- Berichten: 111
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
- Premium lid
Ah ja een eigenwijs stuk tapeind van het uitlaatspruitstuk welke afbrak, natuurlijk probeer je het dan eerst op de beschaafde manier, maar uiteindelijk trek je de conclusie dat er maar één oplossing is:
Mag het een maatje meer zijn?
[img]"540","width":"732","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/31ac80b1-c360-4279-81eb-1529e04f7f06.jpg[/img]
[img]"540","width":"720","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/cac8f732-c4b7-44a0-93a4-a9b6ad018521.jpg[/img]
vers van de tap:
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"720","src":" thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/90...369-6370e2772019.jpg [/IMG]
Dat was 'm even voor wat betreft deze 'inhaalactie' , later meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Allemaal helemaal niet erg, ik kom er wel, wat veel mensen soms lijken te vergeten bij veel zaken; het gaat ook om de reis, niet alleen het doel.
Ondertussen hangt het 'nieuwe' subframe eronder, evenals de reactiestangen en draagarmen, al deze delen heb ik jaren geleden van François gekocht, hij had van een V300 alle voorwielophanging delen, inclusief subframe en voorste motorsteun laten stralen en poedercoaten.
Inmiddels ben ik doende met het stuurhuis, natuurlijk goed schoongemaakt, hier en daar een likkie verf erop, nieuwe binnenste spoortstangen eraan, nieuw vet erin, nieuwe buitenste spoortstangetjes.
De harmonica rubbers heb ik besloten te hergebruiken, die aftermarket dingen zijn vind ik bepaald niet echt een goed alternatief en degene die erop zaten zijn nog in een heel prima staat.
En in de tussentijd ook wat extra stukken gereedschap erbij, sommige dingen vereisen dit mijns inziens gewoon om de klus goed en veilig te kunnen klaren, zo moeten bijvoorbeeld de spoorstangen vastgezet worden met 85Nm, dat heb ik gedaan door een zogenaamde 'kraaienpoot' op de momentsleutel te gebruiken, onder een hoek van 90° blijft de hart afstand op de as gelijk en dus het koppel ook.
En aan de tandheugel een extra smalle sleutel 19 omdat er vooral aan één kant wel erg weinig ruimte overbleef voor een normale steeksleutel.
Dat later, nu wat plaatjes van het subframe en dergelijke;
Nog even in de wax gezet omdat het kan:
Op de delen die aanliggen aan de auto wat Fluid film (ik ben op dit product gekomen via Eric O van SMA, die een eigen YT kanaal heeft, zeer aanbevelenswaardig!)
[img]"540","width":"792","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/288dd2a4-590c-4747-bbf2-c34939843610.jpg[/img]
Op de krik, zodat ik dat ding niet in balans hoef te houden EN tegelijk de bouten erin frotten:
[img]"540","width":"801","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/2b91c149-aec8-448b-b23c-db64ab320af2.jpg[/img]
[img]"540","width":"822","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/e6b36097-1753-4b9c-aa5b-47faeced97a4.jpg[/img]
Bouten in de locktite pasta, verrekte handig zo'n uitdraai tubetje!
[img]"540","width":"822","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/9d1b5d5b-4dbd-4846-8279-387955429220.jpg[/img]
Moment:
[img]"540","width":"720","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/e5b8b6da-bb58-4a12-b1ba-9ceaa62b284e.jpg[/img]
Men neme daarna een stift:
[img]"540","width":"726","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/36081f99-3091-4781-8f99-ec9693cee675.jpg[/img]
[img]"540","width":"768","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/742b9be2-a214-4c91-a725-b470247773a2.jpg[/img]
Voor de mooi nog een paar doppies erop:
[img]"540","width":"720","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/2da030fa-8b6b-4cec-8153-bd0bf7e5d668.jpg[/img]
Dan de draagarmen, nieuwe rubbers erin persen:
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"795","src":" thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/c8...952-b6995d4f624b.jpg [/IMG]
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"777","src":" thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/86...fe1-67f7c8ee4182.jpg [/IMG]
Laagje hammerite op de 'schotels' van de reactiestangen, deze sluiten het rubber op in de uitsparing van het subframe:
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"747","src":" thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/05...f0c-b32864f63dec.jpg [/IMG]
Hoppaaa:
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"675","src":" thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/51...7bf-446ad9bbe3ab.jpg [/IMG]
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"789","src":" thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/aa...1bc-45d3fe50a6be.jpg [/IMG]
Het hele spul bij elkaar aan één kant:
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"825","src":" thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/f4...8df-07ed1bbd8dd4.jpg [/IMG]
Tot zover maar even voor nu.
Overigens laat ik alle bouten/moeren voor nu op half zeven in hangen, pas als alle delen aan elkaar hangen die met de voorwielophanging te maken hebben ga ik op de draagarm bouten na stapsgewijs alles vast zetten en daar waar nodig op moment aanhalen.
Die draagarm bouten komen pas aan de beurt als de auto weer met zijn wielen op de grond staat zodat het rubber niet onder spanning staat als de auto onbelast is.
Later meer!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Na mijn recente motorswap weet ik hoeveel werk dit allemaal is. En dan is mijn auto nog niet half zo schoon of ver uit elkaar geweest als die van jou. Mooi werk hoor, heel erg knap!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
eipmiw;n418581 schreef : Mooie update Wouter! Wat gebruik je tegenwoordig eigenlijk als dagelijkse auto, nog steeds dat japannertje?
Dank je Wim, jazeker, de Suzuki brengt me gelukkig nog elke (werk)dag keurig heen en weer.
v0lv0freak;n418582 schreef : Mooie update Wouter!
Na mijn recente motorswap weet ik hoeveel werk dit allemaal is. En dan is mijn auto nog niet half zo schoon of ver uit elkaar geweest als die van jou. Mooi werk hoor, heel erg knap!
Bedankt voor het mooie compliment mark, dat waardeer ik enorm!
Jouw motorswap heb ik ook voorbij zien komen en dat is als je het echt goed wil doen al behoorlijk wat werk, om over de tijd die erin gaat zitten nog maar te zwijgen, uiteindelijk geeft het resultaat mits goed gelukt je een gevoel wat alles dubbel en dwars waard is!
En...ik vind het gewoon heerlijk om in de garage te 'knutselen' zoals sommigen dat noemen, soms moet het even grof en met behoorlijk wat kracht, toch ben ik altijd meer geweest van het zoveel mogelijk met wat nadenken het voor elkaar krijgen en zoveel mogelijk daarbij de details niet over het hoofd zien, het hoeft van mij niet snel, het is geen wedstrijd immers, het is een hobby.
Plan is volgend jaar zomer een rondreis door Skandinavië te maken, maar als ik dat niet red om wat voor reden dan ook, schuiven we het een jaar op.
Risico is dan ook dat je achteraf denkt; had ik dat en dat nog maar.....of zaken werken gewoonweg niet of niet zoals het hoort.
Ik denk bij het lezen van het woord motorswap trouwens ook weer even aan de auto van de ons wel bekende Ronald uit Brabant, die een B230 in zijn 360 heeft gelepeld tezamen met nog wat andere werkzaamheden (halve restauratie meen ik me nog vaag te herinneren)
Die auto heeft jaren daarna (en hopelijk nu nog steeds) gelopen als de spreekwoordelijke trein en had ook nog eens goed audio geluid aan boord)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Mooi contrast ook dat zwart op wit
Mooie tool ook voor die draagarm rubbers, ik zit altijd de klooien in de bankschroef met 2 bussen. Werkt ook maar lang niet zo makkelijk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Marty360GLS;n418584 schreef : Tsjonge, die 340 wordt weer als nieuw! Gaaf om te zien en ziet er erg netjes uit. Ik ben benieuwd naar 't uiteindelijke eindresultaat, maar de weg daar naartoe zal net zo mooi zijn.
Dank je, er zullen nog heel wat updates volgen en water door de IJssel stromen zoals we dat hier zeggen.
Steven340;n418585 schreef : Prachtig :y:
Mooi contrast ook dat zwart op wit
Mooie tool ook voor die draagarm rubbers, ik zit altijd de klooien in de bankschroef met 2 bussen. Werkt ook maar lang niet zo makkelijk
Dank je Steven, allebei gewoon lekker bezig zeg maar
Die tool is onderdeel van een complete set waarmee je bijna elke denkbare rubber bus, lager etc wel kunt persen, zeker in combinatie met een setje van platte 'schijven' die ik heb staan.
Ik heb in de loop van de tijd bij zowel bij onder andere BOL als VIDA XL dit soort koffertjes verzameld met allerhande special tools, waaronder ook een veercompressor set die je geen doodsangsten doet uitstaan, was nie goeiekoop nie, maar dat werkt echt super.
Overigens snap ik het ook prima dat anderen er voor kiezen om hun creativiteit ten volste aanspreken om zaken voor elkaar te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Eerst even de zaak aanschouwen zoals het was:
Het platgeslagen deel op de tandheugel als zijnde de borging:
Na wat hakken, breken en wurmen dat randje weer terug omhoog kunnen krijgen, dan een machine sleutel 30 op de spoorstang en sleutel 19 op de tandheugel:
Dat kwam nog maar niet zo één, twee drie los, uiteindelijk won ik.
Dan houd je dit over:
Na beide spoorstangen verwijderd te hebben maar eens in de weer gegaan met wat zwarte Hammerite:
Hm, als ik nu toch met die verf in de weer ben hè:
Dan dus de nieuwe spoorstangen erop en vastzetten op 85Nm, op onderstaande foto klopt de positie van de kraaienpoot overigens niet, voor juist gebruik dient deze onder een hoek van 90° te staan zodat de as van de kraaienpoot gelijk is aan die van de momentsleutel.
Indien noodzakelijk kun je hem wel rechtuit gebruiken (parallel aan de momentsleutel) maar dan zal je een kleine formule moeten gaan toepassen.
Het stuurhuis ruim voorzien van vet d.m.v. een spuit en de hoezen wat aandacht gegeven door ze te reinigen en behandelen met een siliconen plastic/rubber middel.
En weer gemonteerd:
Tot zover maar weer even, fijn weekend verder!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.