Volvo nog steeds een van de veiligste
- V300 register
- Verbannen
-
Auto's 'an sich' testen is noodzakelijk, maar het zegt natuurlijk weinig over hoe zij presteren als zij tegen elkaar worden gezet. Daarvoor is het heel belangrijk dat voertuigen 'compatibel' zijn, maar in de praktijk is de ene dwarsbalk hoger of lager dan de ander, heeft de ene auto meer snelheid dan de ander, heeft de ene auto meer kreukellengte dan de ander...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;204638 schreef : Er is niets aan veiligheid gewonnen, want Renault heeft gewoon een knalhard autootje gemaakt dat zijn botsenergie doodleuk op het andere object afschuift. Dat is het grote nadeel van botstests met een vervormbare barri?re zoals EuroNCAP.
Auto's 'an sich' testen is noodzakelijk, maar het zegt natuurlijk weinig over hoe zij presteren als zij tegen elkaar worden gezet. Daarvoor is het heel belangrijk dat voertuigen 'compatibel' zijn, maar in de praktijk is de ene dwarsbalk hoger of lager dan de ander, heeft de ene auto meer snelheid dan de ander, heeft de ene auto meer kreukellengte dan de ander...
Snelheid ansich maakt niets uit, je gaat altijd vande gereden snelheid naar 0, als beide auto's elkaar frontaal raken met 50 per uur, betekend dit niet hetzelfde als 100 tegen een muur knallen.
Enne, als je ziet dat de Renault flink wegstuiterd, dan weet je meteen dat hij niet alle botsenergie afschuift:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Arjen850;204640 schreef : ... als beide auto's elkaar frontaal raken met 50 per uur, betekend dit niet hetzelfde als 100 tegen een muur knallen.
Nee, dat is juist. Daarom botsen auto's bij EuroNCAP ook niet tegen een muur.
Echter is de 'tegenstander' bij een EuroNCAP-test altijd een blok aluminium dat een auto van (ongeveer) gelijke massa en opzet simuleert. De vijf sterren van een Fiat 500 zeggen in een botsing met een Audi Q7 (vier sterren) dus niet zoveel.
[YOUTUBE]6pVF1Wr7GLQ[/YOUTUBE]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Om nog even terug te komen op veiligheid: de ADAC heeft laatst weer een serie crashtests gedaan om aan te tonen dat de sleutel tot meer echte botsveiligheid ligt in een betere compatibiliteit tussen kreukelzones. Crashtest .
Alle vier geteste autootjes (vier sterren bij EuroNCAP, de Fiat 500 zelfs vijf) halen bij lange na niet de gunstige uitkomsten die ze bij EuroNCAP hebben gegeven. De snelheid bij de ADAC-test was lager (50 vs 64 km/h), de overlap met het andere voertuig groter (50 vs 40%), dus op twee vlakken aanmerkelijk lichter dan de frontale botsproef van EuroNCAP. Alleen was dat andere voertuig 1.400 kilo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
[youtube]bfng-ZCQHCg&feature=related[/youtube]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
die pop lijkt wel zonder gordels in de achterbank te zitten, voor de aanrijding...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Plannen?Alex;205441 schreef : lekker vooruitzicht...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.