ook voor roestpreventie en laswerk

Project: 343DL opknappen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2007 10:43 #626112 door V300 register
Project: 343DL opknappen is gemaakt door V300 register
Omdat ik eigenlijk best tevreden ben over m'n 343DL wou ik hem eens gaan belonen met een fikse opknapbeurt. Dit omdat het wagentje grotendeels nog heel hard is en het naar mijn inzien de moeite waard is.
Alleen de schade aan de rechterkant zal bijgewerkt moeten worden en ik wou de linkerdeur vervangen omdat hier de onderkant al uitgeroest is.
Daarnaast wou ik er LPG in gaan leggen om de kilometerkosten wat omlaag te brengen. Met 'n beetje geluk voor een eurootje of 900. Aangezien ik laatst 't motortje bijna om zeep heb geholpen wordt deze vervangen door een nieuwer type. Dit zodat ik geen problemen zal kunnen krijgen met ze zachte klepzittingen zoals die in de oudere B14 motoren zitten.

Het spuiten wou ik zelf gaan doen. Met een klein beetje geluk krijg ik de spuitcabine van m'n schoonvader tot m'n beschikking. Alleen over de kleur ben ik niet helemaal over uit. Persoonlijk zat ik te denken aan antraciet grijs ofzo. Lijkt me een best aardig kleurtje.
Foto's komen eraan :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2007 17:04 #672526 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: 343DL opknappen
LPG = goed plan :D

Als je nog wat hulp nodig hebt in de zomervakantie? Klop maar aan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2007 23:13 #672593 door V300 register
Mwa, hulp..........altijd handig. Ben je goed in schuren? :humor:

De LPG-installatie laat ik er wel gewoon inleggen. Alles uitbesteden; dan weet ik zeker dat het goed is.

Hopelijk gaatie net zo zuinig als die van Pistonpen Paultje lopen. :)

Vandaag 't beestje nog eens effe op de brug gehad, meteen wat nieuwe bandjes ondergegooid. Nog even geinspecteerd op roest. Echt helemaal niets te zien aan de onderkant. Misschien nog wat plekjes wegkrabben, wie weet komt er nog wat tevoorschijn. Waarschijnlijk ga ik hem zelf nog wat tectyleren. Zal ook geen overbodige luxe zijn denk ik.

Hopelijk rijdtie over 10 jaar nog :groovy:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2007 01:04 #672601 door V300 register
volgens mij mag je een lpg installatie helemaal niet meer zelf inbouwen, en moet dat door een gecertificeerd bedrijf gedaan worden.
ik weet in ieder geval wel zeker, dat de keuring ervoor extreem streng is.
en d'r is toch ook zo'n regel dat je die lpg tank om de zoveel jaar moet vervangen voor de veiligheid?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2007 01:34 #672603 door V300 register
keuring is niet extreem streng, de eisen waar alles aan moet voldoen liggen goed genoeg vast.

Wel moet je bij een zelf ingebouwde installatie naar een RDW keurstation, wat bij een installatie door een gecertificeerd bedrijf NIET hoeft.

onderdelen moeten bij de RDW keuring voorzien zijn van een bepaald keurmerk, en de vulslang mag maximaal 1 jaar oud zijn. De bevestiging van de tank is vrij precies geregeld, en de loop + bevestiging van de gasleiding is ook aan regels gebonden.

Als je eenmaal LPG op kenteken hebt staan is bijna alles toegestaan. niemand houdt je tegen om je nieuwe vulslang te vervangen voor een oud exemplaar, bij de meeste wagens wordt deze n??it vervangen. voor APK zijn de keurmerken op de druk voerende delen ook NIET meer interessant; als het maar niet lekt en goed vast zit is het goed.

De installatie zelf inbouwen hoeft niet slechter te zijn dan dit te laten doen (de meeste mensen zullen er niet genoeg ervaring mee hebben) vaak vind ik zelfs dat de profs nogal vlug-vlug te werk gaan en bijvoorbeeld de vulopening vaak aanbrengen via het zagen van grote ruwe gaten in de binnenwanden van de carosserie. Ik heb hier genoeg voorbeelden van gezien om het zelf te willen doen! Ook als je de extra kosten voor de RDW keuring meerekent kom je op een aanzienlijk lager totaalbedrag uit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2007 11:07 #672608 door V300 register
Inderdaad mag je de boel gewoon zelf inbouwen. Ik zou dan ongeveer 750 euro kwijt zijn. Dan ben ik zelf wel minimaal 2 dagen bezig denk ik. En dat terwijl ik normaal met een vakantiebaantje zo'n 50 euro per dag verdien.
Daarbij krijg je ook nog garantie als je het laat doen. Ik denk dat ik dit dus maar uitbesteed.

Daarnaast is er nog maar genoeg te doen aan de volvo, dus uren gaan er al genoeg in.

En dan...........lekker zuinig rijden :f

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2007 12:12 #672612 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Project: 343DL opknappen
stuur voor info over Doe Het Zelf LPG inbouw eens een mailtje naar Thijs ( forum.volvo300club.nl/member.php?u=240 ) Zijn vader heeft zelf LPG ingebouwd in een 740. Maar de regels zijn voor een 343 hetzelfde denk ik.
Hij kan je vast een paar tips geven. Ik geef je directe gegevens van zijn vader niet, ik weet niet of hij behoefte heeft om openbaar als LPGuru betiteld te worden....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2007 12:29 #672618 door V300 register
heb je mn adresje nog gevonden?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2007 14:04 #672621 door V300 register

Pistonpen paultje;28558 schreef : heb je mn adresje nog gevonden?

was dat toevallig niet: www.revanti-lpg.nl/ ?
Daar heb ik namelijk al geinformeerd.

Gegroet!

Edit:
Even gebelt: ja inderdaad een goedkoop bedrijfje! Voor 950 euro bouwen ze hem in. Slecht 50 euro meer dan dat ik dacht. Ik mocht erop rekenen dat het verbruik er zo'n 15% op omhoog ging. Ik krijg dan 2 jaar garantie op de onderdelen en 1 jaar garantie op de arbeid. Ik krijg een gratis leenauto mee (Suzuki Swift).

We gaan eens even rekenen en houden rekening met het ergste geval:
Huidig verbruik: 1 op 8
Verbuik met LPG: 1 op 6,8

Kosten per km nu: 1/8 * 1,43 (benzineprijs) = 0.17875 euro per km
Kosten met LPG per km: 1/6,8 * 0,58 (LPGprijs) = 0.08529 euro per km
Voordeel per km met LPG: 0.09346 euro per km

kosten v/d installatie : voordeel per km = Omslag punt (wanneer de LPG-installatie zijn voordeel opbrengt)
950 euro : 0.09346 euro per km = 10164.7km

Na een jaar rijden heb ik dus de kosten van de installatie eruit verdient!
DOEN dus!

edit:effe regeltje verwijderen ;-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-06-2007 00:41 #672684 door V300 register
en dan vooral op forum's posten ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC