Mistlamp montage
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-04-2004 16:01 #639909
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mistlamp montage
Volgens mij mogen ze in elk geval niet tegelijk branden met groot licht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-04-2004 16:32 #639910
door V300 register
mistlampen zijn breedstralers.
Deze hebben een vrij lage maximum montagehoogte boven het wegdek dus zul je onder de bumper willen zetten. worden ook wel bermlampen genoemd.
ze mogen branden bij ingeschakelde parkeerverlichting (kleine lampjes+achterlichten)
Voor verstralers zoals op jouw profielplaatje is het een ander verhaal, deze zijn nl. niet 'dipped beam' dus kunnen andere weggebruikers verblinden.
voor die dingen is een bepaalde minimum montagehoogte aangegeven, net als voor de koplampen. dit geldt ook voor de onderlinge afstand. Ze mogen alleen kunnen branden bij ingeschakeld GROOTlicht, dus inderdaad NIET bij ingeschakeld DIMlicht (dipped beam).
de schakeling van verstralers zou zo moeten zijn;
-relais met voedingskabel vanaf de accu.
dit relais verbindt de accu dus direct aan de lampen, zodra er spanning over de stuurcontacten staat. De plus van die stuurcontacten dient aangesloten te zijn aan een van de groot licht draden. De min loopt met een draadje naar het dashboard, en wordt via de schakelaar aan massa gelegd.
Zo kunnen de verstralers dus alleen werken als EN het grootlicht aan is (12 volt) EN de schakelaar gesloten is (massa)
de breedstralers/mistlampen kun je op gelijke wijze aansluiten, alleen mag nu de plus van de stuurcontacten aangesloten worden aan een draad van de parkeerverlichting. deze blijft immers ook branden bij dim- en grootlicht.
Groetjes Wouter
Deze hebben een vrij lage maximum montagehoogte boven het wegdek dus zul je onder de bumper willen zetten. worden ook wel bermlampen genoemd.
ze mogen branden bij ingeschakelde parkeerverlichting (kleine lampjes+achterlichten)
Voor verstralers zoals op jouw profielplaatje is het een ander verhaal, deze zijn nl. niet 'dipped beam' dus kunnen andere weggebruikers verblinden.
voor die dingen is een bepaalde minimum montagehoogte aangegeven, net als voor de koplampen. dit geldt ook voor de onderlinge afstand. Ze mogen alleen kunnen branden bij ingeschakeld GROOTlicht, dus inderdaad NIET bij ingeschakeld DIMlicht (dipped beam).
de schakeling van verstralers zou zo moeten zijn;
-relais met voedingskabel vanaf de accu.
dit relais verbindt de accu dus direct aan de lampen, zodra er spanning over de stuurcontacten staat. De plus van die stuurcontacten dient aangesloten te zijn aan een van de groot licht draden. De min loopt met een draadje naar het dashboard, en wordt via de schakelaar aan massa gelegd.
Zo kunnen de verstralers dus alleen werken als EN het grootlicht aan is (12 volt) EN de schakelaar gesloten is (massa)
de breedstralers/mistlampen kun je op gelijke wijze aansluiten, alleen mag nu de plus van de stuurcontacten aangesloten worden aan een draad van de parkeerverlichting. deze blijft immers ook branden bij dim- en grootlicht.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-04-2004 12:04 #639911
door V300 register
Dat is een heel heldere uitleg wouter!
ik heb mijn verstralers zonder schakelaar aangesloten dus gaan ze altijd aan met groot licht. Als ik namelijk groot licht wil dan wil ik ook alt¯jd grooooot licht.
De mistlampenm die ik ga monteren gaan wel op een aparte schakelaar precies op jou manier en kunnen dus inderdaad ook aan met groot licht....wauw! maar dat mag wel voor de APK of moet de zekering eruit voor de keurmeester het ziet.....?
gr Fred
ik heb mijn verstralers zonder schakelaar aangesloten dus gaan ze altijd aan met groot licht. Als ik namelijk groot licht wil dan wil ik ook alt¯jd grooooot licht.
De mistlampenm die ik ga monteren gaan wel op een aparte schakelaar precies op jou manier en kunnen dus inderdaad ook aan met groot licht....wauw! maar dat mag wel voor de APK of moet de zekering eruit voor de keurmeester het ziet.....?
gr Fred
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-04-2004 12:25 #639912
door V300 register
dus zolang je achterlichten ook maar branden mogen je breedstralers al aan. dus zeker als je ook groot licht voert :-)
(dat wordt inderdaad een grote bak licht!)
zelf zou ik die schakelaar wel inbouwen, maar ik denk ook wel dat ik m altijd op 'aan' zou hebben :-) je hebt die lampen immers niet voor niks.
Groetjes Wouter
mistlampen zijn breedstralers.
[knip]
dus zolang je achterlichten ook maar branden mogen je breedstralers al aan. dus zeker als je ook groot licht voert :-)
(dat wordt inderdaad een grote bak licht!)
zelf zou ik die schakelaar wel inbouwen, maar ik denk ook wel dat ik m altijd op 'aan' zou hebben :-) je hebt die lampen immers niet voor niks.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-04-2004 12:26 #639913
door V300 register
owjah; als iemand nog weet waar ik die vierkante verstralers vandaan zou kunnen halen, let me know :-)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-04-2004 12:35 #639914
door V300 register
Zoals je weet is Steven er bij stom toeval tegen aangelopen...en heb ik ze via een advertentie op marktplaats gevraagd....en gevonden...
Succes!!!!
Succes!!!!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-04-2004 17:00 #639915
door V300 register
Sorry, maar ik meen dat de mistlampen (cq. breedstralers) vroeger (voor 1995 ofzo) ALLEEN i.c.m. het stadlicht gevoerd mochten.
En dan alleen als het zicht minder dan 50 meter is door mist, regen of andere neerslag. Dat is toen vlgs. mij veranderd in ALLEEN i.c.m. dimlicht onder dezelfde omstandigheden.
Dus tegenwoordig MAG het niet meer branden i.c.m. stadslicht of grootlicht.
Of ik heb 't kompleet mis...
Ben wel benieuwd hoe het precies zit.
En dan alleen als het zicht minder dan 50 meter is door mist, regen of andere neerslag. Dat is toen vlgs. mij veranderd in ALLEEN i.c.m. dimlicht onder dezelfde omstandigheden.
Dus tegenwoordig MAG het niet meer branden i.c.m. stadslicht of grootlicht.
Of ik heb 't kompleet mis...
Ben wel benieuwd hoe het precies zit.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-04-2004 17:24 #639916
door V300 register
Ik heb het nagevraagd bij een politieagent en die vertelde mij dat ik mijn breedstralers mag gebruiken op de momenten dat je normaal je grootlicht gebruikt. Bijvoorbeeld op onverlichte weggetjes buiten de bebouwde kom. Daarbij mag je uiteraard niemand hinderen..
Moderators: Mark Smeets