Caravan aanchaftips

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2012 15:39 #631932 door V300 register
Caravan aanchaftips is gemaakt door V300 register
Zijn er mensen met een caravan die goede tips hebben voor aanschaf van een oude caravan (totaalgewicht <750kg)? Bij 3voor12/Utrecht zijn we op zoek naar een caravan die dienst kan doen bij evenementen. Budget: max 600 euro. Het mag dus best een gare caravan zijn, als er maar geen lekkage is. Interieur wordt eruit gesloopt. Ik weet dat banden belangrijk zijn, vooral hoe oud ze zijn. Kun je dat aflezen aan de banden? Kortom: waar moeten we op letten en wat zijn de valkuilen.

Meteen een voorbeeld: link.marktplaats.nl/546983331 , deze moet toch op kenteken staan? Totaalgewicht lijkt me logischerwijs meer dan 750kg + geel kenteken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2012 16:01 #906216 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Caravan aanchaftips
Mijn ouders hebben een Kip compact, zo een met een opklap dakje! die is lekker klein en makkelijk ergens op te bergen! en volgens mij minder dan 750kg

was er niet ook een nieuwe(oude) regel dat alle caravans tegenwoordig een mistlamp achter moeten hebben?

op de banden staat als het goed is (net als bij auto's) de week en het jaartal, meestal met een rondje eromheen bv. (2504).. week 25 uit 2004

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2012 16:13 #906217 door V300 register

Joris;198350 schreef : was er niet ook een nieuwe(oude) regel dat alle caravans tegenwoordig een mistlamp achter moeten hebben?

Klopt, behalve als de auto ook niet is uitgerust met mistlamp a/d achterzijde en het geldt ook niet voor caravans van >750kg die v??r 1998 in gebruik zijn genomen (wat ik raar vind, maar goed).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2012 16:50 #906219 door V300 register
Misschien kan iemand wat oude caravan merken/typen noemen waarvan het totaalgewicht onder de 750kg blijft (het liefst zo dicht mogelijk tegen de 750kg). Kan ik wat gerichter zoeken.

Ik heb al:
Adria 330 SLB, Adria 380 QSL, Kip 365 P, WILK CI, Knaus Comfort 325

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2012 20:59 #906231 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Caravan aanchaftips
Een oerdegelijke BIOD. En anders gewoon een Tabbert nemen.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2012 21:20 #906237 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Caravan aanchaftips
waarom moet hij onder de 750kg zijn Steven?

Heeft dat te maken met het voertuig wat de caravan gaat trekken? Want met 900 kg heb je veel meer keuze. En die mag je nog steeds zonder BE achter je 360 hangen?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-04-2012 21:38 #906240 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Caravan aanchaftips
Ja iets met een regel dat 750 kg geremd de limiet is, of de trekkende auto weegt meer dan de caravan is ook mogelijk met B (weet die regel niet precies meer)
(heb zelf in ieder geval legaal met B een 1300 kg zware Hobby getrokken met een nieuw type Caddy 1.9TDI van ca 1500 kg, toen keurig uitgezocht of het mocht)

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
12-04-2012 21:41 #906241 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Caravan aanchaftips
boven de 750 hebben ze toch een eigen kenteken (en dus verzekering)?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2012 21:47 #906245 door V300 register
@Kevin: tsja, ik twijfel of dat handig (en nodig) is voor 3voor12-doeleinden. 900 kg kan meestal ook nog wel, maar ik ben niet de enige die de caravan gaat trekken, hij moet ook nog achter andere auto's gehangen kunnen worden. Nu hoorde ik iemand al zeggen "ik heb wel een trekhaak en een 1.6 motor" dus de rest heeft allemaal een klein autootje, of helemaal geen auto. Dat past ook wel bij de stadse of studentikoze mentaliteit van de vrijwilligers. Ik ga dit nog eens voorleggen aan de rest v/d vrijwilligers.

@Mark: nee hoeft niet, verzekering auto is voldoende (verstandig is wel even aangeven dat je met een caravan op pad gaat)
@Wouter: geremd of ongeremd is onder de <750kg pas echt van belang als de caravan gewogen wordt bij controle. Wij plukken 'm helemaal kaal en bijna elke auto zou dan die caravan (ook ongeremd) mogen trekken.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2012 21:50 #906248 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Caravan aanchaftips
een gemiddeld interieurtje van een caravan weegt wel ruim meer als 150kg hoor.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC