Nieuw forum lid met Volvo 360
- V300 register
- Verbannen
-
Afgelopen zaterdag heb ik de knoop doorgehakt en de auto gekocht. In dit topic zal ik jullie meer vertellen en laten zien van mijn auto, hopelijk krijg ik leuke reacties!
De volvo komt uit 1988, heeft een 2.0 S6 motor en 113.000 km gelopen. De laatste zes jaar binnengestaan en volgens mij daarvoor ook al. De vorige eigenaar was een oude man die zijn rijbewijs niet meer verlengt en van de auto af moest.
Minpunten aan de auto:
- Laatste jaren vooral korte stukjes gelopen.
- Roest blaas op de A-stijl onder het raam.
- Om de achterschokdempers zit een buis die roest.
- verder alleen kleine dingen.
Pluspunten:
- Heel strak in de verf
- Geen roest aan vitale delen
- Droge motor
- Strak interieur
- De verkoper zegt dat hij altijd goed onderhouden is, maar heeft geen bewijs.. Al geloof ik hem wel.
- Nieuwe banden rondom
- Voor nieuwe remmen
- Tijdens proefrit geeft de auto een solide indruk. Alles werkt, geen trillingen, goed schakelen.
- En nog veel meer, ik zal foto's maken. Die spreken voor zich!
Wat ik nog wil / moet doen in volgorde van belangrijkheid:
- Tankdop zit geen slot op. Hoe los je dat op? een nieuwe tankdop zit vaak al een slot in met een andere sleutel als die van de auto lijkt mij?
- Eerst rustig een stuk rijden, daarna olie + filter nakijken, Luchtfilter en brandstoffilter nakijken en evt vervangen. Eventueel ook bougies vervangen.
- Linksvoor slipmat onder de pedalen ontbreekt, dus een ander kopen.
- Meer verlichting: of mistlampen of verstralers, iemand ervaring?
- Nautilus compact truck horn inbouwen.
- Meer boxen, iemand ervaring mee? De 2 boxen voorin vind ik te weinig.
- Luchtveren die de achterklep omhoog houden vervangen. Want die zijn kapot.
- Achterspoiler aanbrengen.
- Eventueel een sierstuk op de uitlaat en andere velgen.
De laatste paar punten ben ik voorzichtig mee, ik wil de auto zo origineel mogelijk houden. Maar liever ook iets van z'n stoffige imago ontdoen!
Vanaf dit weekend dus ook foto's bij dit forum. Tips bij bovenstaand lijstje zijn natuurlijk nu al welkom!
Groeten uit Twente
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
forum.volvo300club.nl/showthread.php?p=110659
Mooi werk. Maak er wat moois van! We zijn blij dat ie niet naar de cross/cup is en dat dit forum wederom iemand enthousiast heeft gemaakt. Welkom!
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
PS achterklepveren heb ik nog wel, tankdop heb ik ook nog wel met aparte sleutel, heb nog een set originele LM GLT velgen.
- Mark Smeets
- Moderator
-

Ik zal proberen op een aantal punten antwoord te geven.
Minpunten aan de auto:
- Laatste jaren vooral korte stukjes gelopen.
rustig 'los' rijden en zoals jezelf al aangeeft belangrijke onderdelen vervangen.
- Roest blaas op de A-stijl onder het raam.
Bekent punt volgens mij, moet je snel bij zijn, of als het al te ver is een nieuwe hoek erin lassen.
- Om de achterschokdempers zit een buis die roest.
eventueel nieuwe schokdempers plaatsen, zijn niet zo heel duur. Als je wat stijvere vering wilt kun je proberen koni's te vinden :y:
Pluspunten:
- Heel strak in de verf
- Geen roest aan vitale delen
- Droge motor
- Strak interieur
- De verkoper zegt dat hij altijd goed onderhouden is, maar heeft geen bewijs.. Al geloof ik hem wel.
- Nieuwe banden rondom
- Voor nieuwe remmen
- Tijdens proefrit geeft de auto een solide indruk. Alles werkt, geen trillingen, goed schakelen.
- En nog veel meer, ik zal foto's maken. Die spreken voor zich!
vooral dat de auto roestvrij is, is een heel positief punt! Andere problemen zijn makkelijker te verhelpen dan plaatwerk lassen (en spuiten).
Wat ik nog wil / moet doen in volgorde van belangrijkheid:
- Tankdop zit geen slot op. Hoe los je dat op? een nieuwe tankdop zit vaak al een slot in met een andere sleutel als die van de auto lijkt mij?
Helaas weinig keus dan een andere sleutel..
- Meer verlichting: of mistlampen of verstralers, iemand ervaring?
Een 360 heeft al gaten in de voorbalk voor mistlampen, echter zijn deze zeldzaam. Een hella gril is ook nog een idee.
- Meer boxen, iemand ervaring mee? De 2 boxen voorin vind ik te weinig.
achterin is ook nog ruimte voor 2 boxen. Met een beetje zoeken zijn daar nog wel 2 originele van te vinden.
- Luchtveren die de achterklep omhoog houden vervangen. Want die zijn kapot.
dafhobby heeft deze nieuw, en anders staan ze ook vaker op ebay.
- Achterspoiler aanbrengen.
bestaat origineel, probeer de slopen eens

- Eventueel een sierstuk op de uitlaat en andere velgen.
Lichtmetaal zijn er origineel ook enkele opties, ligt eraan wat je zoekt.
Chrome sierstukje stond ook op de optie lijst...
- V300 register
- Verbannen
-
Wel mooi trouwens dat er in ieder geval iemand met onderdelen en verstand van de volvo's in de buurt woont! Als ik de auto heb en er mee aan de slag ga stuur ik je zeker een PB!
Wat nog wel even een kanttekening is, is dat ik de auto net een uur gezien heb. Half uur van onder en van boven nagekeken en half uur gereden en koop gesloten. Maar we waren met z'n tweeen waarvan 1 monteur van beroep dus volgens mij zit het wel goed :yeah:
- V300 register
- Verbannen
-
Als je niet zeker weet wanneer de distributieriem vervangen is: doe dat zo snel mogelijk. De redblocks zijn dan wel min of meer vrijlopend, maar er zijn er toch enkele al stuk aan gegaan. Daarbij is het een heel lullige manier van stilstaan.
Check ook even of er een goed brandstoffilter in de leiding zit, als auto's zo lang stilgestaan hebben kan er wat rotzooi in de tank zitten, de eerste keer dat je de tank dan flink leegrijdt en opnieuw vult komt al die zooi los en spoelt door je pomp heen zo de injectorrail in. Brandstoffiltertje kost iets van 3 euro, dus die kan je beter gewoon halen.
Check ook de achterremmen op lekken, als je daar bij de APK achter komt is dat een dure grap. Als je het nu al weet, kan je proberen bij Erik, Anjo of een andere handige jongen een afspraak te maken en als je dan van te voren al nieuwe cylinders hebt gekocht kan dat in een halve dag gezellig met zijn tweeen knutselen gepiept zijn.
Wat betreft de boxen: Je kan al veel winnen door kwalitatieve vervangers in de plaats van de standaard volvo-kartonnetjes te schroeven en een fatsoenlijke radio te monteren. De originele maat is 10cm rond, let even op kleine randjes e.d. die montage van de originele roosters belemmeren (been there, done that...) Wil je dan nog meer hebben, dan zitten er achterin, zoals sommigen al zeiden, al gaten voorbereid voor extra speakers. Misschien moet je daar alleen wel de draden voor trekken.
Is het dan n?g niet genoeg, dan kan je natuurlijk altijd nog compleet los en alles zelf bouwen. Is in het verleden ook al gedaan (Anjo!!!

In de koffer kan je leuke dingen doen met een valse bodem voor een evt. versterker, subjes is ook wel ruimte voor. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Als je geen originele mistlampen meer kan vinden is aftermarket altijd een optie. Standaard schroef je die zooi onder je bumper, maar misschien als je voldoende smalle units weet te vinden krijg je ze ook wel weggewerkt in de roosters van een vario. Zoiets heb ik met led-daylightdrivers gedaan, geen idee dus of mistpitten daar daadwerkelijk gaan passen.
Verder heel veel succes en plezier met je auto!
(darn... wat een enorme lap tekst weer.....)
- V300 register
- Verbannen
-
Er zijn heel wat originele Volvo-accessoires die een 360 een heel stuk sportiever kunnen maken.
Je had het over andere velgen? De bekende GLT-velgen (maar dan van het oude type) staan best sportief onder een 360. Net zoals een originele Volvo-taartschep achterop inderdaad. Extra verlichting is ook geen probleem. Wel eens aan een Hella-grille gedacht? In de voorbumper van de GLT zitten trouwens ook extra mistpitten, alleen zijn dergelijke bumpers schaars.
- V300 register
- Verbannen
-
Stefan;110717 schreef : Je had het over andere velgen? De bekende GLT-velgen (maar dan van het oude type) staan best sportief onder een 360. Net zoals een originele Volvo-taartschep achterop inderdaad. Extra verlichting is ook geen probleem. Wel eens aan een Hella-grille gedacht? In de voorbumper van de GLT zitten trouwens ook extra mistpitten, alleen zijn dergelijke bumpers schaars.
Laatste type GLT-velgen vind ik op een MKIII mooier staan en ze zijn wel degelijk sportief.
Stefan, wat bedoel je met bumper met mistpitten? Elke 360 (en 340 diesel) heeft twee gaten in de voorbalk voor breedstralers.
Overigens heb ik zowel een set dichte GLT-velgen met banden als een set breedstralers voor de 360 liggen. PB maar voor interesse.
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;110720 schreef : Stefan, wat bedoel je met bumper met mistpitten? Elke 360 (en 340 diesel) heeft twee gaten in de voorbalk voor breedstralers.
Oja, daar kunnen inderdaad de originele breedstralers in. Had ik even niet bij stilgestaan.
Trouwens, de 340 2 liter had ook die gaten...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Verder ziet 'ie er heel goed uit!
Ik weet vrijwel zeker dat je er heeeeel veel plezier van gaat beleven.
Radiootje erin, afsluitbare tankdop (altijd een aparte sleutel; voor mijn 345 heb ik zelfs 4 verschillende sleutels voor de hele auto) is ook zo geregeld.
En rustig inrijden!