Thread zonder onderwerp :D
- Mark Smeets
- Moderator
-
setsunakaede;103549 schreef : .
Nog een leuk verschijnsel van WiPo: Hoe zou het voelen als je door de WiPo aansluiting van je PC heen loopt? (300W)
Voor zover ik er toen over gelezen heb wordt de electrische energie omgezet in magnetische energie, die daarna weer wordt omgezet in electrische energie bij het apperaat. Dus je voelt niks als het goed is (de aarde heeft ook een magnetisch veld).
EDIT: even gegoocheld om mijn natuurkunde wat op te frissen. Dit werkt dus via magnetische inductie:
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_5/96/2/get.aspx
Laat je stroom door de draad lopen, dan wordt de ijzeren staaf magnetisch. Omgekeerd, beweeg je een magnetische staaf door de spiraal, dan gaat er stroom lopen door de draad (mits het een gesloten circuit is uitteraard).
Laat je dus een hele grote stroom lopen door een spiraal, dan ontstaat er magnetische inductie. Vang je deze magnetische inductie met een andere spiraal op (mits in dezelfde richting wijzend), dan ontstaat er in deze draad ook een stroom. Nadeel is zoals gezegd dat veel energie verloren gaat doordat de kracht van de magnetische inductie steeds verder afneemt over een grotere afstand.
Overigens denk ik dat dit bij de meeste wel bekend is, aangezien een dynamo op een fiets ook gebruik maakt van dit principe.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Bij ons op het werk zetten we ook lagers op wielstellen van een trein met inductie, maar daar staan toch in het groot borden bij, dat je niet tijdens het proces in de zone van de inductie moet gaan rondlopen!
Gezond lijkt mij dus echt anders!
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;103550 schreef : Overigens denk ik dat dit bij de meeste wel bekend is, aangezien een dynamo op een fiets ook gebruik maakt van dit principe.
Hoe werkt een autodynamo dan?
- Mark Smeets
- Moderator
-
Jos360;103610 schreef : Hoe werkt een autodynamo dan?
Hetzelfde toch? :f
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;103621 schreef : Hetzelfde toch? :f
Klopt. Maar dan in het groot.
Trouwens, apple laptops maken toch gebruik van dit principe? Ik heb eens zo'n macbook gezien waarbij de oplader gewoon een kabel met een magneet is die je tegen de zijkant van de laptop moet plakken in plaats van een stekker. Klopt dit?
- Mark Smeets
- Moderator
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Jos360;103622 schreef : Klopt. Maar dan in het groot.
Trouwens, apple laptops maken toch gebruik van dit principe? Ik heb eens zo'n macbook gezien waarbij de oplader gewoon een kabel met een magneet is die je tegen de zijkant van de laptop moet plakken in plaats van een stekker. Klopt dit?
Nop, net gekeken, die magneet is alleen ter vervanging van een clipje e.d., die je kapot trekt als je achter de kabel blijft hangen. (of erger, die de laptop meeneemt op een vlucht door de kamer)
- V300 register
- Verbannen
-
op de langere afstanden is het allemaal nog steeds een experimenteel en tamelijk kansloos systeem. Bijna 100% verlies, en dat al bij hele lage overgebrachte vermogens. knap waardeloos in een tijd van zuinig en eco enzo...