Vreemd startprobleem

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 12:13 #627664 door V300 register
Vreemd startprobleem is gemaakt door V300 register
Beste volvoliefhebbers,
Sinds een aantal dagen heb ik een vreemd probleem met mijn Volvo 340 B14 uit 1986 met 117.000 km op de teller.

Het begon allemaal drie dagen geleden toen ik wilde wegrijden. Tijdens de eerste startpoging draaide de startmotor heel traag en kwam bijna niet op gang. Daarna nog eens geprobeerd....hetzelfde. Bij de derde poging sloeg hij meteen aan zonder problemen. Toen ik vanuit de eindbestemming naar huis reed had ik ook geen problemen.

Gisteren had ik precies hetzelfde probleem: pas na drie keer proberen te starten bleef de motor lopen, bij de eerste twee keren draaide alles heel traag (het leek ZEER sterk op een lege accu). De accu heb ik trouwens pas volledig opgeladen en is volledig in orde.

Vanochtend wilde ik weg rijden, maar nu doet de auto helemaal niks meer. De accu is wel vol, want ik kan gewoon de radio aanzetten/ruitenwissers bewegen etc. Bij de eerste poging hoorde ik wil een tikje onder de motorkap. Daarna deed de auto niks meer en er gebeurt niets als ik contact maak om te starten.

Het lijkt me dat het niet aan de accu ligt, want als deze kapot zou zijn dan zou de auto ook niet de derde keer starten lijkt me. Is dit een veelvoorkomend probleem ? Waar moet ik het eerste zoeken ? Alvast hartelijk dank ! ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 12:52 #717828 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vreemd startprobleem
Ga er toch maar van uit dat het de accu is. Dus even controleren met een andere accu. Het kan sowieso geen kwaad om de contacten na te kijken.
Mocht het dan niet opgelost dan kan je het startrelais nog nakijken.

(Ik heb hetzelfde euvel een keer gehad met een accu die toen nog geen jaar oud was. Het was gewoon beroerde kwaliteit, kon de vereiste startstroom niet leveren door een te hoge inwendige weerstand.)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2008 13:06 #717831 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vreemd startprobleem
even een vergelijking, je ruitenwissers trekken ca 10 ampere stroom uit je accu, de startmotor wel 150 tot 300 ampere voor een paar tellen, dus dat je ruitenwissers het doen is geen garantie om goed te kunnen starten. in principe moet na een tocht van 100 km de accu redelijk goed bijgeladen zijn, mits je niet teveel overig stroomverbruik hebt.

laag toerental van de motor bij starten duid op bijna lege accu, de tik bij het starten waarop hij nix doet duid op een lege accu.

ik denk dat je accu prima is, maar je dynamo/spanningsregelaar niet. omdat je deze pas bijgeladen hebt, als je een multimeter pakt en deze parralel op de accu aansluit, bij draaiende motor, wat krijg je dan voor voltage te zien? 12V of minder= niet goed>oorzaak dynamo/spanningsregelaar, 13,8V of 14,4V = goed>oorzaak accu.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 13:35 #717832 door V300 register
koplampen aan, dan starten.

koplampen dimmen (of gaan zelfs helemaal uit); accu kapot
koplampen blijven normaal branden; verbinding naar startmotor/motorblok maakt slecht contact, OF startmotor kapot.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 14:49 #717843 door V300 register

AvdAkker;60383 schreef : ik denk dat je accu prima is, maar je dynamo/spanningsregelaar niet. omdat je deze pas bijgeladen hebt, als je een multimeter pakt en deze parralel op de accu aansluit, bij draaiende motor, wat krijg je dan voor voltage te zien? 12V of minder= niet goed>oorzaak dynamo/spanningsregelaar, 13,8V of 14,4V = goed>oorzaak accu.

Dit zal ik straks even nakijken. NB: Ongeveer 4 jaar geleden is er een nieuwe dynamo geplaatst, dus ik ga er vanuit dat die correct werkt. Hoe oud de accu is weet ik niet, het is wel een oroginele Volvo accu (alhoewel dat ook niet alles zegt natuurlijk ;) )

@ Antiekradio:
Zojuist heb ik even een test gedaan met de koplampen. Ik denk dat inderdaad de accu defect is. Het volgende gebeurt er als ik start met de lampen aan op stand 2:
- Sleutel uit het contact met lampen aan: lampen branden amper.
- Sleutel erin en contact maken: lampen branden goed en normaal.
- Doordraaien om te starten: lampen gaan weer terug naar 'amper branden'. Als ik terugdraaid naar de 'contact stand' branden de lampen weer normaal.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 14:59 #717844 door V300 register

Niet geregistreerd;60395 schreef : - Sleutel uit het contact met lampen aan: lampen branden amper.
- Sleutel erin en contact maken: lampen branden goed en normaal.

- Da's logisch, als je geen contact maakt met je startslot houdt ie het bij maximaal stadslicht en dat stelt wat lichtopbrengst weinig voor :)
- Klopt, dat is je dimlicht.

Maar de einddiagnose lijkt me helemaal te kloppen :-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 15:04 #717846 door V300 register
Conclusie: het is een defecte accu ? :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 15:07 #717847 door V300 register
Check!

Maar ga voordat je de accu gaat vervangen, eerst even op zoek naar de oorzaak van overlijden. Zoals al geopperd: waarschijnlijk is je dynamo/spanningsregelaar kassiewijle, en anders je bekabeling.

Ff doormeten dus, en evt. even aanslingeren met een starthulpje om de spanning te meten die uit je dynamo komt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 15:38 #717849 door V300 register
ow natuurlijk, de 340 heeft een relais wat het dimlicht uitschakelt als je start.

dan kun je er dus geen diagnose aan koppelen.

je moet dit nog eens proberen op een manier waarmee je een zichtbare stroomverbruiker tijdens het starten aan kunt laten staan.

bijvoorbeeld de remlichten?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 15:43 #717851 door V300 register
Zojuist heb ik een andere accu aangesloten, maar de motor is nog steeds zo dood als een pier.
Nu wil ik de bekabeling gaan nakijken, maar waar moet ik zoeken ? Ik kan de spanningsregelaar ook niet vinden, althens ik ben niet zeker waar ik deze kan vinden.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC