kanalen van kachel reinigen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2010 15:59 #816249 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kanalen van kachel reinigen
mijn 343 is in notime warm maar mijn 66 is ijzig koud. Ik heb daarom ook het plan om eerst eens te spoelen. Misschien ook eens blazen met de compressor op minder dan 0,5 bar dan weet ik misschien ook of eventueel de kraan vast of dichtgeslipt is. De onderste slang is een beetje warm, waarschijnlijk ook motorwarmte.
Ook zal ik de thermostaat er weer in zetten, heeft misschien ook oorzaak omdat de thermostaat van de 66 net boven de aansluiting van de kachel zit en daarom de koelvloeistof alleen maar rechtdoor zonder tegenwerking gaat.
De thermostaat had ik er uitgehaald omdat ik met overdruk veel vloeistof verloor, uiteindelijk was een andere radiateurdop de oplossing.:crazy1:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2010 16:08 #816250 door V300 register
Bij mij was het klei-/slibachtige drek, bruin van kleur. Beetje zanderig van samenstelling. De auto heeft ooit een tijd stilgestaan (heeft pas 105000 gedraaid), denk dat het toen is gaan uitdrogen en indikken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2010 16:42 #816252 door V300 register
de maximale druk in een koelsysteem is ongeveer 0,75 bar.

als je de slangen los haalt en enkel de kachelradiator aansluit op de retourleiding, kun je een koudwaterkraan wel zo ongeveer helemaal open zetten zolang de aanvoerkant maar vrij kan uitstromen.

nog iets waar je even op moet letten:
bij de 340 radiatoren zit er ook nog een 'wervelaar' in de waterinlaat van de kachelradiator, deze zorgt dat het water dus gaat wervelen in de doorvoeren van de radiator (en dus een betere warmte afgifte heeft)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2010 08:48 #816765 door V300 register

Thon Daf 46;132498 schreef : mijn 343 is in notime warm maar mijn 66 is ijzig koud. Ik heb daarom ook het plan om eerst eens te spoelen. Misschien ook eens blazen met de compressor op minder dan 0,5 bar dan weet ik misschien ook of eventueel de kraan vast of dichtgeslipt is. De onderste slang is een beetje warm, waarschijnlijk ook motorwarmte.
Ook zal ik de thermostaat er weer in zetten, heeft misschien ook oorzaak omdat de thermostaat van de 66 net boven de aansluiting van de kachel zit en daarom de koelvloeistof alleen maar rechtdoor zonder tegenwerking gaat.
De thermostaat had ik er uitgehaald omdat ik met overdruk veel vloeistof verloor, uiteindelijk was een andere radiateurdop de oplossing.:crazy1:

Ik ben niet aan het spoelen geweest maar woensdag alleen de thermostaat teruggeplaatst en de boel weer gevuld, moest minstens een liter bij en de kachel ontlucht. Boven op de motoraansluiting lekte ietsje. Alles schoongekrabt en met een likseltje vloeibare pakking (blauw, siliconepakking) de slang weer gemonteerd. Het werdt weer heerlijk warm in de auto, rijden met muts en handschoenen is toch niet helemaal lekker. Zaterdagmiddag alle vloeistoffen nagezien en perfect, geen lekkage meer te zien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2010 16:59 #817204 door V300 register

Bodejodel;132372 schreef : Er zijn ook speciaal hiervoor ontwikkelde middeltjes op de markt.

net dik een uur met Bar's Cleaner gereden, en dat heldere water is nu ongeveer zwart ... maar nog geen sauna binnen helaas.

Ik laat em nog even staan, lekker intrekken maxi 4 uur...

Hij staat al recht boven een putje ;D en het is ook al bijna donker :hmmz:

Ik heb deze genomen omdat het ook oude 'dichtmiddeltjes' weg neemt, kan ik gelijk zien of ie wel zelfstandig is ...of gewoon ergens lek is :hmmz2:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2010 11:47 #817292 door V300 register
aangezien je een 1.7 hebt zou het ontluchten geheel vanzelf moeten gaan.

wat wel een aandachtspunt is voor de 1.7 en diesel motoren is dat het expansietankje 2 kleine aansluitingen heeft. deze moeten beide open zijn.

de overige versies hebben een slang op 1 van die aansluitingen, terwijl de andere aansluiting nokjes aan de buitenkant heeft en dicht zit.

wat wel eens gebeurt is dat een tankje vervangen wordt, en ze wel de nokjes eraf snijden maar niet het gaatje open maken.

dan blijft je halve kachelradiator vol zitten met lucht en krijg je ook geen warmte :+

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2010 12:24 #817299 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic kanalen van kachel reinigen
Oeps, Wouter. Jeroen zijn 1.7 is in goede handen bij Marnix. Jeroen heeft nu de ex-340 van Jean-Luc. Jean-Luc heeft zijn 360 weer van een man uit het westen welke deze aut weer heeft van een man/vrouw uit.......Ik hou wel van die tracings.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2010 13:22 #817307 door V300 register
Almere.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2010 17:39 #817338 door V300 register
dat de auto met goede bedoelingen onderhouden word geloof ik meteen, maar dit wil niet zeggen dat wat ik omschreef niet aan de hand kan zijn.

checken van de waterstroming uit het ontluchtslangetje naar het reservoir toe is in 10 tellen gepiept.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2010 23:04 #817394 door V300 register

Erik;133592 schreef : Oeps, Wouter. Jeroen zijn 1.7 is in goede handen bij Marnix. Jeroen heeft nu de ex-340 van Jean-Luc. Jean-Luc heeft zijn 360 weer van een man uit het westen welke deze aut weer heeft van een man/vrouw uit.......Ik hou wel van die tracings.

welkom bij de 300 swingers club :humor:

Wouter, het zal je ontgaan zijn:
Mijn oude 1.7 is verkocht aan MarnixT, wij hebben de oude 340GL van Luc gekocht ... het is geen tijdelijk ruil of zo...

Het betreffende slangetje is zowel bij de 1.7 actief als bij onze GL , er zit echt prut in de kachel, en het is nog niet los helaas... dus ik ga de tegendruk truc doen zodra ik dicht bij een tuinslang kan komen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC