show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 360 GLT uit 1986

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2010 22:01 #630101 door V300 register
Volvo 360 GLT uit 1986 is gemaakt door V300 register
Volvo 360 GLT in Showroom rubriek
Bij dezen wil ik jullie mijn nieuwste aanwinst voorstellen: een 360 GLT hatchback uit januari 1986. 231.000 km op de klok, op benzine.
Voor mij is dit een auto waar ik al enige tijd naar op zoek was omdat de 340 GL ?Blue-Line? uit 1989 is, en dus nooit wegenbelastingvrij zal worden.
Natuurlijk is dit voor mij niet de enige reden om juist voor deze auto te kiezen: ik heb enige jaren het genoegen gehad om met een 360 te mogen rijden naast de Blue-Line en ik vond met name het gehuil van de 2-liter motor iets om kippenvel van te krijgen.
Mijn laatste 360 heb ik 2 jaar geleden aan Kevin verkocht, omdat ik zelf een 850 Estate had aangeschaft (iets dat met twee kleine kinderen gewoon een heel practische aankoop is).
Dit terzijde: terug naar de nieuwste aanwinst: dit is, zoals ik al schreef, een 360 GLT , kenteken NY-02-JS, ik heb deze auto van William de Groot overgenomen, maar ik vermoed dat deze auto binnen onze club wel bij meer mensen bekend is.

Toen ik de auto van William overnam (nu ong. 2 weken geleden) wist ik al dat er een aantal problemen inzaten: de uitlaat lekte, en qua carrosserie is het beslist geen nieuwe auto meer.
Nadat ik de auto bij William had opgehaald, heb ik de terugweg gebruikt om het een en ander te controleren en het bleek dat er toch meer dingen mis waren dan ik van te voren wist. Dit is zeker geen kat naar William, ik had dit ook van te voren kunnen controleren.
Gebreken: binnenverlichting werkt niet, kachelblower werkt ook niet (op geen enkele stand), de radio aansluiting was afgeknipt en met kroonstenen bij elkaar gebonden, buitentemperatuurmeter doet het niet, koelvloeistoftemperatuurmeter werkt niet, verlichting van het dashboard werkt niet, kofferbakveren zijn dood en waarschijnlijk kom ik nog wel meer dingen tegen.
Begrijp me niet verkeerd: ik zie het als een uitdaging om al deze probleempjes weer op te lossen.

Inmiddels ben ik al zo?n twee weken bezig. De uitlaat is weer gasdicht, ik heb een nieuwe spruitstukpakking (tussen spruitstuk en begin uitlaat) gemonteerd en daarna deze aansluiting met GunGum afgesmeerd.
Een nieuwe thermostaat gemonteerd, omdat ik niet zeker wist of de motor ?cht wel warm werd.
Toen de blower: andere schakelaar geprobeerd: hielp niet. Kachelmotor rechtstreeks aan de accu getest: motor kapot, dus een andere gemonteerd. Gelijk maar even een blik op de kachelweerstand geworden (het kachelhuis lag er toch uit) deze was volkomen verroest, dus deze ook maar gelijk vervangen. Nogmaals de blower getest: noppes, maar de auto wilde ook niet meer starten!
Interieurbedrading nagelopen; met name de stekkers aan de binnenzijde van de zekeringkast en jawel hoor: een zwarte verkoolde plek op de bruine stekker. Dit heb ik al vaker gelezen!
Dit, en de afgeknipte radiostekker heeft mij doen besluiten om de zaak dan maar wat grondiger aan te pakken en de gehele interieurdraadboom ?n zekeringkast te vervangen.

Gelukkig is het weer zomertijd, dus ik had precies lang genoeg licht om dit ?s avonds na het eten te kunnen doen.
Na ongeveer 2 uurtjes zwoegen zat de draadboom, aangesloten en wel op z?n plek. De auto start weer en de blower die het keurig op 3 standen.
Een opluchting van mijn kant, laat dat duidelijk zijn!.

Afgelopen weekend heb ik alle steeklampjes in de schakelaars vervangen, zodat alle schakelaars weer even fel oplichten.

Wat staat er nog op stapel: volgende week of zo nieuwe voorbanden; er zitten nu twee verschillende merken onder, waarvan er ??n behoorlijk is afgesleten.
De binnenverlichting werkt nog niet, de centrale portiervergrendeling ook niet. Dit wordt denk ik nog een wat lastigere puzzel, omdat bij het op slot draaien van de bestuurdersdeur ook het knopje aan de binnenkant niet naar beneden gaat.
Er moeten nog twee andere bermlampen onder de auto, deze liggen al klaar, voorzien van plexiglas voorzetglazen.
Er moeten nog koplampwissers op (liggen al klaar) en de radio moet nog ingebouwd worden.
Het nodige las- en uitdeukwerk.
Maar het belangrijkste: APK rond 24 april.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen, mochten er nog mensen zijn die deze auto kennen, dan houd ik me aanbevolen voor wat historie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
05-04-2010 22:10 #825803 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Volvo 360 GLT uit 1986
Ik ken de auto niet persoonlijk, maar wel van het forum:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5173

Er heeft eerst airco ingezeten! Auk heeft ze helaas moeten verkopen. Beide auto's zijn naar Jelle gegaan en daarna is deze bij Wiliam terecht gekomen. en daarna bij jou.
Je zou Auk dus eens kunnen mailen voor wat historie, want hij heeft de auto's afgelopen jaar past verkocht.

Het feit dat er eerst airco inzat, verklaard denk ik ook dat de blower niet werkte...

Mooie auto in elk geval!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2010 22:23 #825805 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLT uit 1986
Mooie auto! Iets om trots op te zijn, een GLT uit '86

Over die centrale vergrendeling: Haal eens de deurpanelen er af en voel met je hand aan de stangetjes. Het smeren van het slot en opnieuw bevestigen van stangetjes wil vaak al helpen. Anders even nieuwe motortjes op de sloop halen (Citroen BX en Saab 900 gebruiken volgens mij dezelfde motortjes).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2010 22:27 #825807 door V300 register
Helaas, net voor mijn neus weg gekaapt.

mooie aanwinst!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2010 22:46 #825810 door V300 register
@Jos: als ik de centrale vergrendelingskast uit de bestuurdersportier losmaak en met de hand bedien, werkt de CV op de andere portieren wel. Dus dit is het probleem niet. Het probleem is dus echt dat het kastje niet door het slot wordt "aangestuurd".

@Ysbrand: helaas, maar wees ervan overtuigd dat ik er zuinig op zal zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2010 22:55 #825812 door V300 register
Even de stangetjes van het slot nakijken. Daar zal wel iets loshangen of verbogen zijn.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2010 08:14 #825823 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 360 GLT uit 1986
Daarbij heb ik al een paar keer op dit forum gelezen dat het nuttig is het apparaat te reinigen. Stof uit de vorige eeuw kan de werking ook ondermijnen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2010 22:43 #825940 door V300 register
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt met de auto, houd me op de hoogte Rob!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2010 21:22 #826191 door V300 register
Inmiddels weer een paar avondjes zitten puzzelen en ziedaar: het bestuurdersslot werkt weer en de centrale portiervergrendeling ook.

Morgen eens bellen of ik zaterdag nieuwe voorbanden kan laten monteren......

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2010 21:25 #826192 door V300 register
Wat was het euvel

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC