Mijn eerste Volvo 340 GL Special
- V300 register
- Verbannen
-
Doordat ik mijn leaseauto door omstandigheden niet bij kon tellen heb ik een week geleden uit pure noodzaak een Volvo 340 GL Special uit 1991 gekocht voor de prive. Ik wilde altijd al een keer een variomatic hebben en dit leek me wel een goed moment :yesyes:
Ik heb de wagen gekocht bij een man van over de 80 die zelf niet meer mocht rijden. De auto heeft ( jaja..echt waar ) altijd binnen gestaan , is altijd onderhouden bij een Volvo-dealer en heeft maar 56.000 KM gelopen. Afgezien van twee kleine deukjes in de achterbumper ( de bekende paaltjes..) ziet hij er nog top uit.
Na aanschaf reed ik met een grijns van oor tot oor naar huis. Nooit verwacht dat een auto van 18 jaar oud zo lekker en relaxed kon rijden. Alles werkt nog prima alleen de stoelverwarming is dood

De wagen hoeft volgens het kaartje en het onderhoudsboekje pas bij 69.000 KM weer een beurt te hebben en moet in januari voor de APK...ik ben benieuwd. Ik heb de wagen na aankoop door een garage in de buurt laten checken en zij waren verbaasd over de algehele staat van de auto....waar ik zo'n juweeltje gevonden had. Wederom een grijns van oor tot oor

Ik heb er nu ruim 1000 KM mee gereden en heb gemerkt dat rustig rijden een verbruik van 1:13.5 oplevert...als ik nog iets meer mijn best doe kan het wellicht nog iets beter....
Ik heb wat foto's bijgevoegd.
Gegroet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Aan het verbruik te zien doet de vario het goed, mooi.
- V300 register
- Verbannen
-

Niels, volgens mij hebben we dezelfde! Doet jouw stoelverwarming het nog wel??
Greetz
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Anyway, veel plezier ermee

Als de stoelverwarming echt niet werkt is het waarschijnlijk een draadbreuk in het stoelmatje, maar daar kom je alleen achter door systematisch met een multimeter aan de slag te gaan. Er zit overigens een thermostaat in die matjes, dus als het uberhaupt niet koud genoeg is dan gaat de stoelverwarming ook niet aan

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Jos360;123532 schreef : Ziet er goed uit! De vario lijkt met zo'n verbruik goed te zijn, maar misschien voor de puntjes op de I even alles een keer checken (afstelgegevens in de Olving manual checken). Dan weet je zeker dat alles goed is.
Dank! Ik ben van plan de auto samen met de APK in januari een beurtje te geven. Kan ik er vast weer een jaartje tegenaan. Ik heb de Vario al wel laten checken bij Gert Mulder in Brummen ( garage van het jaar en een 340 kenner op de werkvloer..) en alles was top.
Ik was voornemens mijn leaseauto bij te gaan tellen vanaf januari ( Ford Focus 2.0 TDCI Futura ) maar aangezien ik prive niet zoveel rij kan het ook zo zijn dat ik de Volvo blijf rijden omdat het simpelweg goedkoper maar vooral ook leuker is. Die stugge bakken van tegenwoordig met van die harde stoelen...zoooooo saaaaaaiiiii :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-
Tj??rd;123535 schreef : Leuk hoor! Ik zou alleen niet wachten tot de 69.000 kilometer met een beurt, de vorige eigenaar reed de laatste jaren waarschijnlijk nog geen 3000 km/jaar, dus dan kan het laatste onderhoud zomaar een paar jaar geleden zijn. Even olie verversen (en gelijk wat ontstekingsdelen en filters meepakken) kan nooit kwaad en kost je de kop ook niet.
Anyway, veel plezier ermee
Als de stoelverwarming echt niet werkt is het waarschijnlijk een draadbreuk in het stoelmatje, maar daar kom je alleen achter door systematisch met een multimeter aan de slag te gaan. Er zit overigens een thermostaat in die matjes, dus als het uberhaupt niet koud genoeg is dan gaat de stoelverwarming ook niet aanWeet je zeker dat het koud genoeg was?
Zoals in de vorige post gemeld, beurtje komt er dus aan want hij heeft inderdaad veel stil gestaan en kleine stukjes gereden en volgens mij is dat voor geen enkele auto goed. En voordat ik 'm op de 69000 heb.....
Ik heb al wel de vloeistoffen gechecked en de olie is kraakhelder. Vario, wiellagers, banden en remmen heb ik ook bij de garage laten checken en zijn OK, V-snaar is afgesteld dus op zich moet ik het wel redden tot januari.
Wat betreft de stoelverwarming: werkt inderdaad pas onder de 14 graden. Heb ik geprobeerd laatst toen het gevroren had, werkte helaas niet. Bij de garage hebben ze stroom gemeten tot aan het matje dus daar ligt het ook niet aan. Rest mij 1 conclusie. Vanavond maar eens kijken of de matjes ergens te vinden zijn. Ik wil er iig 1 die werkt en die is niet voor de passagier :nono:
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;123538 schreef : Ja, die doet het nog!
We hebben inderdaad dezelfde auto, maar er is inmiddels wel het nodige gewijzigd/opgewaardeerd sinds deze foto
Mazzelaar! Die van jou ziet er ook top uit! Volgens mij zijn jouw wieldoppen net ff strakker dan die van mij maar verders...wat heb je er zoal aan versleuteld als ik vragen mag???