Uitrollen in z'n vrij.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
09-02-2015 16:32 #955987 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Uitrollen in z'n vrij.
Bij mijn C70 zet ik hem standaard in N net voordat ik stil sta. Beter voor de remmen en de koppeling :)
En het rijdt erg prettig voor dagelijks gebruik!
Maar bij de 360 (en ook de R) vind ik het juist leuk dat het een handbak is! ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2015 21:14 #955997 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.
dat wordt bij automaten meestal afgeraden ivm de extra slijtage aan de frictie voor de eerste versnelling... maar ik deed het ook wel eens als ik wist dat het wel even kon duren voor je weer door kunt rijden (gesloten overweg bijv.)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
09-02-2015 21:26 #955999 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Uitrollen in z'n vrij.
Wat wordt afgeraden? STilstaan in N, of uitrollen in N?
Met tegenhouden van de 'kruip' moet de energie ergens naartoe, dus lijkt me dat dan de frictie juist slijt...
De remmen niet, niet als je stilstaat tenminste. Dan hoeven ze niet te remmen namelijk. Hooguit koel-issues. Toch?

Maar wrs is dat voor een vario toch weer anders, oa door de koppling etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2015 22:18 #956000 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.
Er slijt weinig als je stilstaat met een automaat op de rem, als deze een vloeistofkoppeling heeft natuurlijk. Hoogstens dat hij meer brandstof verbruikt dan in N. Wat wel h??l slecht schijnt te zijn is de automaat in D zetten zonder je voet op de rem, dat hij meteen aanrijdt dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
09-02-2015 22:49 #956003 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Uitrollen in z'n vrij.
hmm zo te horen doe ik dan alles fout. Automaat in D zetten zonder voet op de rem gaat prima namelijk :P

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2015 22:53 #956004 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.

v0lv0freak;235041 schreef : hmm zo te horen doe ik dan alles fout. Automaat in D zetten zonder voet op de rem gaat prima namelijk :P


In die auto zal misschien een beveiliging of zo zitten dan. Als ik dat doe dan legt hij de versnelling in met een behoorlijke klap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
10-02-2015 00:27 #956006 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Uitrollen in z'n vrij.

General Custom;235042 schreef : In die auto zal misschien een beveiliging of zo zitten dan. Als ik dat doe dan legt hij de versnelling in met een behoorlijke klap.


Doet de C70 ook. Maar ook als ik de rem vasthoud voel je in de aandrijving wel een 'klap'. Zal de rem in het vervolg vasthouden ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2015 09:44 #956008 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.
Ik heb tegenwoordig zelfs een fiets met een automatische versnelling. Boven de 17 km/u schakelt ie door. 2-speed automatic. FF wennen, maar geeft ook weer veel vrijheid!

www.sram.com/sram/urban/products/automatix

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2015 22:53 #956051 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.

BartJu;235036 schreef : Wat wordt afgeraden? STilstaan in N, of uitrollen in N?
Met tegenhouden van de 'kruip' moet de energie ergens naartoe, dus lijkt me dat dan de frictie juist slijt...

Maar wrs is dat voor een vario toch weer anders, oa door de koppling etc.


voor een vario is het idd NVT :humor:

Afgeraden wordt om onnodig vaak te schakelen tussen D en N. Bij draaiende motor in N draait de koppelomvormer vrij omdat de bakzijde niet tegengehouden wordt. Als je nu de D inschakelt, spant de bak de 'rem' van de vooruitversnelling aan. De massatraagheid van de koppelomvormer + de sleep/kruip werking van de koppelomvormer wordt nu stilgezet en dus 'opgestookt' in de frictiematerialen van de vooruitversnelling. Dat is dus de "klunk" die je hoort/voelt bij het inschakelen van de D. Laat je de bak in D staan, staat deze frictie gewoon vast en slijt niet. maar dan moet je wel de voet op de rem houden door het slepen van de koppelomvormer (die slijt op zijn beurt NIET door de kruipwerking, omdat dat puur vloeistofcontact is).

EDIT ook bij volgas wegrijden vanuit stilstand slijt de frictie van de vooruitversnelling NIET. Deze wordt echt alleen gebruikt bij het inschakelen van de D (en is dus ook niet gedimensioneerd om veel slijtage op te vangen!!! daar zit hem het hele probleem eigenlijk)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
13-02-2015 11:42 #956058 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Uitrollen in z'n vrij.
Helder verhaal Wouter.
De Do's and Don'ts zijn dus samen te vatten als:

Met een conventionele alleen in stilstand en bij lage toeren van N naar D (of R) schakelen. Dan slijt de aangrijping het minst. De kruip en alle andere geweld wordt opgevangen in de koppelomvormer, en die slijt niet omdat het een vloeistofkoppeling is (wordt hooguit warmer).

CVT heeft geen koppelomvormer maar een automatische toerental-gestuurde koppeling. Hierdoor geen kruip, maar hiermee ook beter alleen bij stilstand en lage toeren schakelen om de koppeling etc te sparen.

Feitelijk dus vergelijkbaar mee omgaan. Gelukkig...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD