Project: Volvo 340 -> 1.7 turbo (Volvo 440)
- V300 register
- Verbannen
-
Aangezien mijn net-gekochte wat mankementen vertoont vanuit het hart (1.7 carburateur motor) die te maken hebben met de carburateur sta ik voor de volgende keuze:
Carburateur revisie:
Minimale kosten 110,- (Revisie set + Nieuwe vlotter)
Verwachte kosten 160,- (Revisie set + Nieuwe vlotter + Reserve carb)
Voordelen: Makkelijk, risicoloos, goedkoop(st) en klaar v??r de sneeuw :groovy:
Engine swap:
Minimale kosten 150,- (Complete 1.7 turbo motor uit een 440 incl electronica en toebehoren)
Verwachte kosten 250,- (1.7 motor + kleine onderdelen)
Voordelen: Vermogen!!:drool:, Betrouwbaarheid (injectie), Leerzaam en wellicht waarde vermeerderend?
Mijn vraag is: wat vinden jullie van het project?
Ik denk te weten wat de knelpunten van de turbo zijn (past niet standaard, inlaat/uitlaat-spruitstuk omlassen, electronica, delen van het dragende chassis van de 340 moeten uitgeslepen worden, koppeling gaat waarschijnlijk slippen bij 120 pk) en dat dit waarschijnlijk meer tijd gaat kosten dan ik nu denk.
??n van de forumgangers hier heeft zijn zorgen al zeer concreet geuit en dat is (gezien zijn ervaring met de swap) al heel erg nuttig maar ik hoor graag van zoveel mogelijk kanten en in zo diep mogelijk detail wat jullie hier van denken.
Alvast bedankt voor de reacties,
Bram
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
brahov;224915 schreef : Mijn vraag is: wat vinden jullie van het project?
Ik denk te weten wat de knelpunten van de turbo zijn (past niet standaard, inlaat/uitlaat-spruitstuk omlassen, electronica, delen van het dragende chassis van de 340 moeten uitgeslepen worden, koppeling gaat waarschijnlijk slippen bij 120 pk) en dat dit waarschijnlijk meer tijd gaat kosten dan ik nu denk.
-Aandrijfas kan dit dit vermogen niet aan waardoor de vertanding weg vreet.
-Herkeuring bij RDW doordat het vermogen de helft meer wordt.
-Andere remmen e.d. nodig voor bovenstaande herkeuring.
Dat is wat ik zo even kan bedenken...
Ik zou het in elk geval niet aandurven. Ombouwen naar 1.7 multipoint injectie uit een vroege 440 lijkt me dan op zich nog wat beter bereikbaar, en daar is ook meer over te vinden hier op het forum.
Ik geloof zelfs dat het onderblok kan blijven zitten, en het dus enkel de kop en computer is wat je in moet bouwen, maar dat heb ik ook maar ergens gelezen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
General Custom;224922 schreef : -Aandrijfas kan dit dit vermogen niet aan waardoor de vertanding weg vreet.
-Herkeuring bij RDW doordat het vermogen de helft meer wordt.
-Andere remmen e.d. nodig voor bovenstaande herkeuring.
Dat is wat ik zo even kan bedenken...
Ik zou het in elk geval niet aandurven. Ombouwen naar 1.7 multipoint injectie uit een vroege 440 lijkt me dan op zich nog wat beter bereikbaar, en daar is ook meer over te vinden hier op het forum.
Ik geloof zelfs dat het onderblok kan blijven zitten, en het dus enkel de kop en computer is wat je in moet bouwen, maar dat heb ik ook maar ergens gelezen...
herkeuring is geen probleem, remmen ook niet..
denk eerder aan benzine toevoer problemen, electronica rommel, er komt altijd meer bjj kijken dan je denkt.. je bent zo 500 euro verder en dan moeten de eerste kilometers nog gemaakt worden!
een blok, mss kapotte turbo
vloeistoffen, van de action of dure?
pakkingen en keerringen
brandstofleiding en pomp
koppeling, drukgroep
zelf aandrijf as maken of een aantal originele op voorraad
enz..
ik raad het je zeker niet af, het is leerzaam en leuk om te doen.. ik heb ook geen idee van je sleutelskills, maar een motor (netjes) ombouwen in een auto waar ie niet in hoort geeft altijd een hoop onverwachte problemen!
ik zou inderdaad eerst voor alleen injectie gaan, heb je dat draaiend dan kan die turbo altijd nog

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Tenzij je natuurlijk het onderblok laat zitten en alleen de kop + aanverwante zooi vervangt... Maar dan krijg je weer andere complicaties, ik denk zo maar even los: sensorposities, je blok moet leeg (olie + koelvloeistof), distributie timing...
@ Bart: Voor zover ik heb begrepen kan de aandrijfas 120PK nog n?t aan, zolang je maar niet gaat clutch-dumpen. Maarja, je rijdt in een turbo of niet, natuurlijk, dus sjah..., je wil t?ch als eerste bij het stoplicht weg zijn...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Stuur even PB-tje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Daarnaast niet vergeten:
-Uitlaat maken (downpipe + de rest, je kan ook de originele uitlaat proberen passend te maken..)
-(Intank) brandstofpomp assembly
-Brandstofleidingen + filter
-Intercooler buizen aanpassen
-Intercooler passend maken
Trouwens, pak wel een 215mm koppelingsplaat van een alfa 145 oid. Ik heb er nog een liggen als interesse hebt. In combinatie met de originele 215mm turbo drukgroep kan dat een hoop hebben. Mits dat je een laat type b18ft hebt. Met een 215mm set.
Met vriendelijke groet,
Fabian Bijlsma
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat betreft de 1.7 of 1.8 n/a injectie: past deze zonder hort of stoot? Ik neem aan de deze ook cross-flow is en dus een (inlaat)spruitstuk heeft waar deze niet standaard zit.. Komen hier niet (in mindere mate) dezelfde problemen uit als bij de turbo? (Ook een in-tank brandstofpomp + leidingen, elektronica, etc.)
Zit het grote verschil hem dan puur en alleen in het bakken van een downpipe, wat intercooler slangen en natuurlijk het meest voor de hand liggende probleem: het lassen van het (aluminium) inlaatspruitstuk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik weet niet hoe het met de turbo is, maar de n/a injectie is niet echt "crossflow"... het inlaatspruitstuk loopt ?ver het kleppendeksel heen maar gaat de kop in aan dezelfde kant als de uitlaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.