Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
- V300 register
- Verbannen
-
Maar als dit geen problemen zou geven, wat kan dan het kwaad zijn geweest waarom ie niet meer vooruit wilde?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Schijnbaar is vocht voorlopig de hoofdoorzaak. Met het weer van vandaag zou het weer mis moeten zijn. Bedoel je met luchtinlaat de pannenkoek-luchtfilter? Die raakt inderdaad vaak los en dient (met andere boutjes) te worden vastgezet.
De rotor kun je beter vervangen als er een scheur of inbranding in zit. In de behuizing van de verdelerkap mag ook geen scheur zitten. Kijk wel of de contactpunten in de nieuwe verdelerkap van messing of koper zijn (i.p.v. aluminium). Die versie schijnt beter te zijn, zo werd mij verteld.
Zijn de bougiekabels en bobinekabel nog in goede staat? De blauwe kabels zijn niet origineel. De kabels dienen na een aantal jaren toch preventief te worden vervangen. Ik zou originele Volvo of goede merkkabels proberen te bemachtigen (uitsluitend nieuw). Dit is relatief snel en goedkoop uit te voeren. Bij werkzaamheden aan de ontsteking koppel ik altijd de minpool van de accu los, maar dat spreekt voor zich.
Mocht dit niet de oorzaak zijn, kun je die alvast van je oorzaken-lijstje afstrepen. De carburateur (inclusief de carburateurvoet) en het stellen van de kleppen zou ik ook op je toekomstige to-do-lijstje zetten. De carburateur is - zoals ook door clubleden gemeld - vaak de oorzaak van betrouwbaarheidsproblemen.
Groet, Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo1914;237789 schreef : Ik zou originele Volvo of goede merkkabels proberen te bemachtigen (uitsluitend nieuw).
Nieuwe Beru-kabeltjes bestellen. Dat zijn de kabels die Volvo zelf ook gebruikte. Voor een 1.4 kost een setje rond de ?30 geloof ik.
De blauwe kabels zijn op zich ook niet slecht, zijn van siliconen. Het zijn meer de aansluitingen die over het algemeen vrij bout zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
EDIT dit geldt voor de 1.4 "cleon" motoren in ieder geval
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De oude heb ik bewaard, 1 koperen contact bovenop was volledig geoxideerd maar met een boor heb ik die ook weer wat frisser gekregen. Prima reserveding.
Qua betrouwbaarheid, ik vond het probleem onder het luchthuis, daar zitten rondom boutjes welke los waren getrilt, waardoor de carb niet zo stabiel meer op zn voet zat. Sleuteltje 8 (?) en hij loopt een stuk lekkerder!
Binnenkort de roest aanpakken, voor het winter wordt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kijk morgen dan ook naar de (holle) voorbalk. Deze constructie is vaak doorgerot en zorgt voor APK-problemen. Als hij op de brug staat, kun je hem goed schoonmaken (stofzuiger, compressor) en met tectyl behandelen. Ik dacht dat de voorbalk door sommige 340-rijders zelfs is dichtgelast.
Ga je het laswerk zelf doen of laat je het doen? Erik van O. is bekend met alle roestpunten van de 340 !
Heb je overigens geen startproblemen meer gehad?
Groet,
Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo1914;238156 schreef : Kijk morgen dan ook naar de (holle) voorbalk. Deze constructie is vaak doorgerot en zorgt voor APK-problemen. Als hij op de brug staat, kun je hem goed schoonmaken (stofzuiger, compressor) en met tectyl behandelen. Ik dacht dat de voorbalk door sommige 340-rijders zelfs is dichtgelast.
Met 4 parkers en speednuts per kant, een plastic plaat en afdichtkit (raamrubberkit/vloeibare pakking/... als het maar goed afdicht) kun je zelf in een uurtje tijd die gaten zelfs al dicht maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.