show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-03-2015 10:53 #956348
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
met 1000 kilo aan de kogel wil die inderdaad niet meer ver boven de 100 zonder volgas te geven. maar 80-95 op de teller wil nog best met redelijk beperkt lawaai/verbruik (heb je ooit een forse caravan getrokken met wat voor auto dan ook?? krap 1 op 8 is niet eens zo heel slecht hoor
)
de ?chte beperking zit in de zijwindgevoeligheid en rechtuitstabiliteit van de combinatie. Op de autoroute du soleil wordt je bijvoorbeeld door touringcars regelmatig een stuk naar de kant geblazen. Je gaat vanzelf tegensturen als je er weer een ziet aankomen in de spiegels maar fijn is het niet. Dan rijdt een vouwwagen of kleine aanhanger een heel stuk beter.

de ?chte beperking zit in de zijwindgevoeligheid en rechtuitstabiliteit van de combinatie. Op de autoroute du soleil wordt je bijvoorbeeld door touringcars regelmatig een stuk naar de kant geblazen. Je gaat vanzelf tegensturen als je er weer een ziet aankomen in de spiegels maar fijn is het niet. Dan rijdt een vouwwagen of kleine aanhanger een heel stuk beter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2015 19:41 #956363
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Ik vroeg me af of het volgende duidt op een versleten koppeling.
Namelijk als ik helemaal in stuur, (bijna altijd naar rechts) dan begint de koppeling als een gek te bokken bij het stilhouden. Druk dan ook meteen de koppeling weer helemaal in als dat gebeurd , ben anders bang dat hij er onderuit klapt want het word steeds erger als ik hem stil hou.
Het gaat dan wel als ik wat meer gas geef (3000 toeren) en dan snel laat opkomen. Dan is er niets aan de hand.
En gebeurd voornamelijk als hij nog koud is.
Of is er iets anders aan de hand :S
Namelijk als ik helemaal in stuur, (bijna altijd naar rechts) dan begint de koppeling als een gek te bokken bij het stilhouden. Druk dan ook meteen de koppeling weer helemaal in als dat gebeurd , ben anders bang dat hij er onderuit klapt want het word steeds erger als ik hem stil hou.
Het gaat dan wel als ik wat meer gas geef (3000 toeren) en dan snel laat opkomen. Dan is er niets aan de hand.
En gebeurd voornamelijk als hij nog koud is.
Of is er iets anders aan de hand :S
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-03-2015 21:11 #956364
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Ik denk niet dat er echt veel aan de hand is.
Als je helemaal instuurt heb je gewoon wat meer kracht nodig om weg te komen (iets natuurkundigs waar ik weinig verstand van heb met dat de achterwielen de auto rechtdoor willen duwen of zo). Dat hebben mijn beide 340's ook, en mijn Camaro met vloeistofkoppeling ook.
Anyway, als je koppeling bijna op is dan krijg je bij een handgeschakelde auto het vario-effect. Hij maakt eerst toeren, jij laat de koppeling los, en het duurt nog even voor de frictieplaat echt koppelt.
Ik heb ook eens gehoord dat je de koppeling kunt testen door 30-40 te rijden of zo, en vervolgens naar zijn 5 te schakelen. Als de motor het moeilijk krijgt wanneer je de koppeling los hebt gelaten, dan is je koppeling nog goed.
Als je helemaal instuurt heb je gewoon wat meer kracht nodig om weg te komen (iets natuurkundigs waar ik weinig verstand van heb met dat de achterwielen de auto rechtdoor willen duwen of zo). Dat hebben mijn beide 340's ook, en mijn Camaro met vloeistofkoppeling ook.
Anyway, als je koppeling bijna op is dan krijg je bij een handgeschakelde auto het vario-effect. Hij maakt eerst toeren, jij laat de koppeling los, en het duurt nog even voor de frictieplaat echt koppelt.
Ik heb ook eens gehoord dat je de koppeling kunt testen door 30-40 te rijden of zo, en vervolgens naar zijn 5 te schakelen. Als de motor het moeilijk krijgt wanneer je de koppeling los hebt gelaten, dan is je koppeling nog goed.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2015 21:25 #956365
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Laag in de toeren plankgas geven. Als eerst het toerental stijgt en pas daarna de snelheid, slipt je koppeling.
Trillen komt vaak door een kromme plaat (verbrande koppeling) of vuil op de plaat, bijv. olie(lekke keerring). Linksaf, rechtsaf, de grond in of het luchtruim opzoeken maakt voor een koppeling niet uit.
Trillen komt vaak door een kromme plaat (verbrande koppeling) of vuil op de plaat, bijv. olie(lekke keerring). Linksaf, rechtsaf, de grond in of het luchtruim opzoeken maakt voor een koppeling niet uit.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2015 17:12 #956373
door Steven340
Ik denk inderdaad dat ik een kromme plaat heb. Heb het soms ook (toevallig vandaag nog) met normaal rechtuit optrekken. Is het te zien zonder de hele koppeling eruit te halen? Of moet de boel dan helemaal uit elkaar om te kijken hoe de slijtage is.
(geen verstand van, nooit gedaan :no_comment:)
(geen verstand van, nooit gedaan :no_comment:)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2015 18:35 #956377
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Doe maar ff kalm. Niet te overhaast handelen. Je auto heeft net een tijd stilgestaan; het kan ook vuil zijn.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2015 18:47 #956378
door Steven340
Nou kan er verder prima mee rijden hoor, maar had het ook al voordat hij aan z'n winterslaap begon.
Nee ik was zoiezo niet van plan iets aan die auto te doen, tot aankomende winter, hooguit een oliewissel. Maar goed, vroeg me het gewoon af.
Ben nu in ieder geval al een heel stuk wijzer geworden wat de carb. en de poespas er omheen betreft, dus nu weer verder kijken naar andere dingen
Nee ik was zoiezo niet van plan iets aan die auto te doen, tot aankomende winter, hooguit een oliewissel. Maar goed, vroeg me het gewoon af.
Ben nu in ieder geval al een heel stuk wijzer geworden wat de carb. en de poespas er omheen betreft, dus nu weer verder kijken naar andere dingen

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-03-2015 20:00 #956383
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
Een koppeling geeft het ook niet zomaar op, al is het trillen best wel vervelend, heb het zelf ook ooit gehad met een ander merk auto.
Ook jij komt natuurlijk weer naar Leidschendam Steven....:yesyes:
Kijk je er samen met de TC even of een andere terzake kundige naar, goed idee?
Tot die tijd kalm doorrijden, juist het met een hoog toerental aan laten grijpen van de koppeling zorgt voor overmatige slijtage.
Ook jij komt natuurlijk weer naar Leidschendam Steven....:yesyes:
Kijk je er samen met de TC even of een andere terzake kundige naar, goed idee?
Tot die tijd kalm doorrijden, juist het met een hoog toerental aan laten grijpen van de koppeling zorgt voor overmatige slijtage.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2015 20:41 #956390
door Steven340
Kom zoiezo naar Leidschendam i.d.d. 
Ook om m'n CO met behulp van de computer af te stellen, en wellicht olie verversen. De oude zit er ook alweer bijna 10.000km in.

Ook om m'n CO met behulp van de computer af te stellen, en wellicht olie verversen. De oude zit er ook alweer bijna 10.000km in.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2015 19:46 #956494
door Steven340
Nou liep de motor wat onregelmatig stationair en dieselde hij regelmatig na,
elders gelezen hier op het forum dat wat het nadieselen betreft nog wel eens de stationair sproeier kon zijn, dus vervangen met een andere en BAM! probleem opgelost.
Vervolgens kon ik (alweer) alle moeren en schroeven van de carb. opnieuw vastdraaien want alle schroeven van de vlotterdeksel en de vier moeren van de carb zelf waren weer los getrilt.
Toen nog geen verschil, endje gereden en opeens 1500 toeren stationair maar zeeeeer regelmatig. Dus stationair goed gezet en loopt werkelijk perfect. Beter kan niet.
BAM! Opgelost
Nou is dat natuurlijk tijdelijk, want geheid dat de boel weer gaat los trillen, a.s. zaterdag geen tijd wanwege de v3c meeting. Zondag dan maar even nylon lockmoeren erop draaien, een 4 keer zo dikke pakking tussen de voet dauwen en loctite op alle schroeven spuiten. Merkte ook dat er eentje al op het punt stond door te draaien van de vlotter deksel dus daar maar even een helicoil intrappen.
Ach, houd je bezig...... :f
elders gelezen hier op het forum dat wat het nadieselen betreft nog wel eens de stationair sproeier kon zijn, dus vervangen met een andere en BAM! probleem opgelost.
Vervolgens kon ik (alweer) alle moeren en schroeven van de carb. opnieuw vastdraaien want alle schroeven van de vlotterdeksel en de vier moeren van de carb zelf waren weer los getrilt.
Toen nog geen verschil, endje gereden en opeens 1500 toeren stationair maar zeeeeer regelmatig. Dus stationair goed gezet en loopt werkelijk perfect. Beter kan niet.
BAM! Opgelost

Nou is dat natuurlijk tijdelijk, want geheid dat de boel weer gaat los trillen, a.s. zaterdag geen tijd wanwege de v3c meeting. Zondag dan maar even nylon lockmoeren erop draaien, een 4 keer zo dikke pakking tussen de voet dauwen en loctite op alle schroeven spuiten. Merkte ook dat er eentje al op het punt stond door te draaien van de vlotter deksel dus daar maar even een helicoil intrappen.
Ach, houd je bezig...... :f
Moderators: Mark Smeets