Volvo 340 ISO stekker

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 22:33 #627452 door V300 register
Volvo 340 ISO stekker is gemaakt door V300 register
Beste technici,

Ik hoop dat ik dit onderwerp op een goede plek in het forum heb neergezet:woops:

Nadat ik enthousiast mooie boxen had gekocht toen ik mijn 340 in mijn bezit kreeg heb ik nu nog steeds geen radio. Nu wilde ik (tenminste een vriend van me) zelf eerst gaan zitten frutten met het los knippen van ISO achtige blokken maar de posts op het forum zeiden genoeg :no_comment:

De beste oplossing zou zijn om op het standaard blokje voor de radio-aansluiting in de 340 een ISO stekker te zetten. En ik kwam dit (zie het plaatje) tegen op allekabels PUNT NederLand.

Zoals je kunt zien sluit het witte plastic blokje mooi aan op het witte plastic blokje van de volvo (toch???)

Nu vraag ik mij af; is zo'n stekkertje inderdaad geschikt?

En ik vraag mij nog iets af. Zoals je kunt zien gaan de draadjes van de frontspeakers naar het bruine stekkertje. Dus dat bruine gedeelte is de ISO voor alle boxen. Maar waar ik nu mee zit is de vraag hoe ik mijn hoedenplank speakers op dat zwarte stukje aangesloten krijg?

In het dashbord liggen nu mijn speakerdraden maar hoe weet ik nu wat de plus en wat de min moet zijn bij het zwarte blokje en wat links en wat rechts is? (of zou zoiets in de gebruiksaanwijzing staan van het stekkertje?)

En dan nog iets. Mijn speaker draden van mijn achterspeakers liggen nu wat rommelig in het dashbord:nono:

Hoe kom ik er nu achter wat de plus en wat de min draad voor iedere speaker is? Ik heb wel eens iets gehoord over een batterij?

En nu de allerlaatste vraag ;). Aan de originele radio zat een draadje vast dat de massa moest voorstellen. Wordt daar nu ook in voorzien door deze stekker?

Heel veel dank voor jullie reacties alvast (het zal even duren voordat ik kan reageren omdat ik een paar dagen weg ben, maar ik ben benieuwd!)

Groet,

Teije

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2008 22:39 #710924 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 ISO stekker
Een passende verloopstekker is idd. geschikt. Het is ook makkelijk, want als u een andere radio zou nemen is het een kwestie van ompluggen en klaar. Wat betreft de boxen hangt het een beetje van uw radio af of er mogelijkheden voor 4 of 2 boxen zijn. Anders kunt u de achterboxen via de voorboxen doorverbinden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 22:58 #710932 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 ISO stekker
Bedankt voor de snelle reactie!

De radio die ik (nog niet heb) moet een moderne worden met aansluiting voor vier speakers.

Nu het verloopstekkertje inderdaad geschikt is zit ik nog met een 'probleem' en dat is de vraag hoe ik de speakerdraden van de hoedenplankspeakers op een goede manier op dat zwarte blokje van de verloopstekker moet plaatsen. Hoe weet ik wat de plus en min is op dit zwarte blokje?

En hoe ontdek ik wat de plus en de min is van de twee speakerdraden van de hoedenplankspeakers?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 23:18 #710934 door V300 register
[mod]verplaatst naar Licht en Elektra [/mod]

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 15:00 #710964 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 ISO stekker
die verloopstekker gaat er van uit dat je voor de voorspeakers de standaard bedrading gebruikt.. deze zit namelijk ingewerkt in de originele witte stekker.
verder is de iso zo, dat je in de bruine stekker speakerdraden heb, en in de zwarte voedingen en massa's.

in de zwarte stekker zijn de aansluitingen simpel,
zwart is massa
geel is constante voeding (30+)
rood is geschakelde voeding (15+)
blauw is geschakelde voorzieningsdraad (aansturen versterker, aansturen automatische radioantenne etc, zodra de radio aan staat, heeft de blauwe draad spanning)

in de bruine stekker word het al iets ingewikkelder,
violet = achter rechts+
violet/zwart = achter rechts -
grijs = voor rechts +
grijs/zwart = voor rechts -
wit = voor links +
wit/zwart = voor links -
groen = achter links +
groen/zwart = achter links -

met dit lijstje moet je daar zowieso wel uitkomen, maar meestal staan de coderingen ook op de draden vermeld.

voor de zwarte stekker die je dan voor je achterspeakers gaat gebruiken zou ik de bestaande zwarte wegknippen en er een andere 4 polige voor pakken waarbij je makkelijker een mannetje vrouwtje combinatie kan vinden, degene die er aan zit moet je het mannetje nog bijzoeken en dat lijkt me ook wel een hele klus, klempijpjes per draadje kan ook maar dan is dit niet meer losneembaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2008 16:11 #711056 door V300 register
op het plaatje zijn de Volvo stekkers aan de linkerkant dus simpelweg;

wit = alles, behalve de achterspeakers
zwart = enkel de achterspeakers.

die laatste kun je dus inderdaad losknippen en vervangen door gewone AMP stekkertjes mannetje-vrouwtje.

(of... de hobby methode met een 4-aderig kroonsteentje :) )

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2008 19:24 #711346 door V300 register
haha ;)

De hobby methode lijkt mij de meest hande oplossing voor nu...

Enkel nog een ding heb ik volgens mij dit terug kunnen vinden in de beschrijving (veel dank daarvoor overigens!), hoe kom ik er achter wat de + en wat de - is voor van de speakerdraad per hoedenplankspeaker die reeds in de auto zijn ingebouwd...

Ooit hoorde ik iets van een batterij tussen de twee draden houden om te worden welke draad bij welke speaker hoort. Alleen helpt dit dan ook om de + en - te onderscheiden?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2008 20:38 #711365 door V300 register
ja, dat kan.

je moet even testen of de conus van de speakers aan de VOORkant naar buiten of naar binnen gaan, als je een batterij aansluit met de + aan de +draad, en de - aan de -draad.

Als ze daarbij naar buiten komen, moet je de draden van de achterspeakers zo aansluiten dat ze hetzelfde doen bij aansluiten van de batterij.

en zo kun je natuurlijk ook uitvogelen welke de draden voor links en rechts zijn :)

overigens hebben de meeste speakerdraden wel een markering, door middel van een gekleurd lijntje of een andere vorm van de isolatie (rond en vierkant bijv)

zo kun je ze dan weer eenvoudig uit elkaar houden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2008 17:04 #711406 door V300 register
Ja, ik (nog) compleet hopeloos op dit gebied...dus ik vraag misschien naar de bekende weg...

maar als ik dus met de batterij aan de slag ga, dan weet ik dat de batterij goed zit en wat de + en de - is, wanneer de conus van de speaker OMHOOG komt wanneer ik er bovenop kijk (ze liggen namelijk op de hoedenplank).

En dan nog iets...Op de speaker zitten 2 aansluitpunten voor de speakerdraden. Een wat grotere en een wat kleinere waar als het ware de speakerdraad overheen geschoven wordt. Is de grote voor de + en de kleine voor de - ?

Veel dank voor jullie moeite en tijd bij deze post van mij!

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2008 17:20 #711409 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Volvo 340 ISO stekker
Volgens mij kan het weinig kwaad als je hem per ongeluk verkeerd aansluit? Je geluid vervormt alleen. Dus aansluiten, en klinkt het verkeerd even omdraaien?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC