Klik hier om naar de evenementen pagina te gaan.

Nabespreking sleuteldag Ermelo 2-10-2010

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2010 11:14 #849655 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nabespreking sleuteldag Ermelo 2-10-2010
Gisteren, vol goede moed en met volle maag, naar buiten gestapt om Lijntje te pakken. Het was een vochtige dag, maar men had geen regen voorspeld gedurende de dag. Dat betekende niet dat Lijntje droog was. Daar aangekomen viel me op dat een spin een leuk hoekje had gevonden voor z'n web.

Die moest even op de foto. :D
Wagen verzet, kofferbak open en alles wat ik nodig zou hebben erin. 2 Gereedschapskoffers, 1 kratje met verschillende doppen en sleutel sets, knutsel trui, jas en stofjas en klaar. Snel even naar binnen, Tabitha gedag zeggen en op pad. Bij het naar buiten lopen toch maar even de koppeling meegepakt die gemonteerd zou worden. Blijkbaar toch wel handig om mee te nemen. :crazy1:

Onderweg heerlijk kunnen spelen en wat wagens gepest, waaronder een mondeo die pas voorbij Lijntje kwam na het stoplichtsprintje toen ik bedacht dat ik tijd zat had en aan de maximum snelheid houden de dag vast wel wat goedkoper zou maken. Nog geen 200m verder werden de ongeduldigen vriendelijk door een mini camera op de foto gezet. (Deze kleintjes waren mij nog niet bekend)

Bij aankomst was het lekker rustig, maar wel gezellig. Snel inschrijven en kijken wie er geholpen kon worden.

De eerste klussen werden al voorbereid, inclusief de oliewissel die voor mijn actie op de brug waar ik op ingepland was gedaan zou worden. Toch maar even een filter gehaald voor die actie. Jan had ze niet op voorraad en het is zonde om binnen een week weer te wisselen alleen voor het oliefilter. Zo duur zijn de filters niet en de Brezan zat redelijk in de buurt.

Bij terugkomst was het al weer wat drukker en de oliewisselactie kon afgerond worden, nu met vers filter.

Hierna was de brug vrij en kon ik aan de gang. Vol goede moed begon ik aan de actie.
Anjo's record was 3 uur en 2 minuten voor een koppelingswisselactie, daar moest toch wel in de buurt te komen zijn vond ik. Elke bout en moer die ik moest aanvallen ingespoten met WD40 en gaan. Het ging aardig en 3 uur later...

was ik eindelijk op de helft. He he, het kreng had ik te pakken. Wat zit dat tegen, zo'n startmotor die al 25 jaar niet los is geweest, net als de rest. Met de eerste 7 boutjes en moertjes ben ik een uur aan het vechten geweest, waarvan de onderste bout van de startmotor me ruim 40 minuten gekost heeft. :S Maar ala, nieuwe erop en gaan.

Tja, 'fitting is reverse of removal' klinkt leuk, maar het vereist toch wat planning. Helaas behoorde bij de planning ook de stelplaatjes en helaas waren die vergeten. Ach, met ringetjes lukte het ook aardig. Met de info dat ik +- 3.5 mm nodig zou hebben zijn er per imbusbout 2 M8 plaatjes (1.5 mm elk) en het originele stelplaatje (0.5 mm) er tussen en monteren. Helaas, 1.1 mm ruimte, dus dan maar het stelplaatje eruit e alleen met de ringetjes. Volgens Anjo was dat niet mogelijk zonder de ringetjes ook te laten vallen. Dat klonk als een uitdaging en ik zou blij zijn als het me 1x zou lukken zonder de ringetjes te laten vallen. Bij de eerste poging is dat prima gelukt zonder dat de ringetjes eruit vielen. Dat kon bij de rest ook. Inderdaad... bij de laatste gingen de ringetjes er vandoor. Darn, bijna perfect gelukt. De speling was nu 0.6 mm. Dat moest dan maar even, dichterbij zouden we toch niet komen. De zut er weer op met hulp en wat tips van Anjo. Het betere gereedschap zorgt inderdaad dat je sneller kan werken, maar ala, de uitlaat zat weer, met verse pakking, startmotor er weer op en klaar.

Ehm... waar is de rest nou? De hele klus had krap 6 uur gekost en zowat iedereen was in de tussentijd al vertrokken. Het idee om naderhand nog wat mensen te helpen viel dus in het water, men was al gevlogen. :humor:

Tijdens de klus wel een paar kleine pauzes gehouden, lunch en ff bijkletsen moest ook kunnen. Naast het werk kom je ook naar sleuteldagen voor de gezelligheid. Ik wel in elk geval. We zijn 17:30 vertrokken. Tijdens de rit wel nog een branderige lucht geroken, maar dat vond ik niet raar met een verse pakking in de uitlaat en een koppeling waar vast nog wel wat papiersnippers in rondzwierven van het verzenden. Om 18:00 kon Lijntje verlost worden van de lading, waarna ik met een ibu en een biertje op de bank kon ploffen. Heerlijk, zo'n brug die wel hoog genoeg komt om recht onder de wagen te kunnen staan, maar m'n rug klaagde wel wat na het klussen.

In elk geval was het een geslaagde dag voor mij, al is er nog een klein klusje over, het stellen van de koppeling, en mogen de bandjes van Lijntje echt vervangen worden. De droogtescheurtjes zijn nu wel wat duidelijker aanwezig. We hebben nog gekeken of de banden net zo oud als de koppeling en dus de wagen waren, maar we hebben geen leeftijdsindicatie gevonden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2010 12:45 #849658 door V300 register
Ik ben ook erg tevreden na de sleuteldag gister! Eigenlijk ben ik verder gekomen dan ik had gepland, en bovendien was het nog gezellig ook! Ik wilde even de Vario nakijken en afstellen, en dat is - mede met hulp van Anjo - goed gelukt. De riemen waren nog prima, de schijven zagen er erg goed uit, en er zat ook nog eens voldoende olie in. Dus dat valt allemaal weer heel erg mee!

Verder wilde ik iets doen aan het stationair toerental. De auto schudde altijd erg bij stationair draaiende motor, en ik dacht dat het voldoende zou zijn om even wat aan de CO-schroef en de stationaire afstelling te draaien. Maar Anjo zou Anjo niet zijn als hij dat als oplossing zou zien. De carb moest uit elkaar omdat de sproeier los zat. En dat is dan lastig afstellen. Afijn, om een lang verhaal kort te maken; de auto rijdt als nieuw, ik hoor de motor niet meer lopen, hij slaat niet meer af bij hard remmen, pakt gelijk goed op bij volgas, ik ben weer helemaal blij! :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2010 18:01 #849674 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Nabespreking sleuteldag Ermelo 2-10-2010

huysmans;157159 schreef : Anjo's record was 3 uur en 2 minuten voor een koppelingswisselactie, daar moest toch wel in de buurt te komen zijn vond ik. Elke bout en moer die ik moest aanvallen ingespoten met WD40 en gaan.

kun je nagaan, dat record was bij een voor mij vreemde auto; zonder WD40 en alle bouten waren ook nog niet los geweest.
enige voordeel daarbij was een brug, anders zou ik er 45min langer over doen:p

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2010 18:42 #849675 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Nabespreking sleuteldag Ermelo 2-10-2010
Och... ik heb een poosje op de vulplug van de bak zitten hengsten, Anjo komt erbij en die heeft hem binnen twee tellen los. Tja... :humor:

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2010 18:50 #849681 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Nabespreking sleuteldag Ermelo 2-10-2010
Maar jij had al het voorwerk al gedaan Joost ;)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2010 19:02 #849682 door 16673-dummy
Hmm... valt mee hoor :)
Ik was vooral de bodem aan het inspecteren op roest (helemaal niks gevonden gelukkig) en ondertussen had Anjo geloof ik al uitgevonden dat er een fusee- en stuurkogel aan vervanging toe waren :humor:

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-10-2010 19:18 #849687 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Nabespreking sleuteldag Ermelo 2-10-2010
Zijn jou deuren aan de bijrijders kant nu two-tone Joost? Het is net alsof ze onder de stootstrip lichter zijn.
En aan de andere kant zitten geen stootstrips meer :humor:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2010 19:38 #849689 door 16673-dummy
Nee hoor, gewoon lichtgroen.
De strips zitten er nog niet op omdat links opnieuw gespoten is. Vanwege het polijsten heb ik de strips nog niet terug geplakt. Maarja, ik heb nog geen tijd gehad om te polijsten... misschien komend weekend, maar ik denk het niet.
Dit weekend was eigenlijk teveel (vrijdagavond vergadering, zaterdag sleuteldag, vandaag verjaardag). Volgende keer anders plannen en rustigaan doen met evenementen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2010 21:14 #849712 door V300 register
Gister was ik al vroeg onderweg naar de sleuteldag, ik moest immers om 10 uur op de brug staan en er was geen begintijd genoemd of ik had er overheen gelezen, eerder aanwezig zijn kan nooit kwaad dacht ik. Rond kwart over negen Ermelo aangekomen vroeg ik me af of ik wel op het juiste adres was. De 340 die op de parkeerplaats stond verzekerde mij dat ik wel op het juiste adres was alleen was het nog donker in de werkplaats. Na een beetje rondlopen zag ik een jongeman in een container met snoeihout staan en ik vroeg aan hem wanneer het begon, hij ging het even aan de ouwe vragen en even later ging de deur open om mij, de vroege vogel, binnen te laten. Kreeg een bak koffie aangeboden en een paar minuten later kwamen er andere leden binnen, de dag kon beginnen!

Voor mij allemaal wereld vreemde gezichten, ik stelde mij voor en wat gesprekken kwamen op gang, kreeg wat aanwijzingen van Anjo en de auto kon de brug op. Nog nooit aan een auto gesleuteld begon ik met mede hulp van Anjo en Huysmans met het olie vervangen. Het eerste probleem kwam al te voorschijn, geen oliefilter gehaald en ook niet op voorraad. Dan maar naar de brezan, dankzij Huysmans die mij een lift aanbood en voor eerst in mijn leven zat ik in een CVT aangedreven auto. Kwam er ook achter dat bij hem een lampje op het dashboard brand als zijn licht aanstaat.

Weer bij de garage aangekomen de oliefilter vervangen, nieuwe olie erin en starten maar, ja uh de onsteking ligt eraf om de olie rond te pompen :humor:, weer wat geleerd.

Na het olie vervangen was het tijd voor nieuwe schokdempers achter te monteren. Goed, auto opkrikken want het wiel moet eraf, echter de moeren van de band gaat er makkelijker eraf als de band nog op de grond staat. weer naar beneden, moeren los, opkrikken en de demper met veel moeite eronder uit krijgen doordat de onderste bout zat goed vast geroest. De andere kant het zelfde verhaal.

Rond 2 uur naar huis gereden omdat ik rond 4, half 5 nog in den haag moest zijn. Kwam er niet aan toe om de kleppen te laten stellen en wat de motor wat beter af te laten stellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2010 22:24 #849721 door V300 register
Het was mijn eerste sleuteldag bij de 340 vereniging en het was een perfecte dag.
Omdat de sfeer goed was ,allemaal vriendelijke mensen.Ik weet niet meer alle namen maar de garagehouder Jan was mij behulpzaam bij het wisselen van banden. De 2 e velg mocht ik zelf balanceren ,helemaal trots was ik.
Anjo bekeek de onderkant van de wagen en konstateerde laswerk.Niet leuk maar goed om te weten wat me te doen staat.
Nieuwe bougies erin gedraaid.
Remlicht gerepareerd m.b.v. Anjo ,was een aarde probleem.Te wijten aan de bedrading van de trekhaak.Deze was niet helmaal correct aangesloten.

Kortom het nodige gedaan geleerd en leuke contacten gehad met de leden.
Zeker voor herhaling vatbaar.
Anjo bedankt voor hulp en organisatie Jan mastenbroek bedankt voor het beschikbaar stellen van de werkplaats en alle anderen bedankt voor de goede sfeer.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC