ook voor roestpreventie en laswerk
Deuren demonteren en monteren
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2008 20:58 #627723
door Doeke Dobma (GAST)
Deuren demonteren en monteren is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Hoe doe je dat????
Zoals je op de foto kunt zien zit de deurpen er nog in. Hoe krijg je deze eruit? Het is een soort holle stift. Als ik het goed begrepen heb, moet je ze naar elkaar toeslaan, dus bovenste naar beneden, onderste naar boven. Omdat ze hol zijn kun je maar moeilijk grip krijgen. Ik heb een plattekop schroevendraaier met een hoekje op een stukje van de deurpen gezet en daar met een hamer op geslagen, maar er is geen beweging in te krijgen. Wie helpt me, hoe krijg ik dit op de juiste, veilige en liefst vlotte;) manier los?
Zie foto. Deurpen bestuurdersdeur boven.
Ook zoiets, de deurvanger. Zit ook met een soort pen vast. Volgens het onderdelenboek bestaat deze uit twee delen. Hoe haal ik deze los?
Foto, deurvangerscharnier.
Zoals je op de foto kunt zien zit de deurpen er nog in. Hoe krijg je deze eruit? Het is een soort holle stift. Als ik het goed begrepen heb, moet je ze naar elkaar toeslaan, dus bovenste naar beneden, onderste naar boven. Omdat ze hol zijn kun je maar moeilijk grip krijgen. Ik heb een plattekop schroevendraaier met een hoekje op een stukje van de deurpen gezet en daar met een hamer op geslagen, maar er is geen beweging in te krijgen. Wie helpt me, hoe krijg ik dit op de juiste, veilige en liefst vlotte;) manier los?
Zie foto. Deurpen bestuurdersdeur boven.
Ook zoiets, de deurvanger. Zit ook met een soort pen vast. Volgens het onderdelenboek bestaat deze uit twee delen. Hoe haal ik deze los?
Foto, deurvangerscharnier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-07-2008 23:30 #719910
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Deuren demonteren en monteren
dat moet je met een midlock scharnierpentrekker doen.
voor de trekker (vrij duur) kun je iets anders verzinnen met ijzeren staaf met een gaatje oid, de pennen (centenwerk) kun je als het goed is zo kopen bij een automaterialenzaak of autoschadebedrijf.
je moet trouwens tijdens het slaan de deur optillen om de slijtranden niet in de weg te laten zitten.
het is inderdaad zo dat je de bovenste pen naar beneden, en de benedenste pen omhoog eruit moet halen.
langs de andere kanten kun je er namelijk niet bij om zonder schade aan de lak de nieuwe pen erin te krijgen, en de pennen hebben een uitsteeksel waar ze mee geblokkeerd worden (dat uitsteeksel krijg je dus niet door het hele gat heen geramd)
voor de trekker (vrij duur) kun je iets anders verzinnen met ijzeren staaf met een gaatje oid, de pennen (centenwerk) kun je als het goed is zo kopen bij een automaterialenzaak of autoschadebedrijf.
je moet trouwens tijdens het slaan de deur optillen om de slijtranden niet in de weg te laten zitten.
het is inderdaad zo dat je de bovenste pen naar beneden, en de benedenste pen omhoog eruit moet halen.
langs de andere kanten kun je er namelijk niet bij om zonder schade aan de lak de nieuwe pen erin te krijgen, en de pennen hebben een uitsteeksel waar ze mee geblokkeerd worden (dat uitsteeksel krijg je dus niet door het hele gat heen geramd)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2008 23:37 #719914
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Deuren demonteren en monteren
bij de deurvanger de 2 inbusboutjes losdraaien en pennetje lekker laten zitten:) als alternatief voor de scharnierpentrekker kun je bij de deurschanieren met een stuk rond staal van 7,5 mm dik de scharnier pennen eruit slaan.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2008 09:40 #719932
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Deuren demonteren en monteren
Ik gebruik gewoon een lange bout die dik genoeg is en dan maar boem, boem, boem en voila. Voor het middelste pennetje gebruik ik twee doorslagen (een soort hardmetalen stiftje) en een smalle hamer en dan doe ik weer boem, boem, boem en hij is er uit. De onderste pen sla ik wel naar beneden. Het lukt meestal net om de deur net niet te beschadigen.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2008 10:42 #719939
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Deuren demonteren en monteren
Ik heb vanmorgen de Midlock OP24 en 2x OP25 gekocht, de slagbeugel en drijver ofzoiets;). Kostte in totaal wel 32 euro, maar je kunt het je leven lang gebruiken en de kans op beschadigen door beunhaas spul is veel kleiner... Ben benieuwd of die OP25 mooi past...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2008 11:57 #719946
door V300 register
de drijver is een soort 'hengel' die je door het midden van de pen steekt, en dan aan de andere kant een lange dunne moer die net iets kleiner is dan de diameter van het gat.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2008 15:38 #719968
door Doeke Dobma (GAST)
Klopt, dat bedoel ik;) Ik zal er vanavond even een foto van posten, zodat iedereen in het vervolg weet wat ze moeten hebben.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2008 19:33 #719994
door Doeke Dobma (GAST)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2008 19:36 #719995
door V300 register
je moet hem alleen wel andersom gebruiken als op het plaatje 
(de brede kant bij het slagijzer)
(de brede kant bij het slagijzer)
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2008 23:54 #720039
door Doeke Dobma (GAST)
Ja? Waarom is dat? De 'schroefzijde' is misschien sterker maar waarom moet het andersom? Platte kop dus tegen slagbeugel?
Moderators: Mark Smeets