Lichtje accu blijft branden onder rijden
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Spanningsregelaar
De spanningsregelaar meet voortdurend de door de dynamo afgegeven spanning en
bepaalt aan de hand daarvan of de rotorwikkeling (DF en D-) wel of geen spanning
krijgt.
De spannings-regelaar schakelt de rotorspanning zo steeds aan en uit, afhankelijk van
de belasting van de dynamo.
Deze schakelfrequentie kan zeer hoog worden tot wel tienduizend keer per seconde.
Dit is het geval bij het laden van een nagenoeg volle accu.
Het regelen van de rotorspanning door de spanningsregelaar kan op twee manieren.
Via de min van de rotorspanning of via de plus van de rotorspanning. Dit is afhankelijk
van het type/uitvoering van de dynamo.
Gedurende de werking van de dynamo wordt een gedeelte van de opgewekte spanning
gelijkgericht door aparte dioden, de zogenaamde velddioden. Deze spanning wordt
gebruikt voor de vereiste bekrachtiging van de rotorwikkelingen.
Wanneer de dynamo begint te draaien is deze bekrachtigingsspanning nog niet aanwezig
en moet deze extern worden toegevoerd. Dit gebeurt via het laadstroomcontrolelampje.
Via het contactslot en dit lampje, dat werkt als weerstand, wordt een kleine stroom
toegevoerd aan de rotorwikkelingen van de dynamo.
Wanneer de dynamo een bepaald toerental heeft bereikt is deze weer in staat deze
bekrachtiging zelf over te nemen. Het laadstroom-controlelampje zal dan vervolgens
uit gaan omdat er geen stroom meer door zal lopen.
Het laadstroom-controlelampje moet een zekere grootte hebben om voldoende
bekrachtigingsstroom te kunnen leveren, meestal minimaal zo'n 2 tot 3 Watt.
Het laadstroom-controlelampje is dan ook onmisbaar voor de werking van de dynamo.
En in dat laatste zit bij mij het probleem.
In de contactstand brandt het controlelampje van
de accu (op het instrumentenpaneel) NIET!
Het lampje is niet stuk. Dus ik denk dat ik de
printplaat, het contactslot en de bedrading eerst
ga controleren, want ik vermoed dat de dynamo geen
bekrachtigingsstroom krijgt en dus nooit zal
gaan laden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
gewoon in je klokkenwinkel.
Als je niet al te dikke vingers hebt, volstaat
het om de afdekplaat onder je stuur los te halen.
Het is het 4e lampje van links. Kwartslag draaien
en kijken of het stuk is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
([/color]}Ja, ja, schuif de schuld maar weer naar een ander)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Francois: mooi verhaal over de dynamo maar heb net even gekeken op een klokkewinkel van mijn vorige wagen maar daar zit gewoon een 1,2 watt lampje in misschien is dat ook wel genoeg?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nu had ik dus dat het laadstroom lampje ging branden ?n niet uitging na het strak zetten van de V snaar. (Dat lampje in dashboard wat op accu lijkt.)
Na een andere dynamo er in te zetten was het goed.
Het zou in de vierkante zwarte stekker met 2 pinnen kunnen zitten. Deze was nog al vettig. Maar daar heb ik dus geen antwoord op.
Heb ik er toch wat aan gehad, die dynamo die al jaren op de plank ligt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Frans;58032 schreef : Even terugkomen op een topic uit 2005.
Nu had ik dus dat het laadstroom lampje ging branden ?n niet uitging na het strak zetten van de V snaar. (Dat lampje in dashboard wat op accu lijkt.)
Na een andere dynamo er in te zetten was het goed.
Het zou in de vierkante zwarte stekker met 2 pinnen kunnen zitten. Deze was nog al vettig. Maar daar heb ik dus geen antwoord op.
Heb ik er toch wat aan gehad, die dynamo die al jaren op de plank ligt.
dat lampje krijg je als de accu niet bijgeladen wordt. dit lampje heeft aan de ene kant + van de accu, als de dynamo aangedreven word zorgt de spanningsregelaar (welke het kastje is dat jij bedoelt) ervoor dat de massa van de spanningsregelaar naar het laadstroomlampje omgezet word in een + waardoor het lampje uitgaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





