Uitrollen in z'n vrij.
- Mark Smeets
- Moderator
-

En het rijdt erg prettig voor dagelijks gebruik!
Maar bij de 360 (en ook de R) vind ik het juist leuk dat het een handbak is!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Met tegenhouden van de 'kruip' moet de energie ergens naartoe, dus lijkt me dat dan de frictie juist slijt...
De remmen niet, niet als je stilstaat tenminste. Dan hoeven ze niet te remmen namelijk. Hooguit koel-issues. Toch?
Maar wrs is dat voor een vario toch weer anders, oa door de koppling etc.
- V300 register
- Verbannen
-
- Mark Smeets
- Moderator
-

- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;235041 schreef : hmm zo te horen doe ik dan alles fout. Automaat in D zetten zonder voet op de rem gaat prima namelijk
In die auto zal misschien een beveiliging of zo zitten dan. Als ik dat doe dan legt hij de versnelling in met een behoorlijke klap.
- Mark Smeets
- Moderator
-
General Custom;235042 schreef : In die auto zal misschien een beveiliging of zo zitten dan. Als ik dat doe dan legt hij de versnelling in met een behoorlijke klap.
Doet de C70 ook. Maar ook als ik de rem vasthoud voel je in de aandrijving wel een 'klap'. Zal de rem in het vervolg vasthouden

- V300 register
- Verbannen
-
www.sram.com/sram/urban/products/automatix
- V300 register
- Verbannen
-
BartJu;235036 schreef : Wat wordt afgeraden? STilstaan in N, of uitrollen in N?
Met tegenhouden van de 'kruip' moet de energie ergens naartoe, dus lijkt me dat dan de frictie juist slijt...
Maar wrs is dat voor een vario toch weer anders, oa door de koppling etc.
voor een vario is het idd NVT :humor:
Afgeraden wordt om onnodig vaak te schakelen tussen D en N. Bij draaiende motor in N draait de koppelomvormer vrij omdat de bakzijde niet tegengehouden wordt. Als je nu de D inschakelt, spant de bak de 'rem' van de vooruitversnelling aan. De massatraagheid van de koppelomvormer + de sleep/kruip werking van de koppelomvormer wordt nu stilgezet en dus 'opgestookt' in de frictiematerialen van de vooruitversnelling. Dat is dus de "klunk" die je hoort/voelt bij het inschakelen van de D. Laat je de bak in D staan, staat deze frictie gewoon vast en slijt niet. maar dan moet je wel de voet op de rem houden door het slepen van de koppelomvormer (die slijt op zijn beurt NIET door de kruipwerking, omdat dat puur vloeistofcontact is).
EDIT ook bij volgas wegrijden vanuit stilstand slijt de frictie van de vooruitversnelling NIET. Deze wordt echt alleen gebruikt bij het inschakelen van de D (en is dus ook niet gedimensioneerd om veel slijtage op te vangen!!! daar zit hem het hele probleem eigenlijk)
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
De Do's and Don'ts zijn dus samen te vatten als:
Met een conventionele alleen in stilstand en bij lage toeren van N naar D (of R) schakelen. Dan slijt de aangrijping het minst. De kruip en alle andere geweld wordt opgevangen in de koppelomvormer, en die slijt niet omdat het een vloeistofkoppeling is (wordt hooguit warmer).
CVT heeft geen koppelomvormer maar een automatische toerental-gestuurde koppeling. Hierdoor geen kruip, maar hiermee ook beter alleen bij stilstand en lage toeren schakelen om de koppeling etc te sparen.
Feitelijk dus vergelijkbaar mee omgaan. Gelukkig...