volvo'tje vanbinnen stiller maken

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2010 16:19 #848558 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic volvo'tje vanbinnen stiller maken
Houdt dat noppenschuim dan niet vocht vast?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2010 16:45 #848561 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic volvo'tje vanbinnen stiller maken
Welk vocht? Zoveel vocht komt er nou ook weer niet onder de motorkap en als je rijdt is het zo weer weg en volgens mij is dat spul ook nog wel een beetje waterafstotend. En onder mijn achterbank is het droog.:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2010 17:26 #848565 door V300 register

volvofiel;156031 schreef : Houdt dat noppenschuim dan niet vocht vast?

nja dat waterafstotende spul is makkelijk en overal te vinden..das allemaal best duidelijk.
maar wat je nou moet doen om die lage tonen/trillingen en de rest van de bijgeluiden IN DE CABINE (rijgeluid, banden en andere dingen) weg te werken.

wat ik nu dus opmaak uit de reacties:

alle kale/vlakke resonerende plaatdelen afdekken met bitumen matten, en daar overheen absoberend? isolerend? schuim of een ander 'open-cel-structuur' materiaal.

zoals ik al zei is die motor t laatste wat me stoort dus onder de motor ruimte ga ik evt later nog wel aan de gang

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2010 18:57 #848574 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic volvo'tje vanbinnen stiller maken
Goede banden monteren, alle (gegarandeerd tot op de draad versleten) ophangingsrubbers vervangen... dat scheelt ook veel voor het geluid. Resonantie van licht trillende banden voel je nog niet, maar hoor je zeker wel.
Heb je al eens in andere, qua geluiddemping standaard 360's (mee)gereden? Dan weet je of het geluid waar je je aan stoort "eigen" is aan 360's of alleen bij jouw auto voorkomt. Als het alleen bij jouw auto is dan is er iets anders mis en moet je niet aan symptoombestrijding doen maar de oorzaak zoeken en aanpakken.

Lage tonen zijn wat lastiger te dempen in een auto, hoge tonen kun je makkelijk wegisoleren of dooddempen. Veel massa werkt erg goed, maar dan wordt je auto ook wel erg zwaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2010 22:43 #848593 door V300 register
Geluidsoverlast is altijd het beste bij de bron aan te pakken, zoals Jeroen ook al zei.
Mocht dat niet mogelijk zijn:
Lage tonen dempen: Alles wat mee kan trillen doodplakken met een bitumineus-achtig spul. Die acoustiekwinkel waar ik eerder een linkje van postte is een goed startpunt; ze hebben o.a. spul dat zwaar en blijvend elastisch is, beide eigenschappen die helpen om de zware tonen minder heftig te krijgen.
Schuim is vooral om de hogere tonen te absorberen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2010 11:22 #848620 door V300 register
nou ik weet ongeveer wel wat wel en niet normaal is kwa geluid.
ik rijd weliswaar nooit in andere 340/360's maar wel heel vaak in 240's van 1974 tot 1993 modellen.
ik ben zowieso van plan het ding erg stil te maken, dus ben van plan gaande weg alles op te lossen maar begin met deurrubbers en die bitumen matten.
dus zoals de rest zegt eerst alles 'doodplakken'.
ik ga zo even bij piet heijl wat bitumen matten halen, iemand enig idee waar ik op moet letten bij dat spul? dikte, elasticiteit? prijs is btw wel best goed, 3matten van 50/50cm voor 32 euro

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2010 19:00 #848663 door V300 register
Laat je adviseren door een vakman of kijk op zijn minst op de link die ik postte, dan kan je bijna niet sukkelen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2010 19:29 #848666 door V300 register

setsunakaede;156143 schreef : Laat je adviseren door een vakman of kijk op zijn minst op de link die ik postte, dan kan je bijna niet sukkelen.

hey setsunakaede ja ik heb gekeken op die link..maar ze hebben zo enorm veel, lastig te bepalen wat ik nou precies nodig heb want veel producten hebben dezelvde eigenschappen maar zijn toch weer anders maar wat er dan anders is is niet helemaal duidelijk, maargoed...
ik ga t een vakman eens vragen, bedankt voor de reacties!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC