Schuifregelaar lucht middenconsole
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2009 13:10 #628914
door V300 register
Schuifregelaar lucht middenconsole is gemaakt door V300 register
Goedendag mede volvo-liefhebbers yeehaa!
Sinds een paar dagen is de schuifregelaar van de middenconsole kapot (de regelaar die dus de verdeling regelt tussen lucht bij de voeten en bij het raam). Eerst ging hij stroef naar rechts en bleef hij soms haken. Inmiddels is het ijzertje afgebroken. Aangezien ik al meerdere topics hierover heb gevonden, is het geen heel zeldzaam probleem.
Ik kan alleen niet vinden hoe ik hier goed bij kan komen. Er lijken twee opties te zijn:
- De weg onder het dashboard. Dit heb ik gisteren geprobeerd en na het friemelen is het draadje dus afgebroken, er zat aanvankelijk een knik in. Nu kan ik wel weer schuiven, maar de lucht blijft altijd naar de voorramen stromen.
- Via het gat van de radio. Hier kwam ik niet veel verder mee.
Volgens mij moet nu de hele middenconsole eruit. Is dit een beetje te doen ? Ik heb er gisteren even naar gekeken, maar het lijkt me nogal een flinke klus. Hoe kan ik dit het beste aanpakken ?
Sinds een paar dagen is de schuifregelaar van de middenconsole kapot (de regelaar die dus de verdeling regelt tussen lucht bij de voeten en bij het raam). Eerst ging hij stroef naar rechts en bleef hij soms haken. Inmiddels is het ijzertje afgebroken. Aangezien ik al meerdere topics hierover heb gevonden, is het geen heel zeldzaam probleem.
Ik kan alleen niet vinden hoe ik hier goed bij kan komen. Er lijken twee opties te zijn:
- De weg onder het dashboard. Dit heb ik gisteren geprobeerd en na het friemelen is het draadje dus afgebroken, er zat aanvankelijk een knik in. Nu kan ik wel weer schuiven, maar de lucht blijft altijd naar de voorramen stromen.
- Via het gat van de radio. Hier kwam ik niet veel verder mee.
Volgens mij moet nu de hele middenconsole eruit. Is dit een beetje te doen ? Ik heb er gisteren even naar gekeken, maar het lijkt me nogal een flinke klus. Hoe kan ik dit het beste aanpakken ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2009 16:11 #774856
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schuifregelaar lucht middenconsole
Dashboard er uit.
Dat zijn 10 schroeven voor het dashboard zelf, plus wat voorbereidende werkzaamheden en een arsenaaltje vloeken.
STappenplannetje:
-Stuur los, dopje 24 geloof ik met een flink verlengstuk. Zorg dat je stuur recht staat, dat scheelt een hoop gevloek als je hem er later weer op wilt zetten.
-Panelen in de voetenruimte beide kanten los, 4 klikdopdingesjes
-Paneeltje onder stuurkolom los
-Klokkenwinkel los en er uit
-Stuk plastic waar klokkenwinkel in zit er uit
-Radio er uit
Dan het dashboard:
-Twee schroeven aan de zijkant bestuurderskant
-idem bijrijderskant
-In het vak tussen dashboard en middenconsole, onderkant dash, twee schroeven waarmee het dash op de beugel afsteunt en vast zit
-Zelfde vak, redelijk vooraan, twee schroeven waarmee het dash aan de console vast zit.
-Twee schroeven in het radiovak, een aan weerszijden
Daarna trekken en wrikken, en voorzichtig lospeuteren. Let wel op, dat je dashboardkastje nog vast zit met een of twee draadjes, voor de verlichting.
Je middenconsole blijft zo staan, maar je hebt wel meer ruimte want geen dashboard.
Het is wel een klusje wat je graag op je dooie akkertje wil doen en een dagje voor uittrekken incl weer alles terugmonteren. Als het ergens klemt, eerst even rustig kijken voordat je de hele boel kapot trekt.
Succes!
Dat zijn 10 schroeven voor het dashboard zelf, plus wat voorbereidende werkzaamheden en een arsenaaltje vloeken.
STappenplannetje:
-Stuur los, dopje 24 geloof ik met een flink verlengstuk. Zorg dat je stuur recht staat, dat scheelt een hoop gevloek als je hem er later weer op wilt zetten.
-Panelen in de voetenruimte beide kanten los, 4 klikdopdingesjes
-Paneeltje onder stuurkolom los
-Klokkenwinkel los en er uit
-Stuk plastic waar klokkenwinkel in zit er uit
-Radio er uit
Dan het dashboard:
-Twee schroeven aan de zijkant bestuurderskant
-idem bijrijderskant
-In het vak tussen dashboard en middenconsole, onderkant dash, twee schroeven waarmee het dash op de beugel afsteunt en vast zit
-Zelfde vak, redelijk vooraan, twee schroeven waarmee het dash aan de console vast zit.
-Twee schroeven in het radiovak, een aan weerszijden
Daarna trekken en wrikken, en voorzichtig lospeuteren. Let wel op, dat je dashboardkastje nog vast zit met een of twee draadjes, voor de verlichting.
Je middenconsole blijft zo staan, maar je hebt wel meer ruimte want geen dashboard.
Het is wel een klusje wat je graag op je dooie akkertje wil doen en een dagje voor uittrekken incl weer alles terugmonteren. Als het ergens klemt, eerst even rustig kijken voordat je de hele boel kapot trekt.
Succes!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2009 18:00 #774878
door V300 register
Bedankt voor je super heldere stappenplan. Alleen: ik heb al eens eerder de klokkenwinkel eruit proberen te halen ivm de kabel van de kilometerteller, dat is me toen niet gelukt.
Heb jij een goede manier om de klokkenwinkel eruit te krijgen ?
Heb jij een goede manier om de klokkenwinkel eruit te krijgen ?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2009 18:22 #774879
door V300 register
Klokkenwinkel zit alleen vast dmv een ijzeren strip aan de bovenzijde van het dashboard (twee kruiskopjes) en twee stekkers achterop de klokken, plus dan nog eens de kilometertellerkabel.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2009 18:29 #774880
door V300 register
Onder zit ie links en rechts achter 2 redelijk fragiele klemmetjes. Het is niet dragend, maar meer om te voorkomen dat de set naar achteren en in je dashboard kan vallen. Probeer die heel te houden.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
25-04-2009 18:47 #774881
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Schuifregelaar lucht middenconsole
voordat de klokkenwinkel eruit kan moet wel het stuur er eerst uit

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2009 18:52 #774882
door V300 register
Niet als je het goed doet 
Wel als het dashboard er HELEMAAL uit moet...

Wel als het dashboard er HELEMAAL uit moet...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2009 18:54 #774885
door V300 register
Hoeft niet, als het stuur rechtuit staat kun je de klokkenset er gewoon doorheen schuiven.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
25-04-2009 19:03 #774887
door Mark Smeets
Ik zal het pap zeggen, hij haalt er altijd het stuur voor los :humor:
EDIT: Jos, jij hebt wel een heel ander stuur (sportstuur). In de grijze zit gewoon het normale stuur met het dikke kussen
Beantwoord door Mark Smeets in topic Schuifregelaar lucht middenconsole
Niels;102088 schreef : Niet als je het goed doet
Ik zal het pap zeggen, hij haalt er altijd het stuur voor los :humor:
EDIT: Jos, jij hebt wel een heel ander stuur (sportstuur). In de grijze zit gewoon het normale stuur met het dikke kussen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2009 20:45 #774903
door V300 register
Okee okee... je KAN de klokkenwinkel loshalen zonder het stuur los te peuteren. Ook (juist) bij het originele stuur.
Dat is alleen zo'n klotewerk dat ik altijd gewoon maar het stuur lospeuter.
Daarbij is dat voor wat hij wil alleen maar makkelijker, hoef je niet constant om die hoepel heen te werken.
Dat is alleen zo'n klotewerk dat ik altijd gewoon maar het stuur lospeuter.
Daarbij is dat voor wat hij wil alleen maar makkelijker, hoef je niet constant om die hoepel heen te werken.
Moderators: Mark Smeets