Jos360's Volvo 343 Black Beauty
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben aan het brainstormen wat ik met de 343 ga doen maar ik ben er nog niet zeker van. Lijstje met goede en slechte punten:
Goed:
-Belastingvrij
-Black Beauty, mooi en zeldzaam dus
-Oude neus
-Leuke onderdelen zoals metertjes op de middenconsole, rood interieur, gastank!
Slecht:
-Roest, veel roest
-Achtervering doorgezakt (beide bladveren gebroken)
-Motor heeft service nodig (carb is verrot, loopt niet lekker stationair).
-Waarschijnlijk heeft de vario service nodig
-Geen APK meer sinds anderhalf jaar
Mijn initiele plan is zodra ik thuis kom (5 weken) het ding APK klaar te maken, noodzakelijke roest oplappen en technisch in orde maken. Dan keuren en een tijdje rondrijden om te kijken of het bevalt met een 1400 vario.
Of ik hem daarna op ga knappen zie ik nog wel. Ik wil hem iig niet naar de sloop brengen of voor onderdelen verkopen. Dat is zonde van de auto.
Nou goed, iedereen schreeuwt altijd om foto's dus bij deze foto's. Hier kun je duidelijk zien dat de carrosserie niet onredbaar is maar zeker niet in goede staat is (oa. bodemplaat, paravan zijn slecht...)
Mooie wagen! Vooral die striping, voorspoiler en wielen doen het hem.
Mooie dashboardklokjes. Gelukkig zit er een toerenteller in dus hoef ik geen GLS klokkenset te zoeken. Een toerenteller is toch wel mijn minste vereiste namelijk

Gastank in de achterbak, en mooi oud kenteken. Blauwe platen mag dan wel niet maar ik denk dat het wel mooi zou staan op deze auto!
Veel roestigheid aan de onderkant, maar gelukkig weinig rottigheid zo te zien. Ik denk echter dat er veel zit dat niet op de foto te zien is. Dat inspecteer ik later nog wel.
Achtervering doorgezakt. Gelukkig is dat zo opgelost. Ik kan tijdelijk de achtervering van mijn 360 er onderuit pakken, dat is toch hetzelfde neem ik aan? Daarvan zijn de remmen al nieuw dus dat is ook meteen handig voor de APK.
BB interieur! Weet iemand of dit hetzelfde rode interieur is als in sommige andere 300's zit? Er zitten namelijk wat plekjes op en ik weet niet of die er uit te halen zijn.
Zoals je ziet heeft ook de carrosserie een flinke opknapbeurt nodig. Deukjes, krasjes, vale lak. Het ziet er maar uit als een uitgeleefde auto.
Mooie klokkenset!
Overzichtje. Vooral het BB-stuur vind ik ook erg mooi.
Over 5 weken dus eerst maar eens APK klaar maken en kijken hoe het bevalt. Lijkt me leuk om er een tijdje mee rond te rijden!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-

Een BB is idd een mooie wagen! Ik vind de oude neusjes maar lelijk, maar met de zwarte lak + rode accenten is het toch een leuke wagen!

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ligt er al een B14.3 of B14.4 in of heeft de kerel die dat ding eronder geschroefd heeft M10x25x1.25 bouten gevonden?
- V300 register
- Verbannen
-
Die bekleding is iig in duitsland geleverd in de 'silberling' uitvoering, een grijs metallic met lichtmetalo's. Ook de volvo 66 is zo geleverd; die stoelen zijn eender op de zittingframe na. De bank past dan weer niet...
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;152510 schreef : hee vaag, dat is ook niet de originele stabilisatorstang/voorste motorsteun.
ligt er al een B14.3 of B14.4 in of heeft de kerel die dat ding eronder geschroefd heeft M10x25x1.25 bouten gevonden?
Ik heb geen idee van die 1400 blokken maar op de foto die ik heb ligt er een motor in met renix ontsteking en pannenkoek-luchtfilter.
Even kijken of ik die foto kan uploaden.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Bedankt, daar herinner ik je later misschien nog aan. Ik moet zo snel mogelijk vervoer hebben in NL want mijn Jeep heeft een paar weken nodig om aan te komen. Ondertussen wil ik dus de 343 een APK geven en daarvoor gebruik ik mijn voorraad onderdelen en mijn 360 als donor. Wat lapwerk met het lasapparaat en ik moet wel een APKtje kunnen halen.
Dan kan ik hem eens een tijdje rondrijden en bepalen wat ik er mee wil gaan doen. Als ik deze ophanging daarna ga opknappen (alles spuiten, nieuwe lagers, rubbers, remmen, etc) heb ik toch weer 2 bladveren nodig.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zal waarschijnlijk nog wel eens een complete motorkabelboom gaan vervangen ofzo :humor:
- V300 register
- Verbannen
-

Klokjes zijn inderdaad leuk maar af-fabriek had ie links en rechts ventilatiegaten. Dat heeft ook zeker voordelen, want met die driehoeks ruitjes in de portieren heb je daarlangs dus gewoon zeer weinig ventilatie op je lichaam. Loopt het klokje nog? (deze zijn 9 van de 10 kapot). Ik heb nog een buitentemperatuurmeter liggen en vacuummeter liggen met deze randen. Daar zitten ook bruine kapjes bij dus die zijn eigenlijk bedoeld voor het 1976-1977 dashboard.
Daarbij had je namelijk af-fabriek alleen het klokje (m?t kap) in het midden. Links en rechts van het klokje was wel een gat in het staal, maar de bekleding liep gewoon door. Dus geen ventilatiegaten, geen blindplaten, maar gewoon 2 zachte plekken

Wat betreft de roest/achterveren:
het grootste probleem met de achterwiel ophanging zal inderdaad niet de bladveren zijn, maar eerder de ophangpunten en de bevestiging daarvan aan de rest van de auto. Zou kunnen dat dat de achterliggende oorzaak van de gebroken veren is.
Het lijkt me inderdaad zo dat de achterveren onderling verwisselbaar zijn, maar een GLT was natuurlijk een paar cm lager. Met de LPG tank zul je zowieso het beste kunnen uitkijken naar een optie als Koni load-a-just of losse hulpveren.
De achteras zou ik wel opknappen en in een later stadium terugplaatsen, dit heeft te maken met de achterwiellagers (dit zijn nog 2 losse lagers, makkelijk en goedkoop te vinden+vervangen!)
En ook de remmen zijn anders gedimensioneerd dan op de 360 natuurlijk.
Maar voor de korte termijn is het hele zwikkie overzetten een stuk handiger dan het in 1 keer grondig doen!
- V300 register
- Verbannen
-
als er een renix en pannekoek filter op zit zal het een B14.3 of B14.4 zijn.
waarschijnlijk heeft degene die dat blok erin gelegd heeft (zal Roeland geweest zijn) de waterpomp en poelies overgezet zodat ie aan de voorkant niets hoefde aanpassen. Dit heb ik zelf ook gedaan.
De motorkeuze is trouwens voor de hand liggend, want oud type motor met LPG gaat niet goed zonder truuken als flashlube etc.