Volvo 340 ISO stekker
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 17:32 #711411
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 ISO stekker
Een luidspreker is in wezen een spoel, en als je de plus en min verkeerd aansluit gebeurt en niet veel (qua geluid) omdat de conus dan naar binnen getrokken wordt i.p.v. naar buiten. Ik weet niet of het slecht voor de speaker is, maar het klinkt voor geen meter.
Het maakt eigenlijk niet uit hoe je de + en - aansluit, maar je moet WEL bij beide luidsprekers hetzelfde doen.
Want als de ene de + op de 'dikke' aansluiting heeft en de andere luidspreker de -, dan heffen ze elkaar op (de ene conus wordt naar binnen getrokken en de andere naar buiten geduwd).
Snappez-vous?
Het maakt eigenlijk niet uit hoe je de + en - aansluit, maar je moet WEL bij beide luidsprekers hetzelfde doen.
Want als de ene de + op de 'dikke' aansluiting heeft en de andere luidspreker de -, dan heffen ze elkaar op (de ene conus wordt naar binnen getrokken en de andere naar buiten geduwd).
Snappez-vous?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-05-2008 19:02 #711421
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 ISO stekker
het geluid klinkt vaak nog niet eens echt slecht hoor. het is zeker niet zo dat het ineens gaat vervormen (kraken, bijgeluiden)
het verkeerd-om aansluiten van de plus en min van 1 speaker zorgt er wel voor dat de lage tonen veel minder duidelijk worden.
het 'hogedrukgebied' wat in de auto ontstaat bij een dreun van de bas, wordt dan door die ene speaker juist andersom (onderdruk) opgebouwd.
op hoge tonen is de afstand tussen de speakers veel groter dan de golflengte, dus dan is dit effect niet/minder aanwezig.
dus even testen met de batterij, doen alle 4 de speakers hetzelfde is het goed. (ook al gaan ze alle 4 naar binnen met de + van de batterij op de +draad)
het verkeerd-om aansluiten van de plus en min van 1 speaker zorgt er wel voor dat de lage tonen veel minder duidelijk worden.
het 'hogedrukgebied' wat in de auto ontstaat bij een dreun van de bas, wordt dan door die ene speaker juist andersom (onderdruk) opgebouwd.
op hoge tonen is de afstand tussen de speakers veel groter dan de golflengte, dus dan is dit effect niet/minder aanwezig.
dus even testen met de batterij, doen alle 4 de speakers hetzelfde is het goed. (ook al gaan ze alle 4 naar binnen met de + van de batterij op de +draad)
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 19:18 #711423
door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Volvo 340 ISO stekker
Met vervormen bedoelde ik dus dat je bij een aantal muziekjes dus hele andere "bass-effect" krijgt. Als een speaker anders aangesloten zit hoor je dat wel. Had ik onlangs ook met het aansluiten van m'n boxen achterin. Er lag namelijk al draad, (niet origineel). Maar was geheel wit, dus niet voorzien van een plus of min. Dus gewoon op de gok aangesloten. En toen had ik de rechter dus precies andersom. Bij het opzetten van een cd hoorde je dat die rechts achter totaal anders de bass liet klinken. Of beter niet. Even omwisselen en klaar
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-05-2008 21:27 #711921
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 ISO stekker
He mensen,
Even een update; ik heb mij dit weekend uitgeleefd met de stekkers en het aansluiten van een mooie JVC radio. Alles werkt, en wel over alle 4 de speakers en in stereo!
Veel dank voor jullie hulp, was genieten dit ritje vandaag; helemaal compleet! En met als slotakkoorden gewoon nog even lekker naar de motor geluisterd en het typische 'tikken' van de klok op het dashbord!
Even een update; ik heb mij dit weekend uitgeleefd met de stekkers en het aansluiten van een mooie JVC radio. Alles werkt, en wel over alle 4 de speakers en in stereo!
Veel dank voor jullie hulp, was genieten dit ritje vandaag; helemaal compleet! En met als slotakkoorden gewoon nog even lekker naar de motor geluisterd en het typische 'tikken' van de klok op het dashbord!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2008 23:16 #711937
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 ISO stekker
mooi dat het gelukt is:y:
Moderators: Mark Smeets