Cruise Control

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 21:42 #727979 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Cruise Control
Dank je Wouter, heel duidelijk zo. Ik heb dit setje gratis gekregen. Snelheidssignaal met magneetjes e.d. zou ik wel willen maar dat is niet heel erg goedkoop. Op het moment ben ik redelijk platzak, dus eerst maar eens zo. Als ik het werkend krijg t.z.t. maar eens kijken naar snelheidsafhankelijk signaal.

Wat voor klemmetje kan ik gebruiken om de servodraad te borgen?

En dan nog iets. Stel ik rijd 80 km/u. Het gas is dan deels open, en de servokabel staat dan dus in een lus en is ontspannen. Hoe werkt het dan als ik de cruise control activeer? Wordt de kabel automatisch aangetrokken? Moet ik het knopje ingedrukt houden totdat de servokabel strak staat? Dat lijkt me er omslachtig. Het zo zou moeten zijn dat de cruise control gelijk geactiveerd wordt en direct de juiste spanning heeft wanneer je het knopje indrukt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2008 23:25 #728004 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Cruise Control
de servo trekt de gas langzaam open, totdat het toerental iets oploopt. je moet dus 'set' duwen, loslaten, en ondertussen de gas op dezelfde stand vasthouden totdat je voelt dat het pedaal iets onder je voet weggetrokken wordt.

als je alleen set duwt, en daarna de gas meteen loslaat, loopt de snelheid eerst terug, omdat het even duurt voordat de servo de juiste stand bereikt.

vervolgens moet ie om weer op de ingestelde snelheid te komen, even m??r gas geven dat je eerst zelf deed.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2008 00:05 #728008 door Doeke Dobma (GAST)
Dat vermoedde ik al. Al even geprobeerd, werkt inderdaad wel, duurt alleen vrij lang voordat dat punt bereikt is, 10 sec ofzo. Ach het is ook geen supersnelle auto ofzo;) daar kan ik vast wel mee leven. Ga ermee bezig, jullie horen het nog...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2008 09:35 #728021 door V300 register
heb je het toerentalsignaal al aangesloten dan?

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2008 11:03 #728031 door Doeke Dobma (GAST)
Nee, maar in de testmodus kun je de servokabel al wel aan laten trekken. Echter zonder toerentalsignaal blijft ie niet stabiel qua toerental, dus versnelt langzaam aan, uit zichzelf.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2008 11:15 #728032 door V300 register
Oww ok..

Dat is dus een stapsgewijze toename, om de preciesie + goede respons van de regeling te kunnen controleren; De test is dat de kabel heel langzaam en vloeiend moet bewegen.
ga er maar vanuit dat het straks echt geen 10 seconden duurt na 'set' voordat je pedaal wegzakt hoor :) das straks een kwestie van een halve tel.

EDIT overigens ben ik wel erg benieuwd naar een plaatje van zo'n hendel van een 240 met cruisecontrol

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2008 11:22 #728035 door V300 register
Misschien is een plaatje van de 240 ruitenwisserhendel makkelijker te vinden, die zien er namelijk nagenoeg identiek (maar dan gespiegeld) uit: tiptoets op het eind voor Set, en een schuifje op de hendel aan de voorkant (waar je tegenaankijkt) voor off/resume.

Ze lijken zoveel op elkaar dat toen mijn vader een fabrieksnieuwe CC-set voor zijn 240 kocht, er een ruitenwisserhendel in zat in plaats van een richtingaanwijzerhendel....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2008 12:24 #728037 door V300 register
dat lijkt me nou een perfecte oplossing voor de bediening van een cc in een 340 :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2008 12:27 #728038 door V300 register
plaatje op ebay gevonden:

[ATTACH]957[/ATTACH]
  • Volvo onderdeelnummer: 1363819

"nu kopen" 75 euro.. die is gek :)

Bijlagen:

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2008 12:33 #728040 door Doeke Dobma (GAST)

antiekeradio;68487 schreef : dat lijkt me nou een perfecte oplossing voor de bediening van een cc in een 340 :)

Dat lijkt mij ook ja. Ideaal. Maar hoe zit het met de aansluiting en bedrading? Dat wordt even puzzelen lijkt me.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC