wat ga jij dit weekend doen?
- V300 register
- Verbannen
-
slb_340;82022 schreef : Dat was toch het 2.7V6 blok van o.a. Citro?n?
Van Peugeot - Renault - Volvo (de benaming van dit blok was ook PRV6). In de jaren '70 werd deze motor ook geleverd in de Peugeot 604 en de Renault 30.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J. Ruiter
- Verbannen
-
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
- J. Ruiter
- Verbannen
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Hij is volgens mij ook met 170 pk geleverd in bepaalde 164's. Ik weet niet of dat ook in de 260's zo is?v0lv0freak;81663 schreef : Volgens mij is een normale 360 dan sneller..
standaard haalt die maar 150PK en een 6-cylinder is een stuk zwaarder..
Renault heeft er zelfs een turbo op geschroefd. Volvo wilde dat ook doen, maar die werd niet betrouwbaar genoeg bevonden.Stefan;82036 schreef : Van Peugeot - Renault - Volvo (de benaming van dit blok was ook PRV6). In de jaren '70 werd deze motor ook geleverd in de Peugeot 604 en de Renault 30.
Goed zat voor Renault dus... :humor:
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;82050 schreef : Hij is volgens mij ook met 170 pk geleverd in bepaalde 164's. Ik weet niet of dat ook in de 260's zo is?
Renault heeft er zelfs een turbo op geschroefd. Volvo wilde dat ook doen, maar die werd niet betrouwbaar genoeg bevonden.
Goed zat voor Renault dus... :humor:
in de 363CS zat toch een 6-cilinder met turbo of niet? of wat weer een andere 6-cilinder
(of was de 363CS het test-project voor die turbo?
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Het PRV-verhaal begint in 1966 wanneer Peugeot en Renault een samenwerkingsverband sluiten voor het delen van bepaalde componenten. Oorspronkelijk had Renault een V6-motor nodig voor de luxe Renault 30 . In 1969 werd La Fran?aise de M?canique (ook wel Compagnie Fran?aise de M?canique genoemd of simpelweg F.M.) als eerste samenwerking aangekondigd. De F.M.- fabriek werd gebouwd in Douvrin in de buurt van Lens in Noord- Frankrijk . Soms wordt de PRV-motor ook wel de Douvrin-motor genoemd, maar eigenlijk zijn dat de 4 cilinder- lijnmotoren die op het zelfde moment geproduceerd werden.
URL="http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=PRV-motor&action=edit§ion=2"][COLOR=#002bb8]bewerk[/COLOR][/URL Volvo
In 1971 sloot Volvo zich aan als derde partner in het project. Alle drie de merken zouden een even groot aandeel in het project krijgen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat er een V8 ontwikkeld zou worden, maar dit project werd geschrapt om plaats te maken voor een kleinere en zuinigere V6-motor.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
In de 363CS zit geen turbo.BramJ;82051 schreef : in de 363CS zat toch een 6-cilinder met turbo of niet? of wat weer een andere 6-cilinder
(of was de 363CS het test-project voor die turbo?)
Ik haalde zelf de PRV en de B30 door elkaar.
De B30 zat in de 164 en de PRV B27 in de 200 serie. De PRV B27 en B270 zaten ook in de 760's.
- V300 register
- Verbannen
-
Nooit geweten dat hier een goedkeuring voor bestaat! Daar zou ik graag meer van weten...Opzich niet zo heel gek, want er hebben er een paar ook daadwerkelijk gereden...maar nooit bij stil gestaan dat dat natuurlijk ook nog in Nederland geweest moet zijn.
Ik heb er wel eens over gedacht om een 363CS replica te maken van de Chocolip, maar aangezien ik ook nog l?ng niet klaar ben met de 16klepper, ga ik me er ook niet snel meer aan wagen.
Overigens, als ik me niet vergis is de aandrijflijn vrij gemakkelijk onder een 300 te bouwen. Ik zou dan alleen liever de B6304 pakken, of nog liever: een T5 blok!
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Maar afgezien van de inhoud is dat dezelfde motor als de B27.