ook voor roestpreventie en laswerk

Deurpennen niet los te krijgen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2008 15:26 #627268 door V300 register
Deurpennen niet los te krijgen is gemaakt door V300 register
Vandaag weer even tijd gehad om te klussen aan de V. Vorige week twee betere voorschermen gekocht (veel te duur maar wel roestvrij en heel). Nu wilde ik deze vandaag erop zetten maar het ging niet van een leien dakje. Ik ben niet verder gekomen dan de pinnen er proberen uit te slaan met schroevendraaier en hamer. Het bleef ook bij proberen. Na 1 uur ben ik ermee gestopt.
Terug op de thuisbasis heb ik het forum geraadpleegd of iemand ook tegen dit obstakel is gelopen. Ik zag een bericht dat hier een speciaal gereedschap voor nodig is maar deze ook nog aangepast moet worden. Een heel gedoe eigenlijk. In het bericht wordt ook geadviseerd om eventueel de deur eruit te slijpen. Dat zie ik niet zitten. Heeft iemand anders de deurpennen op een gemakkelijke manier eruit gekregen en met welk gereedschap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2008 15:47 #704479 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Deurpennen niet los te krijgen
Het is idd vrij lastig, maar het moet kunnen. Volgens mij moet de bovenste deurpen naar boven eruit, de onderste naar onderen. Drevel ?ets kleiner dan de deurpen zelf is handig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2008 22:47 #704522 door V300 register
het speciale gereedschap (groot woord hoor) is echt niet duur en je kunt het jarenlang gebruiken.

zie o.a. deze Midlock catalogus:

www.midlock.nl/Adobe_catalogus_NL/Groep_N/Catalogus_N-05.pdf
prijs van de pennen is 1 tot 2 euro per stuk :+

de slagbeugel (die je ook zelf kunt maken als je een beetje handigheid en materiaal hebt) kost 23 euro.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2008 22:50 #704523 door V300 register
Overigens is het bij versleten deurpennen zeer belangrijk om de deur omhoog te houden zodat de pennen niet belast worden. een schaarkrikje met stuk karton onder het openslaande eind van de deur is al goed genoeg.

ook WD-40 kan helpen om de zaak los te krijgen.

het afslijpen van het scharnier is een 'quick fix' die het werkelijke probleem alleen verplaatst. daarbij wordt ook ofwel de auto of de deur onherstelbaar beschadigd.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2008 22:59 #704527 door V300 register
Begrijp ik het goed?? Wil je de scharnierpennen eruit slaan om het spatscherm te vervangen??? STOP DAN!!!! Kort dopje 10, lang verlengstuk en een ratelaartje moeten de klus klaren. Heb ik het verkeerd begrepen, beschouw dan dit bericht als niet getypt...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2008 23:54 #704540 door V300 register
O ja, dat is natuurlijk nog makkelijker.

je kunt met het goede gereedschap alle 3 de bouten op de A-stijl eruit draaien, met de deur gemonteerd.

alhoewel het geen kwaad kan om standaard die deurpennen te vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-04-2008 11:53 #704551 door V300 register
Ik heb ook last van gare deurpennen; de bestuurdersdeur hangt nogal en sluit daardoor pas bij hard dichtslaan. Ziet er nogal sloom uit als je drie keer moet aanleggen en bovendien is het niet echt bevorderlijk voor het materiaal. Ik wil de pennen dus graag vervangen.

Kan iemand uitleggen hoe dat gereedschap werkt? Alvast dank!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-04-2008 13:38 #704557 door V300 register
Ik ben zaterdag bezig geweest deze bouten zonder de demontatie van de deuren te bereiken. Ik heb eerst de 'dranger' losgemaakt zodat de deur iets verder openkon. Ik dacht op deze manier makkelijk bij de bouten te kunnen. Ik kon maar driekwart van de bouten zien maar ik kon er niet bij.
Ik wil de deuren er het liefst in laten zitten maar als het niet anders kan moeten ze eruit. Dutchie en Antiekeradio, jullie hebben het al een keer eerder uitgeprobeerd?

Zit toch geen verschillen in deuren? (3 deurs?)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-04-2008 15:08 #704565 door V300 register
ik heb laatst nog voorschermen vervangen; zonder de deur weg te halen.

welliswaar waren de scharnierpennen ook al flink versleten, maar normaal gezien moet je er toch ook bij kunnen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2008 22:47 #704653 door V300 register

antiekeradio;51723 schreef : ik heb laatst nog voorschermen vervangen; zonder de deur weg te halen.

welliswaar waren de scharnierpennen ook al flink versleten, maar normaal gezien moet je er toch ook bij kunnen.

Heb je het op dezelfde manier gedaan zoals ik een poging heb gedaan (drangertje los, deur zover mogelijk opgedaan) of zijn er andere manieren om bij de drie boutjes te komen?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC