Mijn eerste Volvo: 360 gle '83
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Johnny40;253629 schreef : Oké. Ik ben aan het bestellen bij parts4swedes. Ze sturen morgen een offerte. Ik ben er alleen achter gekomen dat mijn chassis nummer wat afwijkt.... Let op. XLB344243EC816696. Op mijn auto staat XLB niet op trouwens.
Dat is een heel normaal chassisnummer voor een 300-serie hoor. XLB344 is wel een leuke, daar kom je de oude typebenaming van Volvo weer tegen; 300-serie, 4-cilinders, en 4 deurs carrosserie. Bij een 3-deurs staat daar tot het laatste bouwjaar toe "343".
Op de afbeelding in de bijlage mijn chassisnummers, ter vergelijking.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Misschien moet je eens overwegen op lid te worden van de Volvo 300 Club, er staat een onschatbare waarde aan o.a. technische documentatie in het ledenmenu. Ook kun je langskomen bij diverse evenementen en sleuteldagen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een grote beurt kan inderdaad geen kwaad, en ik zou ook even naar de staat van je banden kijken. Als ze niet veel heeft gereden kan 't zomaar zijn dat de vorige eigenaar niet heeft omgekeken naar de banden, en na verloop van tijd krijg je toch last van droogtescheurtjes.
Na de onderhoudsbeurt kan ik je ook wel aanraden om eens 98 te tanken en een flink stuk snelweg te gaan rijden. Dan "brand" alles lekker schoon,vooral als d'r veel korte ritten mee zijn gemaakt. Dat levert een merkbaar verschil op uit mijn eigen ervaring.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dankjewel voor het gerust stellen over het chassis nummer. Ik was al bang dat er mee gerommeld was.
De kriksteunen zijn kei hard hoor. Ik heb er op gelet toen ik hem erop liet zakken. Ze gaven geen krimp. Er zit trouwens helemaal geen roest aan onder zijde. Alleen een dikke laag coating. Alleen het subframe begint iets te roesten.
Ik ben al wel lid van dit forum maar ik zal eens zoeken hoe het lidmaatschap werkt. Alleen de meeste sleuteldagen enzo van jullie zijn zeker op zondag? Dat is de dag dat mijn Volvo binnen blijft wegens geloofsovertuiging.
Bedankt voor de tips. De banden zijn nog prima en zodra mijn volle tank E95 bijna leeg is gooi ik m vol met E98
Onderdelen zijn besteld. Prijzen vergeleken met skandix en dafhobby. Uiteraard is het iets duurder maar ik vind het niet tegenvallen. Met orgineel hoef ik niet te twijfelen of het goed is. Hopen dat ik volgende week weer kan rijden. Volgende week zaterdag moet hij uit de schuur dus haast is geboden.
Weten jullie trouwens welke olie in de bak en achteras moet. En misschien hoeveel liter ongeveer?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Johnny40;253641 schreef : Weten jullie trouwens welke olie in de bak en achteras moet. En misschien hoeveel liter ongeveer?
Inhoud vd bak en differentieel wil nog wel eens verschillen per productie jaar, aangezien er verschillende zijn gebruikt. Ik geloof dat de 360's uit '83 een soort verlenging hebben tussen de bak en diff waar de 5e versnelling in zit, sinds het origineel een 4 bak is.
Ik heb toevallig 2 weken terug hetzelfde klusje gedaan; er gaat zo'n 3,5 liter ATF-F in de bak en 1,5 liter 80W90 in het diff. Ik zou gelijk de pakking van het diff vervangen, je kunt zo'n setje kopen bij BornBuiltBeauties geloof ik.
Voor de bak heb je nog wel een paar koperen ringen nodig voor de aftap- en vulpluggen, dat zijn dezelfde maat als die voor je motorolie aftapplug, kun je gewoon halen bij de automaterialenzaak.
Oh en een tip als je de bak weer vult: als je de bak er niet onderuit wilt halen raad ik je zo'n overhevelpompje aan, anders kom je d'r nooit bij. En probeer je auto zoveel mogelijk links op te krikken, dan kun je namelijk meer olie kwijt in de bak en dan wordt de 5e versnelling (die hoog zit) beter gesmeerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
eipmiw;253642 schreef : Het lijkt net of de sedans aan populariteit beginnen te winnen! Terecht, vind ik.
Ongeacht smaak wat iemand mooier vindt, een sedan is ook wat stijver en stiller bij het rijden. Dat merk je best wel goed.
Marty360GLS;253644 schreef : Inhoud vd bak en differentieel wil nog wel eens verschillen per productie jaar, aangezien er verschillende zijn gebruikt. Ik geloof dat de 360's uit '83 een soort verlenging hebben tussen de bak en diff waar de 5e versnelling in zit, sinds het origineel een 4 bak is.
Alle 5-bakken van 340's en 360's hebben dat extra stuk. De overbrenging van het differentieel kan wel anders zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
eipmiw;253642 schreef : Het lijkt net of de sedans aan populariteit beginnen te winnen! Terecht, vind ik.
Ik rijd nu weer rond in mijn sedan, die is begin deze maand uit de garage gehaald.
Ongeacht smaak wat iemand mooier vindt, een sedan is ook wat stijver en stiller bij het rijden. Dat merk je best wel goed.
Vind ik ook, het is wat ''robuuster''. Mijn sedan is een vario. Zal er wel een willen met een 5-bak. Wat rijd mijn Blueline toch lekker.... ik mis hem.
Ik denk er wel eens over na om een 5-bak onder mijn sedan te hangen. Maarja, dat verpest wel een beetje de originaliteit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.