Stroomschema
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2005 16:17 #638891
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Stroomschema
Kapot/versleten potmetertje?
Ik heb zo'n lelijke digitale... met van die drukknopjes voor het volume... nooit last van kraken... ;-)
Ik heb zo'n lelijke digitale... met van die drukknopjes voor het volume... nooit last van kraken... ;-)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 16:24 #638892
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stroomschema
Het is enkele en alleen draden naar het blokje toe.
1 plus en 1 min draad en speakers. Met de mindraad moet ik ergens anders zitten denk ik. Ik moet zowiezo nog even expirimenteren. Ik dacht mischien weet iemand zo de juiste kleur waarop in hem moet aansluiten.
Potmetertje?
1 plus en 1 min draad en speakers. Met de mindraad moet ik ergens anders zitten denk ik. Ik moet zowiezo nog even expirimenteren. Ik dacht mischien weet iemand zo de juiste kleur waarop in hem moet aansluiten.
Potmetertje?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2005 16:31 #638893
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Stroomschema
Potmeter, Potentio-meter:
Regelbare weerstand, meestal gebruikt als volume regelaar of als toon- of klank- regelaar.
Als volume regelaar wordt altijd een potmeter met logarithmische karakteristiek gebruikt. Beter zou de term exponentieel zijn, want het volume (in watts) neemt toe met (ngeveer) de exponent van de draaihoek, en niet met de logarithme.
Voor klank- en balansregelaars wordt altijd een lineaire karakteristiek gebruikt.
In de type aanduiding vind je vaak de letter A voor een liniare en B voor een logarithmische karakteristiek.
Voor het gebruik in een stereo versterker is de gelijkloop van belang. Dat is de mate waarin links en rechts gelijk op sterker of zwakker worden. Bij de normaal gebruikte potmeters is de gelijkloop meestal voldoende. Er worden weliswaar potmeters aangeboden met een ietwat betere gelijkloop, maar wel met een aanzienlijk hogere prijs.
In het interne van een elektronisch apparaat worden potmeters nog al eens gebruikt om bepaalde zaken af te regelen. We spreken dan over een instelpotmeter.
In veel moderne apparatuur worden z.g. elektronische potmeters gebruikt. Dat zijn IC's die een mechanische potmeter imiteren, maar de aansturing is een digitaal signaal i.p.v. een mechanische as en een knop.
Ik neem aan dat je volumeknop op een weerstandje zit en zo het signaal harder en zachter laat doorkomen?
Als het contactje wat over het weerstandje loopt er niet soepel over gaat of soms contact verliest en maakt krijg je dat getik/gekraak als je aan de volumeknop draait.
Regelbare weerstand, meestal gebruikt als volume regelaar of als toon- of klank- regelaar.
Als volume regelaar wordt altijd een potmeter met logarithmische karakteristiek gebruikt. Beter zou de term exponentieel zijn, want het volume (in watts) neemt toe met (ngeveer) de exponent van de draaihoek, en niet met de logarithme.
Voor klank- en balansregelaars wordt altijd een lineaire karakteristiek gebruikt.
In de type aanduiding vind je vaak de letter A voor een liniare en B voor een logarithmische karakteristiek.
Voor het gebruik in een stereo versterker is de gelijkloop van belang. Dat is de mate waarin links en rechts gelijk op sterker of zwakker worden. Bij de normaal gebruikte potmeters is de gelijkloop meestal voldoende. Er worden weliswaar potmeters aangeboden met een ietwat betere gelijkloop, maar wel met een aanzienlijk hogere prijs.
In het interne van een elektronisch apparaat worden potmeters nog al eens gebruikt om bepaalde zaken af te regelen. We spreken dan over een instelpotmeter.
In veel moderne apparatuur worden z.g. elektronische potmeters gebruikt. Dat zijn IC's die een mechanische potmeter imiteren, maar de aansturing is een digitaal signaal i.p.v. een mechanische as en een knop.
Ik neem aan dat je volumeknop op een weerstandje zit en zo het signaal harder en zachter laat doorkomen?
Als het contactje wat over het weerstandje loopt er niet soepel over gaat of soms contact verliest en maakt krijg je dat getik/gekraak als je aan de volumeknop draait.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 17:15 #638894
door V300 register
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 17:28 #638895
door V300 register
het antwoord 'potmeter vervuild' is 100% het goede op t probleem 'radio kraakt bij harder/zachter zetten'... there is no other.
oplossing is om de radio uit te bouwen, open te maken en de potmeter met dremel te voorzien van een klein gaatje. dan "Tuner 600" spray erin
(en VOORAL!! G??N!! "KONTAKT 60" GEBRUIKEN!!!)
WD40 is hier ook niet geschikt voor...
en een aantal keren open en dicht draaien.
laten opdrogen, weer aansluiten en proberen. t kraken zou een stuk minder moeten zijn.
als dit niet helpt kan de potmeter ook versleten zijn, dan moet ie gewoon vervangen worden. lastig..
Groetjes Wouter
oplossing is om de radio uit te bouwen, open te maken en de potmeter met dremel te voorzien van een klein gaatje. dan "Tuner 600" spray erin
(en VOORAL!! G??N!! "KONTAKT 60" GEBRUIKEN!!!)
WD40 is hier ook niet geschikt voor...
en een aantal keren open en dicht draaien.
laten opdrogen, weer aansluiten en proberen. t kraken zou een stuk minder moeten zijn.
als dit niet helpt kan de potmeter ook versleten zijn, dan moet ie gewoon vervangen worden. lastig..
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 19:21 #638896
door V300 register
Is die kontakt 60-zooi dan zo slecht? Hoezo dat dan? Dat is er toch ook speciaal voor???
[EDIT] WOEI!!! Als tweede op dit mooie forumpje door de 1000-posts grens heen!!! Alleen Wouter moet ik voor me dulden!
(Bericht gewijzigd door setsunakaede op 16 maart 2005)
[EDIT] WOEI!!! Als tweede op dit mooie forumpje door de 1000-posts grens heen!!! Alleen Wouter moet ik voor me dulden!
(Bericht gewijzigd door setsunakaede op 16 maart 2005)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 20:58 #638897
door V300 register
ja, ik zag het daarstraks idd ook in de gebruikerslijst. sjongejonge, ik zit er wel veel op hier :-)
kontakt 60 is desastreus voor potmeters.
het is bedoeld als contactspray in de beperkte zin van het woord. mechanische, metalen contacten. daarnaast moet je het zelfs bij die contacten nog wegspoelen en een coatingkje erop zetten (3 spuitbussen dus)
tuner 600 spray is veel minder agressief (vreet het niet echt weg) maar lost het vuil wel op.
is dus wel geschikt voor potmeters.
door het dunne laagje geleidingsmateriaal wat er in potmeters zit zijn ze zo gevoelig voor die contactspray.
kontakt 60 is desastreus voor potmeters.
het is bedoeld als contactspray in de beperkte zin van het woord. mechanische, metalen contacten. daarnaast moet je het zelfs bij die contacten nog wegspoelen en een coatingkje erop zetten (3 spuitbussen dus)
tuner 600 spray is veel minder agressief (vreet het niet echt weg) maar lost het vuil wel op.
is dus wel geschikt voor potmeters.
door het dunne laagje geleidingsmateriaal wat er in potmeters zit zijn ze zo gevoelig voor die contactspray.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 21:00 #638898
door V300 register
Hmmm... dat had ik dan wel wat eerder mogen weten, voordat ik de schuiven van mijn mengpaneel met die zooi had ingespoten bij voorbeeld...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2005 21:05 #638899
door V300 register
jah. kontakt 60 helpt in het begin goed, maar als je het er niet heel grondig uitwast blijft het invreten en wordt het kraken na een tijdje alleen maar erger (veel erger..)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-03-2005 15:36 #638900
door V300 register
Het is mij gelukt met cs90 contactspray van cvs. Dat andere kon ik niet vinden. Achter het draaiknopje zit een klein rond trommeltje waarin je door opening de schuifjes kunt zien. Ingespoten en daaien. Alles nog wat overgespoten en er in. Prachtig geluid en geen ruis meer.
De optie even flink hard zetten wilde wel iets helpen maar niet helemaal.
De optie even flink hard zetten wilde wel iets helpen maar niet helemaal.
Moderators: Mark Smeets