Distributieriem 440

  • Raynor Tolsma
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2014 20:13 #633277 door Raynor Tolsma
Distributieriem 440 is gemaakt door Raynor Tolsma
Goedenavond,

Ondanks dat dit een 300 club is, zijn er vast mensen die mij met onderstaande kunnen helpen. Mijn ervaring is dat dit forum actiever is dan het Volvo forum.

Voor het vervangen van de distributieriem kan de krukas vastgezet worden, zodat deze zonder de riem niet gaat draaien. In een instructie staat dat je een 8 mm dikke timing pin nodig hebt. Is dit gewoon een bout ter dikte van 8 mm? M.a.w. wat kan ik hier het beste voor gebruiken en is het nodig?

Daarnaast, de nokkenas staat ook niet vast, toch? Kan deze niet soepel verschieten?

Bvd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2014 20:26 #947370 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Distributieriem 440
zo'n as gaat echt niet zomaar draaien. Je moet de krukas blokkeren zodat je de bout van de poelie kunt losdraaien. Als een van de assen niet op tijd staat, kun je met een sleutel de poelie verdraaien.

het beste kun je voor het blokkeren een boortje gebruiken trouwens

Edit: dmv een sleutel op de bout van de krukas kun je de 1e zuiger op tuimelen zetten, dan kun je aan alle markeringen zien of de assen op tijd staan. De markeringen op de nieuwe riem komen overeen met de markeringen op de assen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2014 20:31 #947371 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Distributieriem 440
de krukas wil best makelijk verdraaien, de nokkenas is wat anders. een boortje van 8mm helpt hier prima.

en wat volvofiel al zegt: gebruik de timing-markers! die zitten er niet voor niks. controleer voor het eraf halen, tussendoor en naderhand eerst met de hand 2x rond voordat je uberhaubt de startmotor gebruikt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2014 21:06 #947373 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distributieriem 440
de 440 motor is vrijwel hetzelfde als de 125 tands 1.7 uit onze 340's. je kunt inderdaad zelf iets verzinnen wat je in het gat kunt steken om zo de krukas te blokkeren. Een bout zou ik zelf niet doen, een boor (achterkant gebruiken!) is beter. Nog beter is een stompje maken op de draaibank dat correspondeert met de diameter van het gat in de krukas en de maat van het gat in het blok zelf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2014 21:10 #947375 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Distributieriem 440
Wat ik ook wel heb gedaan is in een hoge versnelling iemand de rem ingedrukt laten houden, dan komt die bout ook wel los. Maar...Merktekens, merktekens, merktekens.

Zo'n boortje is wellicht handiger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Raynor Tolsma
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2014 21:43 #947377 door Raynor Tolsma
Beantwoord door Raynor Tolsma in topic Distributieriem 440
Prima, dan pakken we een boortje. Bedankt voor het advies.

@ powerflux, welke bout bedoel je precies?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2014 07:32 #947380 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Distributieriem 440

RayFrancis;228568 schreef : Prima, dan pakken we een boortje. Bedankt voor het advies.

@ powerflux, welke bout bedoel je precies?



bout van de krukas? of hoeft die er bij een 1.7 niet af? want dat scheelt een hoop :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Raynor Tolsma
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2014 11:19 #947381 door Raynor Tolsma
Beantwoord door Raynor Tolsma in topic Distributieriem 440
Hmm, even voor mijn beleving, waarom zou deze los moeten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2014 08:10 #947423 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Distributieriem 440
Wat je regelmatig ziet is dat de riem aan de onderkant heel weinig ruimte heeft en om hem er recht op en af te kunnen leggen de pully eraf moet.

ik haakte in op de opmerking van volvofiel, maar ik kan je niet met zekerheid vertellen of hij bij de 440 er ook af moet. het kan zijn dat het niet nodig is, maar nu heb je iig voor beide gevallen tips.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Raynor Tolsma
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2014 13:34 #947428 door Raynor Tolsma
Beantwoord door Raynor Tolsma in topic Distributieriem 440
Helder, bedankt voor de uitleg. In de beschrijvingen die ik tot nu toe heb gezien komt het niet terug.

Mocht het toch nodig zijn, dan laat ik het achteraf nog wel even weten :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD