ook voor roestpreventie en laswerk

Navraag wat Volvo in 1989 orgineel als bodembedekker gebruikte en ik nu...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-07-2007 20:28 #626266 door V300 register
Ik heb het dit weekend de holle ruimtens mbv tectylschema getectield (nieuw woord) bespoten met de tectyl ML, zeer overdadig alle holle ruimtes bespoten en overal afdekzeil op de grond, het kwam er dan ook weer royaal langs de afwatergaten weer eruit :) Zo voorkom ik dat ik van te voren met water hoef te spoelen, ben al aan de 6e bus bezig nu de kokerbalken via de deuringangen nog (waar volvo al handige rubbere stopjes in heeft gedaan).

Nu zag ik dat ik overal al zwarte tectyl of een volvo-mengsel op de bodem had (het is denk ik nog "volvo-orgineel" zal dus ook wel type tectyl zijn??, behalve bij de achterkant bij de tank (zal wel een wax zijn),

moet ik dan voor de ideale hechting nog eens spray-zwarte tectyl erop doen? Ik neem aan dat de betere opvolgers: wax, niet zullen hechten op de zwarte tectyl?????
Anders dacht ik bijv. aan Akemi? wax bodem. Leek me wel goed spul.

Wat is jullie tip,

Denken jullie dat de org. zwartige Volvo bodembedekking "doodordinaire tectyl is" of een ander materiaal?? tis wel beetje rubberig, elastisch.

Ik hoor het graag, kan ik mijn jobke afmaken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-07-2007 20:37 #677822 door V300 register
Wat ze bij de proffesionele bedrijven doen is de oude laag tectiel eraf halen om te kijken wat eronder zit. Bij sommige (oude) auto's schijnt de carrosserie gewoon onder de tectiel door te rotten. Maarja, dat lijkt me een redelijke klus :sad:

Ik moet de 340 ook nog eens behandelen, maar het lijkt me zoveel werk dus heb er niet zoveel zin in :no_comment::woops::f

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-07-2007 20:50 #677828 door V300 register
Ach, af en toe eens de voorbalk en portieren doorspoelen met een tuinslang is toch niet zoveel werk? Eerst doorspoelen met water, dan bij droog weer een paar dagen laten drogen en dan op een mooie zonnige dan met een spuitbus aan de slag. Pak de motorkap ook maar meteen mee.

Ik heb bij mijn 340 laatst de tank eronderuit gehad en toen kon je goed zien dat de bodem getectileerd was met de tank er onder, dus er zat nu een lichte plek onder.

O ja, nog een tip: vergeet niet het raam naar boven te draaien (of bij mij het knopje in te drukken:yeah:), want je krijgt die wax lastig van de ruiten af. :woops:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-07-2007 21:14 #677847 door V300 register

lucluc;31442 schreef : O ja, nog een tip: vergeet niet het raam naar boven te draaien (of bij mij het knopje in te drukken:yeah:), want je krijgt die wax lastig van de ruiten af. :woops:

:lol:

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 21:22 #677849 door Jeroen van Bodegom
Als je tectyl met olie insmeert kun je het er geloof ik na een paar dagen zo aftrekken/steken. Het blijft wel een flinke klus natuurlijk...

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 21:27 #677851 door E. van Oostveen
Olie zal misschien lukken. Benzine op een doek werkt ook. Vooral verwijderen van tectiel op een verflaag, maar misschien werkt lampolie ook. Dat is wat minder agressief

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 21:32 #677852 door Jeroen van Bodegom
Olie blijft wat beter plakken aan de onderkant. Dan trekt het er een beetje in en wordt alles week en zacht.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-07-2007 23:11 #677884 door V300 register
tot een bepaald bouwjaar (1985) hadden ze een coating met PVC erin,

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2007 17:31 #677975 door V300 register
, ... :no_comment:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2007 02:21 #678055 door V300 register
ja, rampzalig dus.

owja dit is tevens een antwoord richting de PB van Ralph, ik beantwoord dit soort vragen liefst op het forum zodat ze nog terug te vinden zijn via de zoekfunctie! :-)

in plaats van het teerprodukt wat oorspronkelijk tegen de bodem zit, kun je inderdaad v??l beter een moderne wax gebruiken. dit blijft een klein beetje plakkerig als je erover gaat wrijven, maar vormt wel een 'droog' huidje zodat er geen vuil in komt. spul is een beetje bruinig/semi transparant.

veel beter dan ouderwetse teerbasis tectyl (bodysafe) want dat wordt keihard en gaat op den duur scheuren.

onderhoud van een oude teerlaag kun je doen door regelmatig in te vetten met vaseline oid. dan blijft de teer soepel en komt er geen vocht onder.

Groetjes Wouter

Moderators: Mark Smeets