ruitenwissers, blower en achterruitverwarming probleem

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2007 10:35 #665462 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic ruitenwissers, blower en achterruitverwarming probleem
Hmm, laatst deed de kachelventilator van een auto van mij het niet. Simpel probleempje: onvoldoende aarde; Slecht contact van de aarde-draad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2007 14:26 #665480 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ruitenwissers, blower en achterruitverwarming probleem
ik twijfel nog steeds of die fan voor mijn radiator wel werkt, ik heb hem nog nooit horen aanslaan, ook niet horen draaien als ik de auto net geparkeerd had

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2007 14:51 #665481 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ruitenwissers, blower en achterruitverwarming probleem
Ik heb alles nog een keer schoongemaakt maar er komt echt geen beweging meer in. Kan een zekering echt niet kapot zijn als ook al lijkt hij heel?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2007 15:31 #665486 door V300 register
Om de zekering te checken kun je met een proeflampje met een kant van de draden op de massa (min) en de andere draad afwisselend aan weerskanten van de zekering checken of er voorafgaand aan de zekering stroom op het circuit staat. Als dit idd het geval is, kun je nu met de draad op de andere kant van de zekering bepalen of de zekering heel is (dus stroom doorlaat).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-05-2007 13:20 #665536 door V300 register
het probleem waar dit topic mee start wordt meestal veroorzaakt door de stekkers / kabels achter het dashboardkastje. de bedrading vanaf het 'schutbord' (scheiding motor/interieur) loopt vanaf dat punt door het dashboard en naar achteren. het is dus een soort centraal doorvoerpunt.

het is aan te raden deze stekkers los te halen en de contactpunten eens goed te bekijken. waarschijnlijk is 1 of mogelijk meerdere contacten gaan loszitten en daardoor verbrand.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-05-2007 19:48 #665569 door V300 register
Heb ik laatst ook gehad rij je weg doen de ruitenwissers het niet, aanjager niet enz.
na een paar hobbels in de weg deed alles het weer.
Elektrischschema erbij en bij het begin beginnen, het eerste wat ik tegen kwam is het zogenaamde X-relais. Deze schakeld in zodra je het contact aanzet en deze zorgt dat de uitvallende onderdelen spanning krijgen.
Het relais heb ik vervangen en het probleem was opgelost:D :D
Het X-relais zit in de zekering kastje in de motorruimte, en dan het kleine zwarte relais

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-05-2007 21:29 #665578 door V300 register
allemaal bedankt voor de reacties. Gister deed alles het opeens weer, maar dat is denk ik toevallig. Heb met een volvo-freak gebeld en deze gaf ook aan dat achter de radio twee groene draadjes lopen en dat deze aan elkaar moesten zitten. Dit gaat meestal fout bij het monteren van een radio. Lijkt me sterk dat het hier aan ligt aangezien ik daar al geen 2 jaar meer geweest ben.

Zal morgen even langs een onderdelenwinkel rijden en kijken of ze daar een nieuw relais hebben. Hoop dat dit de "echte" oplossing is!

groeten Igor

PS: laat het weten als het gelukt is

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-05-2007 22:43 #665584 door V300 register
dat X-relais gooit zn stroom dus ook grotendeels door die kabel aansluiting heen. haal die dus eerst even los voor je het relais zelf gaat vernieuwen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2007 08:30 #665660 door V300 register

antiekeradio;23909 schreef : dat X-relais gooit zn stroom dus ook grotendeels door die kabel aansluiting heen. haal die dus eerst even los voor je het relais zelf gaat vernieuwen...

Het relais kan je zo vervangen, zolang het contact maar UIT staat.
dan staat er geen spanning op de spoel van het relais en kan ie niet inkomen zodra je het nieuwe relais erin steekt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2007 07:42 #668381 door V300 register

volvofreak;23988 schreef : Het relais kan je zo vervangen, zolang het contact maar UIT staat.
dan staat er geen spanning op de spoel van het relais en kan ie niet inkomen zodra je het nieuwe relais erin steekt

Volgens mij bedoelt Wouter ermee te zeggen dat je eerst de kabels beter kunt controleren voordat je er een nieuw relais in doet... dat scheelt je een nieuw relais, want daar hoeft het dus niet aan te liggen...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC