Bedrading trekken voor de radio en andere tips
- V300 register
- Verbannen
-
Zijn er nog alternatieven voor de standaardspeakers die bij de voetjes van de bestuurder en bijrijder zitten?
alvast bedankt!
Matthijs
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Matthijs1975;39224 schreef : Ik ben van plan een set speakers in te bouwen achter in mijn Volvo 340 GL hatchbak. Er zit daar nog niets en ik vroeg mij af of er een makkelijke manier is om dit voor elkaar te krijgen? (ik doel dan op het krijgen van bekabeling van de radio, naar de hoedeplankof achter panelen naast de hoedeplank).
Zijn er nog alternatieven voor de standaardspeakers die bij de voetjes van de bestuurder en bijrijder zitten?
alvast bedankt!
Matthijs
De standaard speakers zijn bij de 300 zo goed als bagger. Ik heb er nooit niet veel waarde aan gehecht.
Draden trekken door de 300 is heel simpel.
- Trek de deurrubbers aan de onderkan los
- Draai de afdekkapjes bij dorpels bij de deuren eraf (kruiskopschroevendraaier)
- haal even de zitting achterin eruit
- kap bij bij je voeten eraf
- kap bij het achterste spatscherm eraf
- Gordel los (sleutel 17)
Voila, je kunt je draden mooi onder de vloerbedekking van achter naar voren trekken. Kijk wel uit bij de gordel, dat je de draden achter het gordelmechanisme door legt.
- V300 register
- Verbannen
-
Er zijn waarschijnlijk wel speakertjes te vinden die in de orignele bakken passen. Als je je deurpanelen een beetje versterkt (bijvoorbeeld een of twee laagjes glasvezel met polyester er tegenaan ofzo) kom je al een aardig eind, zonder dat je er iets van ziet.
Vind je originaliteit niet zo belangrijk, ga dan eens kijken naar composetjes (losse midtoner en losse tweet). Midtoner in de deur op de originele plaats, evt. met opbouwbakje voor extra diepte/inhoud, tweet op je dash/a-stijl/spiegeldriehoekje.
Ook hier geldt weer: deurpaneel wat versterken, en bij voorkeur ook je opbouwbakje aan het metaal van je deur vastbouten voor extra stijfheid.
Eventueel een klein subje onder je stoel of in de achterbak voor wat extra laag.
Als je nog wat meer wilt, klein 4-kanaals versterkertje, bij voorbeeld van JBL of Rockford Fosgate ofzo. Speakersets in je deuren ieder op een kanaal en de overgebleven 2 kanalen bruggen voor het subje.
Wil je nog meer: trek je portemonnee maar. Dan ga je kijken naar serieuze versterkers, subs, meerdere composetjes... dat soort zooi.
Speakz in de hoedenplank worden vaak voor geluidskwaliteit toch een beetje afgeraden, je ziet het meer bij mensen die gewoon lekker willen knallen en bij sjonnies.
De meeste winst haal je met het vervangen van de flapperende kartonnetjes die er nu in je deruen zitten en het dempen (stijver/zwaarder maken) van resonerende panelen.
- V300 register
- Verbannen
-
setsunakaede;39227 schreef : Speakz in de hoedenplank worden vaak voor geluidskwaliteit toch een beetje afgeraden, je ziet het meer bij mensen die gewoon lekker willen knallen en bij sjonnies.
Als je het niet overdrijft en voorin ook goeie speakers hebt, dan is het helemaal geen probleem om ze in je hoedenplank te zetten. Heb ik ook, en nu al is het geluid best wel goed, terwijl ik voorin nog geen geluid heb. (Nee, nog steeds niet :no_comment:)
Edit: Oja, ik ben GEEN sjonnie :nono:
Wat wel handig is, gebruik niet de originele hoedeplank, maar raus er even eentje van de sloop. Spuit hem zwart/grijs/ander leuk kleurtje met een spuitbus verf, en je hebt de originele hoedeplank nog voor als je de auto ooit nog eens zou willen verkopen :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-

Klopt wat je zegt. Echter, ik hoor het hier langs komen als eerste stap.
Speakers achter zijn meer een soort van noodoplossing. Als eerste stap naar goed geluid zou ik ALTIJD gaan voor je voorspeakers upgraden en de hele zooi dempen, evt. in combi met een versterkertje. Daarna misschien eens gaan denken aan andere dingen.
- V300 register
- Verbannen
-
Persoonlijk vind ik de combinatie met speakers voor en achter wel een goede keus. Op de een of andere manier is je auto lekker gevuld met muziek. Je kan waarschijnlijk met je radio ook de balans tussen de speakers voor en achter instellen.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wat ben ik van plan/heb ik a gedaan:
> Ik heb een frontje besteld voor een gewone radio/CD speler.
> Ik heb een stekker besteld om van de orginele stekker naar een ISO stekker te gaan.
> Ik denk dat ik ga voor een setje ovale 2 weg Pioneer speakers voor achter in de hoedeplank. Ik had deze al ingebouwd in een custom made hoedeplank voor een Fiat Punto die we ooit hadden. (die ik eerst even ga verstevigen met wat hout)
> Als Radio/CD komt er een Pioneer DEH-2300R in (4x 50 Watt Mosfet, RDS, etc... ) Die had ik nog liggen (zat ooit ook in de Fiat Punto).
Is het niet mogelijk om een beter setje front speakers te kopen die zonder veel hobby-bob werk passen? Zo ja, wie weet dan welke dat zijn en waar ik die evt. kan kopen?
alvast bedankt, Matthijs
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb een JBL 1200Watt Subwoofer in de trunk, een kast die bijna een derde van m't kofferbakruimte in beslag neemt. Met 'n 1 of ander merkloos versterkertje van 750 Watt. Daarnaast een tweetal speakertjes van 5 euro los op de hoedenplank voorin liggen ze los onder de stoelen, inbouwen was teveel werk. Ook zo'n setje van 5 euro per 2.
Roest heb ik geen last van, dat trilt er vanzelf vanaf
Geluidskwaliteit is bagger, maakt nie uit.
Goed dat ik een vario-bak onder m'n autooke heb liggen, anders zou ik nooit weten wanneer ik moest schakelen
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;39247 schreef : ... Daarnaast een tweetal speakertjes van 5 euro los op de hoedenplank voorin liggen ze los onder de stoelen, inbouwen was teveel werk.
:crazy2: Lekker als je een keer een aanrijding krijgt... :crazy2: