Ratelend klokje
- V300 register
- Verbannen
-
Dit zijn overigens transistor uurwerken; dit wil zeggen dat er een mechanische balans in zit die zelf een elektronische puls in een spoeltje opwekt. Deze wordt versterkt mbv de transistor, en teruggevoerd naar een ander spoeltje, zodat de balans een zetje krijgt. Dit herhaalt zich bij iedere beweging (volgens mij een 18.000 keer per uur)
het probleem zit hem bij die dingen in de eerste overbrenging tussen de balans en het daardoor aangedreven tandwieltje.
dit is een haakse overbrenging die als een soort omgekeerde wekker werkt. bij linksom draaien van de balans wordt het tandwieltje een halve tand verdraaid; bij het naar rechts draaien pakt een ander lipje een andere tand en draait die weer een halve door. Als die nu weer terugdraait, kan de ene lip weer dezelfde actie uitvoeren, maar dan op het volgende tandje.
dit gaat helaas nog wel eens mis; bijvoorbeeld omdat het lipje af en toe mis grijpt en voorbij het tandje schiet.
dan heb je dus dat ie gruwelijk achter gaat lopen, of helemaal bijna niet meer vooruit komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Hoewel ik het wel s?per handig vind dat het op mn 360 gewoon super werkt...Ik kijk er 360x op een dag naar denk ik:P
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Maar ik heb nog zo'n tellersetje liggen (van de '80-er) dus dan wissel ik de klokjes t.z.t. om.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
punkazz;86110 schreef : Dus mocht je eruit komen, dan wil ik wel weten hoe.
Zal nog wel een poosje duren, maar de "oplossing" zal ik t.z.t. hier posten.
- V300 register
- Verbannen
-
Het ZOU zomaar kunnen dat dit een quartz klokje is.
quartz klokjes werken anders (niet met een balans) maar met een stappenmotor die X pulsjes per seconde (opgewekt door de quartz) omzet in een draaiende beweging. het snelst draaiende onderdeel bij dat type quartz klokjes gaat ongeveer eens per anderhalve seconde rond.
die rotatie wordt met een paar tandwieltjes nog verder vertraagd tot 1 omw. per uur (minutenwijzer) en met een wisselrad nog een keer 1:12 gereduceerd (uurwijzer)
Als er iets niet soepel loopt of een asje gebroken is, kan het zijn dat ??n van de tandwielen doorspringen. Dat maakt dan zo'n krassend/krakend geluid.
- V300 register
- Verbannen
-
daarbij is de elektronica iets uitgebreider; en wordt de vertraging van x pulsen per seconde al intern gereduceerd tot 1 per seconde.
de stappenmotor is nog steeds aanwezig maar is veel kleiner, en drijft de secondenwijzer direct aan.
Zo werken bijvoorbeeld de grote stationsklokken in de 340's (en de kleine voor naast de asbak)
Soms maken die een lelijk 'krak' geluid per seconde. Voordeel is wel dat ze erg betrouwbaar zijn......
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
antiekeradio;86227 schreef : Het ZOU zomaar kunnen dat dit een quartz klokje is.
Alle oudjes hebben toch Quartz klokjes?
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;86231 schreef : Alle oudjes hebben toch Quartz klokjes?
NEE! dat heb ik net (tot in het overdreven uitgebreide) uitgelegd :lol: