show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Winner Special Tjeerd

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2007 22:33 #688483 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
Wegmisbruikers

Maar volgens mij heb je gelijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2007 22:41 #688487 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Winner Special Tjeerd
ja... ik heb ook een hekel aan wegmisbruikers.... maar dan die bermtoeristen!

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2007 00:04 #688495 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Winner Special Tjeerd
Dat zijn toch meestal bermnaturisten.......:no:

Ik vind de combinatie met stadslicht raar staan. :crazy2:Waarschijnlijk mag je wel meer dan 2 stadslichten voeren, maar of je daarmee een batterij lampjes voor op de auto mag hebben is voor mij de vraag. Ik zie namelijk vaak vrachtwagens waarbij de verlichting uit meer dan vier lampen bestaat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2007 17:09 #688519 door V300 register
maar die lampen staan altijd wel op stadslicht stand, lichte gloei, amper licht productie.... totdat ze een bekende zien en dan krijg je ineens 24 lampen ala 100 watt ps. in je gezicht geblazen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-11-2007 22:20 #688680 door V300 register
mistlampen zijn breedstralers, en dat is weer n?t iets anders dan v?rstralers :+

en wat NOG weer iets anders is, zijn de zogenaamde daglichtlampen, dit zijn speciale 21 watt lampjes die bedoeld zijn om overdag te voeren. Deze mogen alleen overdag gebruikt worden als er op het glas de letters RL ingegoten staan (Running Lights)

Breedstralers mogen alleen gebruikt worden als het zicht bijv. door mist MINDER DAN 50 METER is. Theoretisch dus eigenlijk nooit, bij zulke zware mist moet je gewoon stapvoets gaan rijden...

Door de ribbelstructuur van het glas verspreiden deze lampen het licht over een grote breedte, dichtbij de auto.

Ik gebruik ze zelf veel in het buitengebied om bij nacht makkelijker huisnummers te kunnen lezen op brievenbussen etc.

Verstralers hebben niet die ribbels, en ook een andere vorm van reflector. Daardoor verlichten ze nauwelijks dichtbij de auto maar enkel r?cht vooruit (in de richting waarop ze gemonteerd staan)

Voor auto's waar in principe al een goed grootlicht op zit, kan het nuttig zijn om ze een beetje loenzend te monteren, zodat je lichtveld bij grootlicht wat breder wordt.

Je mag ze overigens alleen aandoen samen met het grootlicht, en gebruik van grootlicht is natuurlijk ook zwaar beperkt (snachts, buiten bebouwde kom, geen overlast andere weggebruikers waaronder ook fietsers, etc)

tot voor 2 jaar geleden moest er zelfs bij de APK gecontroleerd worden of verstralers toch niet konden branden zonder ingeschakeld grootlicht. Tegenwoordig wordt dat niet meer gecheckt, maar je mag ze nog steeds niet zonder grootlicht gebruiken.

gr. Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2007 21:02 #688740 door V300 register
haha doe jij dat ook al wouter? met de taxi zekers? lekker door de straten en nr's lezen met de mistlampen.
maar ik vind t wel een mooie combi op een 360 zo hoor, mistlampen gewone lampen en hella grill.
ben er zelf met de bmw ook erg tevreden mee gewoon licht, groot licht in een apparte lamp en dan de mistlampen. nu nog verstralers en dan kun je midden in de nacht ook een batterij aan licht opengooien :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2007 13:24 #689498 door V300 register
Weer een kleine update, want de lampen zitten er inmiddels 'definitief' in. Ik heb een aluminiumprofiel achter de grill gemonteerd waar de beide lampen aan vast zitten. Het alu profiel zit weer vast aan het middelste bevestigingspunt aan de bovenkant van de grill.

En nog maar een foto, want die zegt meer dan een blaatverhaal yeehaa!

Sjongejonge, geeft een gezonde bak licht zeg :P Heb er gisteren een lange rit mee door het donker gemaakt, en het is echt duidelijk meer licht dan groot licht alleen.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2007 13:29 #689500 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Winner Special Tjeerd
Dat ziet er goed uit. Af en toe echt wel nodig in Nederland.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2007 14:08 #689503 door V300 register
Thanks! Ja in de stad heb je er niet zo heel veel aan, al valt een grootlicht signaal wel een stuk beter op nu :) Maar buiten de bebouwde kom kwam het me gisteren al meerdere keren prima van pas: regen en slechte belijning komen ook in Nederland best vaak voor, daar hoef je niet voor naar Zweden :) Ik heb het relais aan het grootlicht gekoppeld, de lampen kunnen dus alleen aan als het grootlicht brandt. Ik heb er nog wel een schakelaar tussen gezet (bij de versnellingspook) zodat ik ze wel uit kan laten als ik dat wil.

Maar ik geef toe dat het ook wel een beetje de bedoeling was om de neus een iets stoerder aanzien te geven bij daglicht :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2007 19:30 #689526 door V300 register
Volgens mij hoort het zo dat verstralers alleen aangaan bij groot licht, althans bij m'n 360 zit dat ook zo geschakelt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC