). In dat geval sta je gewoon een knetterende kortsluiting te maken.
Daarnaast, weet je zeker dat de radio zelf nog goed is? Die kan natuurlijk ook stuk (gegaan) zijn...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

setsunakaede;71905 schreef : Zomaar even een open deur intrappen:
Heb je al geprobeerd om de +12V op de rechter van de twee connectors op je derde foto aan te sluiten, en de - (GND) op het lipje met aarde-teken aan het lipje met aardetekentje aan de linkerkant van je radio (zichtbaar op foto 1 en 2, onder je antennekabel)?
Het *kan* namelijk zo maar wezen dat die twee connectortjes daar zo vlak bij elkaar, beide 12V aansluitingen zijn (constant en contakt bijvoorbeeld). In dat geval sta je gewoon een knetterende kortsluiting te maken.
Daarnaast, weet je zeker dat de radio zelf nog goed is? Die kan natuurlijk ook stuk (gegaan) zijn...
Dank! Daar had ik nog niet aan gedacht, ik zal het eens proberen.
De radio is zeker goed ja. Deed het prima in de GK:

Wel erg spastische vingertjes trouwens

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- 

massa hoort idd links onder de antenneaansluiting,
en voeding via contact op rechter pen aan de rechterkant in dat gat.
als je dat aansluit kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat je deze radio opgeblazen hebt..
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

He balen. Op zoek naar een andere dan maar.
- V300 register
- Verbannen
- 

Ja...en soms heb je van die jongens die komen hier een radio kopen en dan zijn ze binnen een dag weer terug. De radio begon te roken. "Nee, aansluiten kunnen we zelf wel..."
Daar moet ik telkens aan denken als ik een topic lees over radio's aansluiten.
- V300 register
- Verbannen
- 

De schroeilucht is inderdaad slecht nieuws geweest.
Alle electronische componenten zijn namelijk in zekere zin hetzelfde; ze werken allemaal op rook.
als de rook eruit is, werkt het niet meer
het zwarte blokje intrigeert me wel; ik neem aan dat dat de speaker aansluiting is en dat je er zo'n pinnetje-tegenover-stripje stekker bij hebt.
kun je dat blokje ook nog lostrekken uit de radio?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

Het mooie antieke apparaat gooi ik niet in de container, stuk of niet.
Het punt is dat ik de radio niet zelf losgehaald heeft, dat heeft iemand anders gedaan (gek genoeg weet niemand wie).
Zodoende weet ik niet wat waar aan vast zat, en 1 keer verkeerd aansluiten is genoeg om de zaak naar de Filistijnen te helpen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

antiekeradio;72010 schreef :
het zwarte blokje intrigeert me wel; ik neem aan dat dat de speaker aansluiting is en dat je er zo'n pinnetje-tegenover-stripje stekker bij hebt.
kun je dat blokje ook nog lostrekken uit de radio?
Zeker kan dat. Ik heb alleen geen stekker die ik op dat blokje kan aansluiten.
Ook snap ik nu niet direct de functie van dat zwarte dopje.
- V300 register
- Verbannen
- 

ik weet niet precies wat voor aansluitingen er onder het zwarte blokje zitten, maar het blokje zelf lijkt me passend voor het formaat "luidsprekerstekker" zoals je die op de Conrad webshop kunt zien.