Drukregelaar luchtcirculatie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-09-2005 14:09 #624317 door V300 register
Drukregelaar luchtcirculatie is gemaakt door V300 register
Ik heb deze vraag al eerder voorgelegd, maar ik ben nu echt van plan om actie te ondernemen.

Mijn luchtcirculatie werkt niet goed. (10% schone lucht en 90% lucht uit de auto zelf) Als ik de knop in het dashboard indruk gaat het klepje dicht in de luchtinlaat onder de moterkap. Prima! Maar als ik hem weer uitdruk blijft het klepje hangen. Er blijft dus een vacuum hangen in het systeem. Nu hoor ik altijd een sissent geluid achter mijn dashboard dus ik denk dat die knop (die het vacuum regelt d.m.v. 2 slangetjes achter het dashboard) kapot/lek is. Ik heb ondertussen een nieuwe knop van de sloop weten te bemachtigen. Maar ik wil toch eerst ff checken of er iemand is die een ander idee heeft over de mogelijke oorzaak..

De slangen zijn wel allemaal aangeslote en zijn niet lek. Dat heb ik al gecontroleerd.

Bvd. voor reacties

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2005 21:52 #637531 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Drukregelaar luchtcirculatie
Als ik het goed heb wordt die klep tegen een veerdruk in gesloten. Zou eerder denken dat die veer zijn werk niet goed meer doet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2005 22:01 #637532 door V300 register
Volgens mij is dat niet het geval. Als ik de slang namelijk van het vacuumpompje haal, floept hij weer open. Dus dat werkt prima

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2008 23:06 #734516 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Drukregelaar luchtcirculatie
Wel de auto die oorspronkelijk van Bram Marcus was, is de PK-38-JH die nu in mijn bezit is. Dit probleem is echter nog niet over, en dan bedoel ik dat sissende.

Als ik de knop indruk (dus lucht van binnen circuleren) dan is de kachel mooi 'stil'. Maar als ik de knop uitdruk, dus lucht van buitenaf, dan hoor ik een sissend geluid. Als lucht die ontsnapt.

Waarom breng ik dit nu ter sprake? Ik heb op dit moment een probleem met mijn auto. Wanneer de wijzer van de econometer in het rood komt, gaat de motor heel slecht lopen en vertraagd de auto. Accelereren is dus praktisch niet mogelijk, enkel met de econometer in het groene gebied, en dat gaat langzaam. Maar wanneer ik het gas intrap, duikt de econometer dus diep in het rood. Wat mij opvalt, is dat dan ook het sissende geluid van de kachel ophoudt. Hoe komt dat, en wat betekend dit?

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2008 23:19 #734518 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Drukregelaar luchtcirculatie
Idee! Je recirculatieklep werkt op het vacuum van de motor! Er loopt een slangetje ergens vanaf het inlaat spruitstuk naar je recirculatie klep. Door op je knopje te drukken open/dicht schakel je je vacuum vanaf de motor om het klepje open dicht te laten gaan. Grote kans dat je daar dus ergens een lek in het vacuum kan hebben, wat het stotteren kan veroorzaken.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2008 23:33 #734521 door Doeke Dobma (GAST)
Goed idee:) Het lampje begon bij mij ook al langzaam aan te branden, maar het klinkt heel logisch. Ga ik eens mee bezig!

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2008 23:39 #734522 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Drukregelaar luchtcirculatie
Met het stotteren dacht ik dus min of meer aan een vacuum lek. Alleen waar, tot je hier op reageerde en ik het las. Toen ging het lampje aan (ploink!) :).

Alleen waarom maar af en toe? Op onderzoek uit! :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2008 20:51 #734603 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Drukregelaar luchtcirculatie

Kevin;72716 schreef : Alleen waarom maar af en toe? Op onderzoek uit! :)

Misschien heeft Doeke de recirculatie niet altijd aan;D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-10-2008 21:06 #734610 door V300 register
logisch dat het sissen ophoudt op moment dat het motorvacuum wegvalt.

wil niet zeggen dat het wegvallen van het vacuum door het sissen veroorzaakt wordt, dat is oorzaak en gevolg omdraaien.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2008 21:09 #734613 door Doeke Dobma (GAST)
Nee dat klopt. Recirculatie staat bijna altijd uit. Altijd lekkere frisse lucht van buiten, tenzij ik het erg koud heb;)

Maar wanneer de lucht van buiten komt, hoor ik dat sissende geluid. Dat sissende geluid wordt dus veroorzaakt door het vacuum, wat niet constant gelijk is. Bij gasgeven veranderd het vacuum zodanig dat er geen lucht meer lekt. Maarja, je rijdt niet altijd full-speed. Morgen inderdaad eens op onderzoek uit.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC