1981 Volvo 340 GL voor onderdelen
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Hier vinden ze het prima, het vergt meer van het materiaal en zeker als de auto's goed in elkaar zitten is het een kunst om te weten wat je moet doen als er iemand bekneld zit, een Volvo of vrachtwagen is bij een beknelling net even wat lastiger om aan te pakken als een suzuki alto of vergelijkbaar dun blikGeneral Custom;244298 schreef : Afgezien daarvan, ik denk dat een 300-serie geen voor de hand liggende keuze is voor de brandweer. Enerzijds zijn die auto's eigenlijk hopeloos verouderd als oefenobject, meestal zie ik bij de brandweer op het terrein auto's van een jaar of 15 oud staan met airbags en dikkere A-stijlen en die toestanden. Daarnaast schijnt de brandweer ook Volvo's in het algemeen liever te meiden omdat het veel meer moeite kost om daar het dak af te knippen dan bij de gemiddelde auto, heb ik van horen zeggen.
Enkele jaren geleden hebben ze hier nog een keer een terminal trekker cabine gebruikt om kapot te knippen; dat bleek een echte uitdaging. Die cabines hebben een FOPS/ROPS geteste kooi, betekend dat er een container op moet kunnen vallen zonder dat de cabine platgedrukt wordt. elke stijl heeft zeg maar een kokerprofiel van 70x70x5mm, net even wat heftiger als de gemiddelde a of b-stijl van een auto.
Het belangrijkste blijft echter dat de auto's zo min mogelijk mogen kosten; meestal is er een samenwerkingsverband met een plaatselijke sloperij en dat vind ik een hele goede zaak, mocht je zelf een keer bekneld zitten dan denk ik dat je liever hebt dat de brandweer weet wat ze moeten doen; dat dat dan een enkele keer een 300je kost is dan jammer maar helaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Moderne wagens en zeker hybrides/electrische auto's zijn veel moeilijker te bewerken bij ongevallen en die laatste categorie ook gevaarlijker vanwege de hoogspanningsdelen.
Kosten zal zeker een reden zijn, maar veel beter is om zoiets als de Euro NCAP voor botsproeven voor het demontageproces (hergebruik! / circular economy!) en handelbaarheid bij noodgevallen voor de hulpdiensten gewoon op te nemen in het certificeringstraject (in NL: typegoedkeuring), dan ben je meteen van het probleem af en het zorgt er ook voor dat fabrikanten er in het ontwerpproces rekening mee gaan houden.
Voor onze geliefde vierwielers is dat alles niet meer van toepassing, dus ik ben er voorstander van dat het de Brandweer (of andere hulpdiensten) verboden wordt auto's van 25 jaar en ouder te gebruiken voor dit soort doeleinden... :grr3:
Voor deze keer te laat, maar bij de volgende verkiezingen ga ik meedoen met de PvdOA (Partij voor de Oude Auto's): handen af van ons erfgoed! :f
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nemen we op in het partijprogram: alle voertuigen van 25 jaar en ouder krijgen voor de winterperiode een antiroest-controle (en indien nodig behandeling) en na de winter een schoonmaakbeurt en her-controle (of behandeling waar nodig). De financiering hiervoor komt uit een kleine verhoging van de BPM op nieuwe voertuigen en 1% hogere bijtelling voor leaseauto's. :f
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.