Alternatieve claxon

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2008 14:33 #627343 door V300 register
Alternatieve claxon is gemaakt door V300 register
Eigenlijk vind ik de claxon op mijn 340 maar een lullig ding: er komt een enkele, vrij hoge en zachte toon uit. Het liefst wil ik hem vervangen door een tweetonige (legale!) claxon. Ik kan me herinneren dat er op de 360 ook een dubbele toeter zat, maar bij geen enkele sloperij hier weet ik er eentje te staan. Weet iemand welk Volvo's (toch een beetje origineel houden allemaal) nog meer een 'indrukwekkende' claxon hebben? 240 / 740 / 850 ? Dan kan ik vandaag/morgen nog even wat sloperijen af en dat dan zaterdag op de sleuteldag monteren :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2008 14:43 #705978 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Alternatieve claxon

twkuiper;53219 schreef : Eigenlijk vind ik de claxon op mijn 340 maar een lullig ding

Helemaal mee eens Tjeerd! 't Is een hard en scherp geluid, dat niet echt imposant is. Ik heb hem ook vervangen, maar het merk kan ik hier maar beter niet noemen...:no_comment:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2008 14:51 #705983 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Alternatieve claxon
Niet van een 240 in elk geval.

Ik heb zo m'n vermoedens dat een 780 wel wat moois heeft:D

Tip: kijk eens op conrad.nl, daar hebben ze mooi spul!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2008 16:13 #705990 door V300 register

Neerlands trots;53221 schreef : Helemaal mee eens Tjeerd! 't Is een hard en scherp geluid, dat niet echt imposant is. Ik heb hem ook vervangen, maar het merk kan ik hier maar beter niet noemen...:no_comment:

Ik vindt BMW claxons altijd erg mooi klinken :+

of anders neem je er eentje van een lelijke eend/ citro?n deux cheveaux. asociaal hard dankzij een "slakkenhuis" systeem en dus zeer geschikt als claxon. klank is ook beter dan van die metalen schijfjes van de volvo.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2008 16:14 #705991 door V300 register
op de DAF van mn vader heb ik trouwens een tijdje terug originele jaren '60 aftermarket claxons gemonteerd. 6 Volt, eerlijk gezegd een behoorlijk zacht geluid, maar echt een heel mooie klankkleur. dit zijn ook 2 van die 'slakkenhuis' hoorns.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2008 16:18 #705994 door V300 register
Ik heb nog ergens nog een oude mist-hoorn uit de scheepvaart liggen.
Ding maakt een partij een bokkeherrie en vreet stroom.
Maar wel leuk :)

Misschien is dat hetgene wat je zoekt?

Oja, zolang de toon niet varieert is het legaal.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2008 16:33 #706000 door V300 register
Ik ben inderdaad op zoek naar een combinatie van twee van die 'slakkenhuizen'. Ik dacht (op basis van een steekproef van 1 exemplaar) dat de 360 uitgerust was met een combinatie van zo'n platte schijftoeter linksvoor en een slakkenhuis rechtsvoor. Mijn 340 heeft alleen zo'n platte schijftoeter links :)

Er zijn trouwens wel richtlijnen voor de hoeveelheid herrie die claxons mogen maken (van een ander forum geplukt):

--uit voertuigreglement--
Artikel 3.2.54

1. Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die voldoet aan en is gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG (PbEG 10 augustus 1970, L 176).

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van ten minste een hoorn met vaste toonhoogte dan wel een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns. De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. Demaximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG..

3. Personenauto's mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers er op attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die er toe strekt ongeoorloofd gebruik of diefstal van het voertuig te voorkomen.

4. Personenauto's mogen, onverminderd het in artikel 29 van het RVV 1990 bepaalde inzake twee- en drietonige hoorns, niet zijn voorzien van andere geluidssignaalinrichtingen dan bedoeld in het eerste tot en met het derde lid.
----

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2008 19:43 #706030 door 16673-dummy

3. Personenauto's mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers er op attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die er toe strekt ongeoorloofd gebruik of diefstal van het voertuig te voorkomen.
[/quote][/quote]

En HIER moet je nu die misthoorn voor gebruiken!:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2008 20:14 #706052 door V300 register

antiekeradio;53234 schreef : "slakkenhuis" systeem

Juist! Van dat type heb ik er ook ??n en er komt er nog ??n bij...:D

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2008 20:16 #706055 door 16673-dummy
Ja? Zitten die op de oude types?

Ik heb hier nog een nieuwe liggen die ik z.s.m. op de 343 ga zetten om de andere claxon wat kracht bij te zetten.

Dat huidige prutding komt niet eens boven de radio uit.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC