Kilometerteller snelheidsmeter geeft niets aan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2004 17:55 #624399 door V300 register
Kilometerteller snelheidsmeter geeft niets aan is gemaakt door V300 register
Hallo, De snelheidsmeter van de 340 variomatic van mijn vriendin doet het niet. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2004 21:17 #639309 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometerteller snelheidsmeter geeft niets aan
kabeltje stuk, of (waarschijnlijker) bajonetsluiting achterop km-teller gebroken.
Kijken: ff klokkenwinkel er uit vissen.
Dat gaat als volgt: De twee schroeven bovenin los, dan komt er een plaatje mee, die houdt de klokkenwinkel op zijn plaats, dan voorzichtig de klokkenwinkel een klein beetje naar voren kantelen, alle stekkers etc. wat er in zit er uit peuteren, dan de klokkenwinkel door het stuur heen naar buiten.

Dan kan je de bajonetsluiting achterop controleren, overduidelijk zichtbaar. Testen kan (niet al te subtiel en vast ook niet goed) door een flinke schroevendraaier in het gat voor de tellerkabel te schroeven en dan draaien. (snel dan).
Als de teller nog goed is beweegt nu de wijzer een beetje. zo niet: teller dood.
Dit is uiteraard als de bajonetsluiting nog wel goed is...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2004 13:40 #639310 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometerteller snelheidsmeter geeft niets aan
Ik heb deze handeling geprobeert, alleen het kantelen om de stekkertjes los peuteren lukt niet, omdat ik hem niet ver genoeg naar voren gekantelt krijgt.

Is hier een foefje voor?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2004 14:19 #639311 door V300 register
Maak de onderplaat los en de afdekking onder het stuur, dan kun je er goed bij.
Neem er een zaklapje bij en het gaat allemaal "vanzelf"

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-11-2004 11:25 #639312 door V300 register
Ik heb de afdekking onder het stuur verwijderd en toen de twee brede sterkers uit de klokken unit gehaald, maar nog steeds komt hij er niet uit. Volgens mij komt dat door de kabel voor de kilometerteller, maar die kan ik niet via onder verwijderen.

Iemand nog een TIP???

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-11-2004 19:01 #639313 door V300 register
Tuurlijk ken dat

Luistert....

Het is gewoon een bajonetsluiting (draaien-klik-uittrekken) dan vis je je kilometertellerkabel er zo uit, neem wel even een doekje mee in je auto, hij is vaak wat vettig,

Als die kabel eenmaal los is kan je de 2 schroeven aan de voor-bovenzijde van je cockpit losdraaien (voor je neus, voor het glas nog) dan komt er een 35cm lang stukje ijzer los, die je cockpit tegen de bovenkant van je dashboard drukt.
Dan kantel je je klokkenpaneel naar voren, draai je je stuur met het grootste gat naar boven en haal je de linkerkant van je cockpit naar voren, en duw je de rechterkant naar achter zodat hij in de lengte voor je ligt.

dan kan je hem er voorzichtig uittrekken, het past precies, let er wel op dat je dagtelleropnulzetstokje naar binnen gedrukt word en eventueel achter je claxongedeelte kan blijven hangen... uuh bij mijn stuur dan,

ik weet niet wat je voor stuur in je auto hebt, in het ergste geval (oud type stuur) mag je je stuur eruit piemelen (dopje 27 uit mijn hoofd)

Succes..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-11-2004 16:08 #639314 door V300 register
dopje 24 is het....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2004 11:15 #639315 door V300 register
Ik weet het ik ben heel lastig

Het is me inmiddels gelukt om het klokwerk er uit te krijgen (mijn dank is al groot).

Een schroevedraaier tergrote van ene kleine spannings zoeker was voldoende om de teller te laten draaien, ook heb ik gelet of tijdens het rijden het kabeltje draaide, dit was niet zo.

Nu is de vraag, is het kabeltje zelf (makelijk) vervangbaar en zo ja hoe?

alvast bedankt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2004 17:06 #639316 door V300 register
Het is in principe niet zo lastig, maar ik zou het doen als het zacht weer is buiten en dan overdag, zodat je goed licht hebt op je werk.

Stappenplan:
-Krik je linkervoorwiel op (links als je achter het stuur zit dus)
-PLAATS ASSTEUNEN EN ANDERE OMVAL- EN NAARBENEDENKLAP PREVENTERENDE ZAKEN!!! ALS JE DIE AUTO OP JE HARSES KRIJGT IS DAT HET LAATSTE GEWEEST WAT JE IN JE LEVEN HEBT GEDAAN!!!!! <-- belangrijk dus.
-Haal je wiel los
-Je ziet nu als je goed kijkt de kabelhuls je naaf in lopen. Niet verwisselen met je remleiding, maar dat zie je vrij duidelijk want die gaat niet je naaf in maar richting remklauw. Trek die kabelhuls los, als het goed is komt de kabel nu mee.
-Kruip wat verder onder de auto, de kabelhuls zit op meer plaatsen vast.
-Peuter de kabel helemaal los, en haal de nieuwe kabel (die je op dezelfde manier uit een sloper hebt geregeld) tevoorschijn.
-Leid de nieuwe kabel vanuit de cabine door je schudbord, naar beneden, zoals de oude kabel ook liep.
-Nu komt het leuke: druk de kabel en de huls in het gaatje waar de oude kabel uit kwam. Je zal waarschijnlijk bij het er uit trekken al hebben gemerkt dat die behoorlijk klemt, dus vloeken mag. Zorg dat het allemaal goed aangedrukt en op zijn plaats zit.
-Als laatste nog even alle klemmetjes, tie-wrapjes en andere zooi op hun plaats en vast (vloeken alweer toegestaan), wiel er weer op, auto naar beneden, en testen maar!

[disclaimer] dit is even uit mijn blote hoofd, is alweer een tijdje terug dat ik het bij mijn eigen auto heb gedaan. Ik sta niet in voor de compleetheid/goedheid van betreffend verhaal, alleen het vloeken ben ik vrij zeker van dat het klopt :p [/disclaimer]

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2004 12:33 #639317 door V300 register
Het gaat hier maar niet goed

Ik heb een neiuwe binnenkabel gehaald en heb de oude eruit gehaald. Deze was niet gebroken, het einde was wel iets afgerond, dus ik heb hem vervangen, de nieuwe op de juiste lengte afgeknipt en het eindstuk erop gezet.

En weer niets

Kan er iets mis zijn in de naaf van het wiel??

Al vast bedankt, ook voor de eerdere hulp

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC