- Berichten: 9
Drukregelaar luchtcirculatie
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2008 21:12 #734617
door Doeke Dobma (GAST)
Hoe werkt het motorvacuum eigenlijk? Het sissende geluid doet vermoeden dat er lucht weglekt, dus dat er druk achter zit. Wanneer ik flink gas geef houdt het sissen op, waardoor je zou vermoeden dat er dan een vacuum optreed of dat er geen onder- noch bovendruk zou zijn.
Klopt het vanuit die redenatie dat bij stationair toerental er een bepaalde bovendruk in het inl.spruitstuk is, en bij vollast een onderdruk? Interessante theorie:cool:
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Drukregelaar luchtcirculatie
antiekeradio;72807 schreef : logisch dat het sissen ophoudt op moment dat het motorvacuum wegvalt.
Hoe werkt het motorvacuum eigenlijk? Het sissende geluid doet vermoeden dat er lucht weglekt, dus dat er druk achter zit. Wanneer ik flink gas geef houdt het sissen op, waardoor je zou vermoeden dat er dan een vacuum optreed of dat er geen onder- noch bovendruk zou zijn.
Klopt het vanuit die redenatie dat bij stationair toerental er een bepaalde bovendruk in het inl.spruitstuk is, en bij vollast een onderdruk? Interessante theorie:cool:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-10-2008 21:23 #734623
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Drukregelaar luchtcirculatie
bij volgas is er geen vacuum; dat is de logica van de gasklep.
er bestaat geen bovendruk in een non-turbo motorinlaat, dus het kan niet anders dan ingezogen lucht zijn wat je hoort sissen. Dit klinkt vrijwel hetzelfde als een lekkage van lucht onder druk;
de klep behoort het vacuum af te dichten op moment dat recirc UIT staat; en geeft dan buitenlucht door aan de membraandoos op de blowerkast.
als je de recirc knop AAN zet; geeft deze het vacuum door aan de membraandoos (en sluit dus buitenlucht-membraandoos af). De afdichting van de vacuum hangt nu dus af van de dichtheid van het membraan etc.
Blijkbaar zit er iets in de aansluiting of de klep zelf niet goed, waardoor de afdichting buitenlucht-vacuumleiding niet goed is op moment dat de schakelaar UIT staat.
er bestaat geen bovendruk in een non-turbo motorinlaat, dus het kan niet anders dan ingezogen lucht zijn wat je hoort sissen. Dit klinkt vrijwel hetzelfde als een lekkage van lucht onder druk;
de klep behoort het vacuum af te dichten op moment dat recirc UIT staat; en geeft dan buitenlucht door aan de membraandoos op de blowerkast.
als je de recirc knop AAN zet; geeft deze het vacuum door aan de membraandoos (en sluit dus buitenlucht-membraandoos af). De afdichting van de vacuum hangt nu dus af van de dichtheid van het membraan etc.
Blijkbaar zit er iets in de aansluiting of de klep zelf niet goed, waardoor de afdichting buitenlucht-vacuumleiding niet goed is op moment dat de schakelaar UIT staat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 9
24-10-2008 10:51 #734847
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Drukregelaar luchtcirculatie
Wel, ik ben erin geslaagd het euvel te verhelpen. Het bleek dat de vacuumslangetjes op de recirculatieknop waren omgedraaid waardoor het balgje ook niet meer werkte. De knop deed dus niks, de klep heeft dus nooit gewerkt. Althans niet ten tijde van mijn eigendom of dat van de vorige eigenaar. Vreemd. Dus slangetjes omgedraaid en voil?, het balgje werkte weer. Overigens wel een gepriegel om de kachelbedieningsunit naar voren te krijgen...
Ik heb direct maar van de mogelijkheid gebruik gemaakt om het kachelhuis te reinigen, zie hiervoor mijn showroom topic.
Ik heb direct maar van de mogelijkheid gebruik gemaakt om het kachelhuis te reinigen, zie hiervoor mijn showroom topic.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets