show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Freek's Volvo 340 Vario!

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2011 18:07 #861710 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Freek's Volvo 340 Vario!

Freek van Triel;167087 schreef : Degene die serieuze interesse heeft in de spatlappen mag ze hebben voor noppes! Het liefste zou ik een mooi setje Volvo lichtmetaal eronder leggen, maar honingraat of cup velgjes zou ik ook niet verkeerd vinden. In ieder geval niks extreem fouts!

Hoi Freek. Ik lees dat je serieus bezig bent. Chappeau daarvoor. Zou je het leuk vinden om van de club lid te worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2011 16:04 #866203 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Freek's Volvo 340 Vario!
Even een tijdje niet actief geweest op het forum maar natuurlijk wel actief met de auto! De emvk is inmiddels vervangen en dit scheelt al een hoop. Hoewel hij nog niet altijd goed loopt. Over het algemeen loopt de auto een stuk rustiger, maar het kan ook zijn dat het toerental in een keer fors omhoog schiet zonder dat je iets doet. Kan dit te maken hebben met een vacu?m lek?
De druk die ik in slang A blaas loopt langzaam weg, slang B houdt hem vast. Dit zou moeten betekenen dat de membranen in ieder geval in orde zijn. Misschien ergens een lek in de slang?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2011 16:10 #866204 door V300 register
Een gaar slangetje behoort dan inderdaad tot de mogelijkheden.

Met een vacu?mlek heb je eerder dat het toerental altijd onregelmatig is (toeren gaan stationair op en neer), tenzij je er met een deo-spuitbus of whatever bij spuit, dan opeens constantere toeren (hoger). Het kan wel zo zijn dat de boel is afgesteld met een vacu?mlek, waardoor hij af en toe omhoog lijkt te schieten, terwijl dat de (te hoge) afstelling is. Maar met deze carburateurs kan het van alles zijn. Wellicht helpt het vervangen van de ontsteking ook wel, vonkt ie (altijd) goed?

(edit: met 'zonder dat je iets doet' nam ik aan dat je stationair bedoelde)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2011 23:17 #866312 door V300 register
Ik heb het inderdaad een beetje onduidelijk verwoord. Ik bedoelde dat wanneer je een constante snelheid rijdt, het toerental in een keer omhoog schiet zonder dat je gas bij geeft. Maar stationair is het ook nogal wisselend. Morgen op de brug toch maar even zoeken naar een mogelijk lek!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2011 23:38 #866316 door V300 register
Ik denk niet dat een vacu?mlek bij de carburateur zo'n plotselinge verhoging van het toerental kan veroorzaken. Misschien heeft het idd verband met je eerdere bevinding met de CVT? Maar dat blijft voor mij ook een vraag.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2011 23:48 #866317 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Freek's Volvo 340 Vario!
als het toerental even omhoog schiet bij constant rijden is de hoofdverdachte daarvoor het tachorelais (een of meerdere soldeereilandjes gescheurd), stationair afstelling heeft daar in principe weinig mee te maken, dat is dus nog een ander probleempje:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2011 13:46 #866438 door V300 register
Gisteravond even de auto op de put gehad om het lek te zoeken. Wanneer je in slang A lucht blaast en deze druk vast probeert te houden, hoor je achteraan bij de vario, waar de plastic slang een rubberen slang wordt (doorvoerpotje?), de lucht met kleine pufjes weglopen. De membranen zijn in orde maar misschien is de slang gescheurd of is het doorvoerpotje zelf lek?
Tachorelais heb ik nog niet nagekeken maar ik heb wel even naar de emvk geluisterd bij stationair lopen. De emvk klikt soms spontaan en dan schiet het toerental in een keer omhoog. Zou het tachorelais dan toch de boosdoener zijn?
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen aan de auto maar ik heb het idee dat dit iets te moeilijk gaat worden voor een leek als ik. Dus welke hobbyist heeft zin en tijd om deze Volvo liefhebber met 2 linker handen te helpen? In de avonden heb ik beschikking tot een put en een hoop gereedschap, en natuurlijk staat er een vergoeding tegenover!:D

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-02-2011 17:50 #866462 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Freek's Volvo 340 Vario!
Ook mijn kennis reikt nog niet zo heel erg ver maar heb ondertussen al wel wat ervaring opgedaan met de emvk, tachorelais en de cvt zelf, ik zou je dan ook graag helpen al zag ik dat jouw woonplaats best een eindje verwijderd is van de mijne.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2011 21:10 #866582 door V300 register
klinkt als de buitenste dichtring van het doorvoerpotje.

is op zich te doen zonder riemen demontage etc..
wel zou ik nog een keer de moeite moeten doen om alle maten van de betreffende keerringen op te nemen zodat iedereen deze vervolgens gewoon van een papiertje kan gaan bestellen bij een revisiebedrijf oid..

misschien een idee voor de technotip!?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC