Advies daily driver - €4000,-

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2014 21:56 #633406 door Chris Kobes
Advies daily driver - €4000,- is gemaakt door Chris Kobes
Voordat men gaat schrikken...nee de 940 gaat niet de deur uit en dit is niet een vraag van mij, maar dit is gevraagd aan mij.
Waarom vraag ik het hier en niet op Autowereld.nl o.i.d.? Ik heb het idee dat hier meer mensen met verstand zitten dan op dat forum :)

Nu wat is het verhaal:
Een vriend van me, rijdt momenteel 1995 VW Polo, heeft een nieuwe baan en moet daarvoor per dag 130 kilometer afleggen, lees ca. 35.000 km in het jaar.
Binnenkort moet de Polo voor APK en er zijn een paar puntjes die in de ?'s gaan lopen o.a. nieuwe banden, uitlaat en een paar andere kleine dingen.
Feitelijk gaat het een kostbare aangelegenheid worden, aangezien de Polo niet best onderhouden is (studenten auto).

Hij is dus opzoek naar een nieuwe daily tot ca. max. ?4000,-. Eisen zijn als volgt:
  • 5-Deurs aka groter dan de Polo
  • Airco
  • Luxer dan z'n Polo....nou dat wordt lastig :+
  • Niet ouder dan 10 jaar
  • Interessante km-stand voor het type auto
  • Diesel/lpg/benzine maakt niet uit, dit gooi ik toch in ??n van m'n kosten/km excel-bladen
  • Onderhoudsvriendelijk, tot dusverre je het kan verwachten

Nu heb ik al even rond gekeken en gezocht, maar ik kom telkens weer op een Golf 4 uit en dat kan toch niet de enigste keuze zijn?
Daarom vraag ik jullie advies wat een goede daily driver kan zijn voor iemand met twee linker handen en compleet geen technische aanleg :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2014 22:23 #949975 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Advies daily driver - €4000,-
Toyota corolla, absoluut.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2014 10:30 #949990 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Advies daily driver - €4000,-
Ik zou ook een Toyota kiezen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2014 11:29 #949998 door V300 register
Wel goed zoeken, de meesten zijn al ge?xporteerd.
Er staat hier een Carina II uit '93 in de straat die met enige regelmaat als enige van die opkopervisitekaartjes krijgt...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2014 12:07 #950003 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Advies daily driver - €4000,-
Ja, en je kunt de "10-jaar grens" ook wel wat verruimen... die 1.6'jes zijn echt ontzettend goed, en vaak zijn de Corolla sedans (1997-2001) lekker luxe. De 1.3 is erg zuinig.

En het grootste voordeel.... gegarandeerde restwaarde van 1.500 euro.

• Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2014 13:02 #950004 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Advies daily driver - €4000,-
Oudere Hyundai met relatief lage km-stand.
Heb (ik durf het bijna niet toe te geven) 2 Excel's gehad , 1 x 1.3 handbak en 1 x 1.5 aut. Beide jaar gebruikt en alleen getankt, en elk kwartaal geconstateerd, dat het olie verbuik nul was. Benzine verbr. resp 1 op 18 en 1 op 15.
En voordat ik het hele forum over me heen krijg : Heb lang getwijfeld of ik het ontwerp zou waarderen met -1 of met -2.
Ben ook overtuigd van de kwaliteiten van Toyota's , maar zie nog wel eens, dat er helemaal niets aan onderhoud wordt gedaan, of zelfs maar een poging om er zuinig op te zijn, " omdat ze toch niet stuk kunnen "

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2014 13:04 #950005 door V300 register
Als je dan toch in de Golf IV hoek zoekt, ga dan voor een Seat Leon of beter nog, een Skoda Octavia. De standaard 1.6 doet het ook prima op lpg mocht dat een argument zijn.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2014 19:44 #950012 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Advies daily driver - €4000,-
Hier zitten al de nodige goeie tips tussen, zal met hem is overleggen hoe 'burgerlijk' de auto mag zijn.
Ik lees inderdaad ook veel goede ervaringen over de Toyota's, maar die mogen ook wel goed zijn met zo'n uiterlijk :p
Ouder dan 2000 ga ik niet zoeken, want dat gaat het hem denk ik snel te oud worden.
Uiteindelijk heeft z'n vriendin ook nog inspraak ik hoe de auto er uit moet zien, dus daar zal nog wel over gediscussieerd moeten worden.
Echter zie ik toch een paar zeer knappe Corolla's en Leon's op de diverse websites staan voor leuke prijzen.
Eens kijken welk uiterlijk ze goed vinden en dan eens verdiepen in de modellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2014 20:50 #950014 door V300 register
Nissan Almera?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2014 22:06 #950017 door V300 register
Als je voor Toyota wilt gaan, kijk ook eens naar Daihatsu.

Dat is het no-nonsense merk van Toyota. Je betaalt niet voor een merk, interessant design, of technologische hoogstandjes. Om eerlijk te zijn, een bijna 30 jaar oude Volvo is een stuk mooier afgewerkt. Echter heb je wel de onverwoeste Toyota techniek, en werd Daihatsu relatief vaak gekocht door oudere mensen waardoor ze vaak goed onderhouden zijn.
Mijn ouders hebben een Sirion 2 1.3 en zijn daar laaiend enthousiast over, vooral het verbruik van 1/16. Mijn opa heeft een Val?ra 1.6 gehad uit 1996, en was daar ook zeer over te spreken. Dat ding liep 1/15 en was echt fel.

BTW, ik vind een Hyundai Excel eigenlijk nog eens niet zo slecht ogen. Zo'n 3-deurs heeft wel iets sympathieks. Zeker als hij zo'n lekker foute kleur heeft, geel of zo.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC