Voorstellen - dan toch maar eens.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2012 14:00 #632390 door V300 register
Voorstellen - dan toch maar eens. is gemaakt door V300 register
Na toch al een tijd hier consumerend over het forum te surfen dan toch: een voorsteltopic.

Ik ben Rens Holmer, woonachtig in Wageningen. Al een tijdje in het bezit van een 340GL, maar met behoorlijk wat aanloopproblemen. (Zie ook het topic over "de gele" 343 van JanJoris, hij is degene van wie ik de auto kocht).

Ik studeer Biologie, en ben dus misschien niet direct het type motorhead/greasemonkey dat je verwacht, maar heb van huis uit altijd een gezonde dosis klusvaardigheid meegekregen.

Bedoeling was om met wat beperkte verbeteringen de volvo goed rijdend te krijgen en er dan goed van te genieten. Ik rijd niet veel, het hobbymatig onderhouden zou vooral ook deel van het genot zijn. Probleem is: ik krijg het beestje voorlopig nog niet aan de praat zoals ik zou willen. Natuurlijk ook door een drukke studie en veel te veel andere bezigheden: er moet gitaar gespeeld worden, er moet voor de schapen gezorgd worden, de kroeg moet bezocht worden.

Genoeg gezever, foto's!

In al haar ongepoetste glorie, daar is ze dan! 1983 geboren, +/- 110K op de teller, B14.2E motortjes, 32dir93carb (gereviseerd).
Uiteraard met de nodige roestplekken.

Dan nu wat meer stekende zaken: zoals al gezegd rijdt het beestje op het moment niet. Carb is gereviseerd, het motortje loopt nu in ieder geval. +/-800 toeren stationair, hoewel ik er nog niet een heel goed gevoel bij heb.

Onlangs de EMVK opengemaakt, de auto schakelde namelijk niet op. Rubberklepje aan de opschakelkant was inderdaad stuk. Die heb ik dus gerepareerd. Vervolgens bleek de klep uberhaupt geen signaal te krijgen, tachorelais dus gerepareerd. Dit bleek succesvol, bij gas geven komt er nu daadwerkelijk 12V op de spoel.

Blijft er nog over: er wordt nog steeds niet geschakeld! :grr3:

Nu kwam ik onlangs langs een topic waarbij de terugslagklep kapot bleek. Moet ik hier in dit geval aan gaan denken? Dit zou een nieuwe EMVK betekenen.

En dan nog motorisch: ik probeer met een stroboscooplamp op bougiekabel 1 het "puntje" te vinden, maar ik zie uberhaupt niets. Vage beschrijving, maar heeft iemand enig idee?

Veel tekst, een paar plaatjes, een boel vragen. Blijkt toch dat ik dit forum meer gebruik dan ik van tevoren had gedacht, daarom dus toch maar eens voorgesteld!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2012 18:12 #918326 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen - dan toch maar eens.
Welkom, Gezien het feit dat je auto een B14-2E heeft, betreft het een vroeg 83er of niet? Mooi om te zien dat ook deze het gaat halen. Al zal ik op korte terijn toch ook iets aan de rotte plekken gedaan moeten worden. (ben trouwens voorzichtig met je deuren, zijn erg zeldzaam).

Succes met het opsporen van de vario problempje, Vele weten hier erg veel van.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2012 18:15 #918327 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Voorstellen - dan toch maar eens.
Leuk ding, rood interieur?
Welkom hier en succes.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 09:25 #918364 door V300 register

Rens340;208452 schreef : Onlangs de EMVK opengemaakt, de auto schakelde namelijk niet op. Rubberklepje aan de opschakelkant was inderdaad stuk. Die heb ik dus gerepareerd. Vervolgens bleek de klep uberhaupt geen signaal te krijgen, tachorelais dus gerepareerd. Dit bleek succesvol, bij gas geven komt er nu daadwerkelijk 12V op de spoel.

Blijft er nog over: er wordt nog steeds niet geschakeld! :grr3:

Op het techniek gedeelte van de website staat een stappenplannetje. Je moet even de "blaastest" doen op de leidingen die vanuit de emvk naar de variomatic toe lopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 12:27 #918369 door V300 register
Inderdaad rood interieur, in goede staat zelfs nog, alleen de hoedenplank heeft zn beste tijd wel gehad. Datum eerste toelating is trouwen 18-01-1983, dus het is inderdaad een hele vroege '83er.

Overigens, de documentatie heb ik toch al wel aardig doorgelopen, blaastest geeft gewoon de goede resultaten. Geen vacuumlek in een slangetje of membraan dus. Zoals gezegd: de klep schakelt, maar met de vinger op het tuutje voel ik geen zuigkracht, wat wel het geval is bij de terugschakelkant.
Nu weet ik van "de gele" dat de zuigkracht aan de opschakelkant beduidend minder is. Maar alsnog...

Overigens: het plaatwerk staat zeker op de agenda. Mn pa restaureert op het moment een kever. Afgelopen weekend eens voor het eerst achter het lasapparaat gezeten en met wat los plaatmateriaal geoefend. Het is de bedoeling dat de rotte plekken er helemaal uitgaan. Dan plaatmateriaal erin lassen met proplassen. Schijnt een goede techniek voor dit soort werk te zijn, mensen hier met ervaring in deze techniek?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 13:59 #918377 door V300 register
hmm in dat geval vrees ik dat je de EMVK toch niet gerepareerd hebt :)

Heb je een revisiekitje van BornBuiltBeauties overwogen?
dat zou ik je zowieso willen aanraden, ook al vind je een andere EMVK die het 'for the time being' wel goed doet...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 15:37 #918380 door V300 register
Ja, dat is dus precies wat ik heb gedaan. Ik geloof dat dat ook wel ongeveer was wat ik in de beginpost zei. Rubber dopjes gerepareerd, ringetjes vervangen, diode vervangen.

Als ik er met de hand een 12V op aansluit gaat het klepje open en laat lucht door. Als het klepje dicht is laat ie geen lucht door.

EDIT: Ik herinner me nu waar ik een tijdje geleden op stuitte hier op het forum:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7704

De EMVK zit nu in de auto, maar ik haal hem er zo eens uit om te kijken of mijn probleem vergelijkbaar is met bovenstaande thread. Vacuumbegrenzer stuk = niet opschakelen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 16:16 #918381 door V300 register
het zou kunnen dat je het rubberen dopje niet ver genoeg op de as gedrukt hebt waardoor deze niet goed vrijkomt onder vacuum.

Ander zou ik niet kunnen verklaren waarom de klep wel lucht doorlaat bij handmatig testen, en niet als deze op vacuum aangesloten is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2012 16:18 #918382 door V300 register
Oh ja wat je zowieso kunt doen om de vacuumbegrenzer in de EMVK te testen, is aan de grote aansluiting zuigen zonder spanning op een van de spoelen.

Je zou een klein beetje lucht eruit moeten kunnen zuigen, en de onderdruk die je opbouwt blijft in stand. Als je door kunt blijven zuigen terwijl steeds de onderdruk wegvalt, is er een defect.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2013 11:15 #923451 door V300 register
Nounou, h?h?, eindelijk.

Met gepaste trots kan ik melden dat de 340GL eindelijk rijdt! De EMVK bleek niet te repareren, een mooi exemplaar van marktplaats bood soelaas. Daarna was het een kwestie van de ontsteking en carburateur afstellen en nu rijdt hij eigenlijk als een zonnetje!

Mocht ook wel, volgende maand moet ie voor de APK...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC