- Berichten: 249
BartJu's nieuwe 340
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Intussen wel bij de Liendense sleuteldag geweest, koppeling gesteld, en nog wat kleine zaakjes die niet te spannend zijn.
ZOm de 340 toch maar weer eens te laten ridjen zonet maar eens een rondje door de McDrive gemaakt.
Net voor deze snel-voedsel-straat kreeg de 340 ineens een erg sportief geluidje. Bij gasgeven brulde de hele auto, binnenin was het niet echt prettig. Duidelijk gevalletje 'iets met de uitlaat'. Waarschijnlijk iets los, want het is echt wel erger dan een klein roestgaatje.
Wel naar huis gereden (zoals mijn jongste al zei: er zijn zelfs mensen die geld betalen voor een brulpijp).
Helaas nu donker en de pijp nog heet, maar morgen heb ik dus weer wat te doen...
Benieuwd waar of wat er los ligt...Intussen wel nog bij de sleuteldag geweest (Lienden, middag sessie)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 249
Nou ja, nu weer enkel dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 249
Wel frapant dat dat gisteren al rijdend op een N-weg, rond 80km/u van het ene op het andere moment gebeurde. Geen voortekenen als bijgeluiden of zo.
Ook ziet de pijp er verder prima uit, geen noemenswaardige roest of zo (die demper/kat ziet er anagetaster uit.
Op de sleuteldag werd al geconstateerd dat de einddemper van een vroege 340 (wrs 343/345) zou zijn. Heft er hier te veel spanning op de pijp gestaan wegens iets andere passing?
Anyway, nu richting herstel:
Overzetstuk en aan elkaar ztten? Hele middenpijp vervangen?
Zoekend op kenteken vindt ik met en zonder middendemper, voor met of zonder kat tegen.
Suggesties welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De makkelijkste optie is een nieuwe pijp er onder, kost ook de wereld niet. Lassen zou ook wel gaan als de pijp verder nog goed is maar is wel een stuk meer werk en het risico dat hij opnieuw afbreekt is groot.
Ik zou er gewoon een nieuwe opzetten welke er op hoort.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 249
Moet partnummer 3212410 hebben. Bij nader inzien zijn de plaatjes bij VIDA niet helemaal correct hierin, wel staat dit nummer in een Note genoemd.
Zoiets dus:
bij bv skandix
of bij volvo340onderdelen .
Met nog twee klemmen erbij moet het goed komen lijkt me.
Met oog op de prijs heb ik al een vermoeden welke het gaat worden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 249
General Custom;258990 schreef : Zo te zien gebroken op de las, dat zou inderdaad kunnen komen doordat er te veel spanning op staat.
De makkelijkste optie is een nieuwe pijp er onder, kost ook de wereld niet. Lassen zou ook wel gaan als de pijp verder nog goed is maar is wel een stuk meer werk en het risico dat hij opnieuw afbreekt is groot.
Ik zou er gewoon een nieuwe opzetten welke er op hoort.
Dank voor de bevestigig Bart.
Inmiddels deze besteld , veel voordeliger zal het niet worden denk ik.
Wel nog even kijken hoe ik de nieuwe spanningsvrij(er) kan ophangen. De kier die je nu ziet is ca 1 cm, dus dat is grofwegwat ie meer nodig heeft, zou ik zo denken.
Maar eerst de bezorging van nieuw maar afwachten...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 249
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
François;258994 schreef : Gebroken op de las? Is de uitlaat op die plek dan gelast?
Daar is de pijp niet gelast, De pijp is daar opgetrompt zodat het over de pijp van de demper/cat kan schuiven.
Maar hoe die kan afbreken zoals daar heb ik nog nooit gezien. Wel vaker bij de lasnaad bij de pot waar de pijp daar gelast is, vreemd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 249
Enige verdenkingen:
Pijp kiert nu dus 1 cm. Die trekspanning stond er dus altijd op.
de motor liep een tijdje bar slecht, blok wilde nogal schudden. Weet niet waar die spnanning/speling wordt opgevangen?
Van de zomer spruitstuk erafgehad, heb hierbij de voorpijp wel los gehad, mogelijk toen een beginnend knikje in gekomen? Anderzijds, motor en voorpijp zitten nog voor de kat. En die hangt er nog gewoon.
Wat me dus ook verbaasde is het plotselinge ervan. Geen extra brom van een beginnde lekkage op scheur of zo. Het was op een gewone N-weg, snelheid ca 80km/u, en in een keer brulpijp... Ook geen hobbels of roep op de weg, of iets anders van buitenaf.
Daarom dacht ik dat er een stuk was losgeschoten, dat gebeurt natuurlijk wel zo plotseling.
Roest etc valt ook reuze mee, lijkt geen rol te spelen op dat hele deel, het ziet er niet verzwakt uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.